Checklist znamená bezpečí
Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Kontrolovat stav lodi. To je jasné, to dělá každý, řeknete si. Máte pravdu, ale jen do určité míry. A diference v míře znamená rozdíl mezi selháním a klidnou plavbou.
Aby bylo možné bez obav z opomenutí zkontrolovat celou loď, je třeba si udělat seznam. Používají ho i závodní jachtaři při Vendée Globe a říká se mu checklist.
Dopředu si připravíte seznam, kde budete mít označené, co se kontroluje a jak často. Kontroly pak kopírují položky v seznamu a vy si vše zaškrtáváte. Na nic nezapomenete, k selhání způsobenému nedbalostí by nemělo dojít.
Co kontrolujeme?
Co vše je třeba zkontrolovat? Co musíme udělat každý den, co stačí jednou za týden. Například vodu ve studánce v trupu je nutné kontrolovat denně. Zjistíte tak nejen zatékání do trupu, ale také netěsnosti v systému sladké vody. Při každém nastartování motoru je třeba zkontrolovat chladící vodu vytékající z výfuku. Nejméně jednou denně je třeba mít na oceánu zaznamenánu pozici jachty. Stejně tak je vhodné jednou za den (za stejného denního režimu ve stejný čas) zkontrolovat stav akumulátorů.
Dále jsou činnosti, které stačí kontrolovat méně často. Zkontrolujete všechny otěže a výtahy. Nedřou se někde, nejsou načaté? Raději včas zkrátit výtah, než se snažit protáhnout nový…
Kontroly se budou jednou za čas týkat i stěžně. Pokud se blížíte datu kontroly takeláže a jsou vhodné podmínky pro vytažení na stěžeň, vyšlete vhodného člena posádky nahoru, aby vše zkontroloval. Od hlavy stěžně, přes rolfok, sálingy, až dolů k palubě. Později nemusí být příležitost. Pamatujte si, že zbytek závlačky nalezený na palubě uprostřed Atlantiku, znamená pro kapitána hlavobol.
Projdete všechny závlačky a kontramatky. Od relingů, na napínácích, na kladkách atd. Plachty, švy, drobná poškození, spíry. Zkontrolujeme zásobu pohonných hmot (jestli při stávajícím postupu plavby vydrží až do cíle). Zásoby potravin projdou podobnou kontrolou. Zároveň by kontrola odhalila případné znehodnocení zásob. Zkontrolujeme olej v motoru, chladící vodu tamtéž. Funkci všech systémů, kormidelní mechanizmus, flex pásky na hadicících napojených na seacocky, funkci toalet, dotažení šroubů na kýlu atd.
Kontrol bude samozřejmě více. Na každé lodi to může být jinak. Proto si připravujte seznam při běžných plavbách, abyste například při plavbě přes Atlantik již měli vše hotové a zaznamenané. Připravte si dopředu tabulku s kontrolami, vylepte si ji nad navigační stolek a pak jen zaškrtávejte. Přijdete sice o vzrušující situaci námořníka v nouzi, ale na konci plavby budete zrelaxovanější.
8186
Související články
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.
Další zlomený stěžeň na Alinghi
Další zlomený stěžeň na Alinghi
Americas Cup se blíží, první Louis Vuitton Preliminary regata začíná zítra a tým Alinghi zase zlomil stěžeň. Ve 12 uzlech větru a na klidné hladině.
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.