Co je třeba pro sólo plavbu?
Vyplout na lodi sám! To je lákavé. V posledních letech sólo plavby přitahují stále více jachtařů. Zvládnu to ale?
Chcete plout sami, ale nevíte, jestli na to máte. Čím se sólo plavba liší a čeho musím být schopen?
Kupodivu toho není o mnoho více, než musí umět běžný skipper, který jezdí s posádkou. Základní rozdíl je v tom, že si musí veškeré činnosti umět představit krok po kroku dopředu. Promítnout si je v hlavě. To je to nejdůležitější.
Lidé se často ptají: „Jaká nejmenší posádka zvládne tuto jachtu?“ Odpověď je jednoduchá: „Jeden člověk.“ Není to na 100 %, ale ve většině případů to platí. Stačí vědět jak na to a postupy uzpůsobit počtu lidí, kteří jsou k dispozici.
Pojďme se podívat na refování hlavní plachty (klasické, nikoli rolovací). V kolika lidech refujete? Jeden stojí za kormidlem, druhý je u výtahu hlavní plachty, třetí jde ke stěžni, čtvrtý dotahuje ref. Tak to vypadá, když je na lodi rukou přehršel. Jde to ale ve třech, ve dvou, i v jednom. Sólový jachtař se u toho ale více naběhá a musí to mít vymyšlené.
Krok za krokem refování
Jsem na lodi sám a potřebuji refovat hlavní plachtu. Jedu na stoupačku. Prvním krokem bude, že zapnu autopilota na magnetický kurz (při kurzu na vítr může mít problém se změnou při vypuštění hlavní plachty).
Odejdu od kormidla k otěži hlavní plachty. Vypouštím ji, až začne flatrovat.
Nyní přejdu k výtahu plachty. Povolím ho o trochu více, než po první ref. Na výtahu mám buď značku, nebo délku musím odhadnout.
Zaseknu výtah a přeběhnu po palubě ke stěžni. Zde navléknu oko na předním lemu do háku na ráhně a jdu zpět do kokpitu (oko může vypadnout a budu se muset vrátit a udělat to znovu, naběhám se).
V kokpitu dotáhnu výtah plachty.
Nyní je třeba dotáhnout ref. Dotahujeme lano a kontrolujeme, jestli někde není skřípnutá plachta mezi refovacím lanem a ráhnem. Může se stát, že budeme muset refovací lano zaseknout, přitáhnout otěž, vylézt na nástavbu a skřípnutou plachtu uvolnit a srovnat na ráhně. Teprve pak znovu povolíme otěž a refovací lano dotáhneme.
Nakonec dotáhneme otěž.
Je to stejné, jako na lodi s velkou posádkou, jen si vše musíme umět přehrát v hlavě dopředu a podle toho připravit. Trvá to déle, než na lodi s posádkou (i když některé posádky…), ale nic speciálního to nevyžaduje. Více opatrnosti a více času. Vše musí být rozmyšlené, abyste se nedostali do bezvýchodné situace, kdy potřebujete pomoc. Žádná není. Nikdo vám lano nepřitáhne.
Stejné je to se vším, co děláme. Sami si můžeme chytit bóji i zajet do přístavu. Sami také můžete tahat spinaker, jak dokazuje Milan Koláček, ale to už je vyšší dívčí. To hned na začátku nezkoušejte.
Sami tedy jezdit můžete, jen nesmíte trojčit. Vše je třeba mít dopředu promyšlené.
8470
Související články
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Včera po poledni odstartoval z Brestu nejrychlejší závod kolem světa Arkea Ultim Challenge. Sólový. Během první noci trimarany dosahovaly rychlosti až 45 uzlů.
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Anglická „penzionovaná“ jachtařka Ellen MacArthur se podruhé za sebou zúčastní závodu Round the Island Race. Chce tím oslavit 20. výročí založení své nadace pomáhající mladým onkologickým pacientům a přilákat k ní tak pozornost a samozřejmě také finance.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.