Mlha hustá tak, že…
Pluli jste někdy v mlze? Mnohé začátečníky překvapí, že je to nesrovnatelně horší než jet v mlze po silnici. Přitom, jak je vidět na úvodní fotce od Davida Černého, se můžete do mlhy dostat i tam, kde byste ji nečekali.
Proč je plavba v mlze tak nebezpečná a stresující? Proč je o tolik horší než jízda v autě? Je to jednoduché. V autě může přijet nebezpečí zpředu, nebo zezadu. Ale vlastně řešíte jen protijedoucí vozy. Pokud nechcete předjíždět…
Na lodi se může nebezpečí zjevit kdekoli. Zprava, zleva, zezadu, proti vám. Odkudkoli. To je stresující. Navíc v bílé tmě naprosto ztrácíme orientaci. Pro mnohé méně zkušené jachtaře pak přichází na řadu problém s držením směru.
Náš instruktor Dan Přívara si tohoto problému všiml na své plavbě ve Finsku. V ostrovním labyrintu Aland se jeho jachta dostala do mlhy. Tedy v místech plných mělčin a útesů. Jen jedna cesta je správná a je třeba držet přesný kurz. Co nebyl pro kormidelníky problém za jasného dne, kdy si našli referenční bod, na který jeli, to se projevilo za mlhy, kdy měli držet kurz podle kompasu. Pro některé kormidelníky to bylo téměř nemožné, odchylky se pohybovaly až do 50°. Bez korekce kapitánem by při takové plavbě rychle skončili na mělčině.
Ačkoli se dnes zdá být kompas dávno překonanou technologií, krabicí, která v kokpitu jen překáží, přesto se občas hodí. Může to být za zmíněné mlhy, nebo za tmavé noci. A kormidelník by měl být schopen, kurz podle kompasu držet. Proto by stálo za to, občas si tuto dovednost procvičit. Nic složitého to není, chce to jen praxi.
A ještě k mlze, která je na úvodním snímku. Toto je fotografie z jarní plavby mezi Korčulou a Pelješacem, kterou poslal David Černý. V kanálu, kde voda proudí, byla studenější než v okolí, a proto se zde srážela vzdušná vlhkost.
I když není v Chorvatsku mlha častá, zažil jsem ji v průběhu let na mnoha místech. A zažil jsem ji i v Řecku, v Jónském i Egejském moři. Tedy i v místech, která jsou proslulá slunečním svitem. Dovednosti pro plavbu v mlze mohou být užitečné takřka kdekoli.
642
Související články
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.
Bude to Velikonočka, na kterou se nezapomíná
Bude to Velikonočka, na kterou se nezapomíná
Dnes v 10:00 startuje v před Murterem Velikonoční regata, nejvýznamnější česká offshore regata, které se zúčastní čtyři desítky startujících jachet. První etapu si závodníci užijí do sytosti, do Dubrovniku se pojede proti jugu dosahujícímu rychlosti přes 30 uzlů.