Drama v hřebenu tlakové výše
Trojice vedoucích trimaranů Ultim v transatlantickém závodu Transat Jacques Vabre bojuje nedaleko Madeiry doslova na dohled. Je třeba se dostat na druhou stranu. Na druhou stranu hřebenu vysokého tlaku vzduchu, na druhou stranu bezvětří.
Bojuje se o každý metr. Kdo se první dostane do větru, ustřelí soupeřům, bude získávat náskok. Na čele je od startu SVR Lazartigue. Druhý Banque Populaire však ztrácí jen 1,8 míle, třetí Maxi Edmond de Rothschild 2,3 míle. Ještě před pár hodinami se rychlosti pohybovaly kolem 1,5 uzlu, nyní je to uzlů 5. Tedy stále nic. Trimarany, které umí létat rychlostí přes 40 uzlů stojí.
Pro nervy posádek je to vyčerpávající. Plachty se plácají v bezvětří, je třeba využít každý závan, není snadné udržet trimaran na kurzu. Nic se neděje, ale to neznamená čas na odpočinek. Naopak, z ničeho je třeba vymáčknout maximum. Trimarany Ultim se vznášejí na foily ve 12 uzlech větru. Nepotřebují tedy moc. Když ale nefouká nic, je 12 uzlů zbožným přáním.
SVR Lazartigue šel do čela nedlouho po startu. Po vyplutí z kanálu La Manche zamířil nejdále na západ, jako první proplul frontou. I když podle vzdálenosti do cíle byl v té chvíli až třetí, jeho postavení bylo nejlepší, protože se jako první dostal do příznivého větru a zvýšil rychlost nad 30 uzlů. Bylo už jen otázkou pár hodin, než se dostal do čela. A své vedení rychle navyšoval až na 60 mil.
Bylo ale jasné, že náskok se vypaří v bezvětří hřebenu vysokého tlaku, že dojde ke kompresi. A ta je na programu nyní. Již brzy ale přijde okamžik, který může být rozhodující minimálně pro další tisíce mil do rovníkových tišin.
Co zbytek startovního pole?
Třída IMOCA stále čeká na start v Le Havre. Již dnes v noci by měla přicházet extrémní tlaková níže Ciarán, ve které by vítr v poryvech měl dosahovat až 100 uzlů. Přístavní bazén v Le Havre je uzavřený, proto by zde měla celá flotila zvládnout přechod níže v bezpečí.
Třídy Class 40 a Multi Fifty jsou na jihu Bretaně v přístavu Lorient. V maríně zvané La Base. Jde o bývalou německou ponorkovou základnu z doby poslední světové války. Za odlivu jde o nevelkou vodní plochu, za přílivu je však o pár stovek metrů rozsáhlejší. Ve větru od 50 uzlů nahoru je každý metr vodní plochy znát a budou se zvedat vlny. Dnes v noci budou mít týmy napilno.
Polohu lodí najdete zde.
926
Související články
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Bude rychlejší než nejrychlejší trimarany Ultime. Jak ustřelí svým soupeřům? Překoná rekord okolo světa? O kolik? V září by měl být na vodu spuštěn nejnovější trimaran třídy Ultime Gitana 18. Detaily jsou zatím tajné…
Milan Koláček, proč Class40?
Milan Koláček, proč Class40?
Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?
Milan Koláček ve třídě Class40
Milan Koláček ve třídě Class40
Je to potvrzené! Milan Koláček bude letos startovat ve třídě Class40. Před sebou má celou řadu závodů, sólových i doublehanded. Závodit bude na jachtě Yelcho, design Lombard Lift V2. Vrcholem bude transatlantický závod Transat Café L´OR (dříve Transat Jacques Vabre).