DAN BUOY důležitá věc při muži přes palubu
Reálnou situaci MOB (muž přes palubu) si nepřeje zažít nikdo. I přesto občas k situacím dochází a je velmi důležité být na ně dobře připraven.
Nejdůležitější je prevence v podobě záchranných vest a harnesů v kombinaci se safety lines, které jsou nataženy na palubě podél celé lodi a eliminují tak riziko pádu přes palubu a opuštění lodi.
Nyní se ale zaměříme na základní záchrannou výbavu, která výrazně zvyšuje šanci na úspěšnou záchranu. Na dobře vybavené lodi by neměl chybět záchranný prvek zvaný DAN BUOY. Jedná se o plovoucí bójku s reflexní vlajkou na vrcholu. Může být použita i vlajka námořní abecedy „O“(Oscar) - mezinárodně uznávaný signál pro muže přes palubu. Důležitou vlastností bójky je její výška, která bývá kolem 170 cm. Díky závaží plave bójka ve vertikální pozici, což zajišťuje, že je lépe viditelná než klasická záchranná podkova, která splývá s hladinou. Bóje je také vybavena reflexními prvky, nebo přímo světýlkem, které se při styku s vodou automaticky aktivuje.
Podle doporučení RYA je klíčovou věcí, kterou je potřeba udělat jako jeden z prvních kroků při situaci MOB, takzvané S P T. Tato zkratka v krizové situaci pomůže se základními kroky.
První písmeno S – SHOUT – ZAKŘIČET- vzburcovat, upozornit posádku.
Další písmeno P – POINT – UKAZOVAT- je velmi podstatným a opomíjeným bodem. Upozorňuje na to, že je velmi důležité na osobu ve vodě ukazovat. Budeme-li se jen dívat, snadno můžeme ztratit kontakt. Pokud ale ukazujeme, jsme schopni i při drobném rozptýlení člověka ve vodě opět lokalizovat. Platí také pravidlo, že první, kdo spatří pád člověka do vody, by neměl mít žádnou jinou funkci, než je sledování osoby ve vodě.
Poslední písmeno T – THROW- HODIT- odkazuje na vhození záchranných prostředků do vody, aby co nejvíce označily místo pádu a ulehčily tak návrat. Většina by asi použila záchrannou podkovu. Ta ale bývá plovoucím lankem přivázaná k lodi a její funkce přichází na řadu spíše pro finální přitažení MOB z vody. Z toho důvodu je dobré mít na lodi DAN BUOY, která je připravena k okamžitému použití. Stačí jí vytrhnout z držáku, který bývá umístěn na záďovém koši, tedy v dosahu posádky. Okamžitě po pádu jste schopní hodit bóji do vody a místo označit.
K zakoupení je buď klasická plastová bóje, nebo novější nafukovací typ, který se po vhození do vody nafoukne automaticky. Funguje na podobném principu jako automatické záchranné vesty. Po vhození do vody se aktivuje systém s jehlou, která probodne CO2 bombičku a bóji nafoukne. Bóji lze náhubkem dofouknout a k dispozici je i madlo na držení. Malá vodní kotva pak brání bóji ve splouvání. U nás dodává tyto bóje například firma fas yachting.
5825
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Nezvěstný
Nezvěstný
V záplavě sólových závodů přes oceán, či kolem světa, je snadné zapomenout na nebezpečí, které na sólové jachtaře na moři čeká. Krutou připomínkou je zmizení skippera jachty Classe Mini Aelig Stéphana Thomase.