Hlavolam jménem vinšna
Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?
Chyb při používání vinšen je více a my se je pokusíme po jedné vyjmenovat a navrhnout jejich řešení. Jde často o maličkosti, které však v některých situacích mohou způsobit velké potíže. Nebo zbytečně přidělávat práci trimmerovi. Při regatách samozřejmě zpomaluji při obratech
Chyba: Namotání lana špatným směrem na vinšnu
Nejtriviálnější chyba, ale velmi často opakovaná. Až na některé na zakázku vytvořené vinšny se všechny točí po směru hodinových ručiček. Postup by měl být následující. Po dokončení obratu si volnou návětrnou otěž namotáme ve správném směru (po směru hodinových ručiček) na vinšnu. Následně za otěž zatáhneme, abychom se ujistili, že jsme ji namotali ve správném směru. Nejde-li přitáhnout, tak je to špatně. Otěž nesmí být napnutá. Takto jsme připraveni na další obrat.
Chyba: Příliš mnoho otoček na vinšně před obratem
Při obratu dotahujeme otěž na vinšně nejprve rukou, teprve později klikou. Před obratem je ideální mít na vinšně namotané jen dvě otočky. Příliš mnoho otoček (3 – 4) zvyšuje riziko, že se otočky na vinšně přetočí (anglický termín riding turn znamená, že se volnější horní otočka dostane pod spodní otočku, která je v tahu a následně nejde uvolnit). Dochází k tomu ze dvou důvodů. Tím prvním je špatný uhel navedení otěže na vinšnu. To je věc konstrukce lodě, pro nás v podstatě neřešitelná. Obvykle se s tímto problémem nesetkáte. Druhým důvodem je příliš mnoho otoček otěže na vinšně v první fázi dotahování, kdy dotahujeme rychle rukou.
Chyba: Otěž na vinšně při dotahování klikou prokluzuje a nejde dotáhnout
Málo otoček na vinšně. Je třeba přidat další jednu, případně dvě otočky na buben vinšny.
Chyba: Špatné navedení lana na vršek vinšny
Vršek vinšny zajišťuje, aby lano na vinšně drželo. Aby nebylo nutné při navíjení za lano tahat rukou. Jednoduchý kruhový zásek na vrcholu vinšny se o vše postará. Lano do záseku na vrcholu vinšny vedeme vždy nejprve přes nerezový zobáček, který lano do záseku navádí.
Chyba: Špatná práce s vinšnou při obratu
Již jsme si řekli, že při obratu už máme otěž na vinšně připravenou, namotanou správně po směru hodinových ručiček. Dvě otočky na bubnu vinšny, trimmer drží volný konec otěže v ruce. Otěž není v kruhovém záseku na vrcholu vinšny, ten by dotahování rukou zpomaloval. Jachta přejde přes vítr, plachta přelétává na druhý bok a trimmer rychle rukou dotahuje otěž na maximum. Co mu síly stačí. Když už to dál nejde, přihodí na buben vinšny další otočku a navede otěž přes nerezový zobáček do záseku na vrcholu vinšny. Zbytek dotahuje klikou.
Chyba: Klika vinšny položená na sedačce v kokpitu
Při obratu by mohlo dojít k tomu, že někdo skopne kliku do vody. Pokud na klice správně funguje pojistka, z vrcholu vinšny nemůže vypadnout. Klice je ale dobře také v kapsách, které jsou pro ni určené. Protože je nenajdeme na všech jachtách, pak je vhodný například úložný prostor ve stolečku.
Chyba: Špatné povolování lana na vinšně
Tření na vinšně je veliké, a především ve slabém větru nemusí být síla v otěži taková, aby si potáhla povolovanou otěž. Jednou z možností je velmi výrazně povolit tah na vinšně. Výsledkem ale může být, že povolení otěže je nekontrolované, skokové. Obvykle větší, než bychom si přáli. Správné povolování vyžaduje přiložení dlaně na plocho na otočky lana na vinšně a pomoc s kontrolovaným povolením lana.
Chyba: Nemám sílu otočit vinšnou 1
Obvykle se na větších jachtách setkáme s dvourychlostními vinšnami. Točíme-li klikou na jednu, nebo na druhou stranu, vinšna se vždy točí po směru hodinových ručiček. Jednou je méně a jednou více zpřevodovaná. Nejde-li to na jednu stranu, zkusme točit na druhou.
Chyba: Nemám sílu otočit vinšnou 2
Obvykle je tato chyba dána tím, že jsem zvolil špatnou polohu těla. Síla je samozřejmě pro práci na vinšně třeba, ale ještě více udělá správná pracovní pozice. Ve výsledku zkušený trimmer neohromující figury zvládne více, než nabušený borec, který se k vinšně neumí postavit.
778
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.