Co se stalo na trimaranu Spindrift
Trimaran Spindrift letěl Jižním oceánem za rekordem v plavbě kolem světa. Skvělý pokus musel být náhle přerušen kvůli poškozenému kormidlu. K čemu na palubě trimaranu došlo?
Rekordní pokus měl Spindrift dobře rozjetý. Na rekord měl náskok a hlavně měl před sebou velmi dobrou předpověď pro Pacifik a pro mys Horn. Zde mohl navýšit náskok na rekord a vše se mohlo rozhodnout až v Atlantiku. Pak přišla nehoda.
V době nehody stál za kormidlem vynikající figarista Thierry Chabagny. Najednou začalo jít kormidlo velmi ztuha a byl problém jachtu udržet ve správném směru. Byl to nebezpečný okamžik, protože trimaran plul vysokou rychlostí a chyba mohla znamenat vážnou nehodu.
Až po rozednění se podařilo zjistit příčinu zablokovaného kormidla. Osa kormidla se zlomila v místě mezi dvojicí ložisek. Kormidlo přestalo být použitelné. Oprava na vodě nebyla možná a trimaran musel zamířit do Austrálie. Plavba do přístavu Fremantle trvala 5 dnů. Hrozilo přitom, že může dojít i k poškození druhého kormidla.
Pro tým to bylo velké zklamání. Rekordní pokus byl dobře rozjetý a potenciál trimaranu byl ve srovnání s minulými lety mnohem vyšší. Díky kratšímu stěžni se podařilo odlehčit trimaran a tím dosáhnout vyšší rychlosti.
Dobrou zprávou je, že celé poškozené kormidlo se podařilo dovést až do přístavu. Může tedy dojít k anylýze poškození, která je důležitá proto, aby se už nezopakovalo.
Po delších úvahách padlo rozhodnutí, že trimaran se zpět do Francie vydá na palubě nákladní lodi. To bude celkem nákladná přeprava!
O dalších plánech týmu je zatím předčasné mluvit. Výroba nového kormidla zřejmě bude trvat. Francouzské loděnice mají nyní plno, protože finišují s pracemi na nových jachtách IMOCA pro Vendée Globe. K tomu je ve výrobě nový Ultime trimaran Sodebo a připravuje se stavba Banque Populaire. Není, kdo by kormidlo vyrobil. Dalším limitem mohou být pro tým finance. Každý pokus o rekordní plavbu kolem světa je velmi nákladný a nepovedený pokus dvojnásob. Jednání o případných dalších pokusech (nejdříve na podzim) proběhnou po návratu skippera Yanna Guicharda do Francie.
Tato nehoda ukazuje, jak náročné je překonat rekord v plavbě kolem světa a získat Jules Verne Trophy. Rychlá loď, skvělá posádka, vynikající počasí, to vše nestačí. Technický stav lodi musí být dokonalý. A navíc je třeba pořádná porce štěstí. To ale, jak je známo, přeje připraveným.
4446
Související články
Jen velmi krátký rekordní pokus
Jen velmi krátký rekordní pokus
Letošní zima rekordním pokusům kolem světa nepřála. Dva týmy čekaly již dlouho na správnou předpověď, ta ale nepřicházela. Až včera přišla najednou zpráva, že trimaran Maxi Edmond de Rothschild vyplouvá a cílem je zisk Jules Verne Trophy.
Nejúspěšnější na startu
Nejúspěšnější na startu
Která z lodí na startu Route du Rhum je historicky nejúspěšnější? Má za sebou nejvíce úspěchů jak při Route du Rhum, tak i při překonávání světových rekordů? Jmenuje se IDEC Sport. Její začátky však nebyly nijak slavné…
Sails of Change chtějí Jules Verne Trophy
Sails of Change chtějí Jules Verne Trophy
Držitelem trofeje Julese Vernea (JVT) je kapitán jachty jakékoli konstrukce s jakoukoli posádkou, která zvládne nejrychleji plavbu kolem světa bez zastávky a bez asistence. Od roku 2017 je cena v držení Francise Joyona, který s trimaranem IDEC obeplul glóbus za 40 dní, 23 hodin, 30 minut a 30 sekund. Na tento čas chce zaútočit tým Sails of Change pod vedením Yanna Guicharda a Dony Bertarelliové.