Search
× Search
Test evropské jachty roku Oceanis 30.1
Daniel Vodička
/ Kategorie: Testy

Test evropské jachty roku Oceanis 30.1

Jen 9,5 metru dlouhá jachta Beneteau Oceanis 30.1 získala na veletrhu v Düsseldorfu ocenění Evropská jachta roku v kategorii Family Cruiser. Dokázala porazit mnohem větší jachty. Co za jejím úspěchem stojí?

Délka sériově vyráběných jachet stále roste a mladým zájemcům o jachting se tak jejich sen stále vzdaluje. Proto je příjemné vidět, že loděnice Beneteau myslí i na mladé a designu nejmenší jachty výrobní řady Oceanis věnovala takovou pozornost. Vznikla malá jachta, které nabízí mnohé, co bychom hledali jen na větších lodích.

Levnější přeprava

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Šířka 2,99 m umožňuje levnější transport po silnici bez doprovodu.
Většina moderních jachet sází na široké trupy. Šířka dodává tvarovou stabilitu, a tedy i výkon. Beneteau se u nejmenšího Oceanisu rozhodlo jinak a mělo pro to dobré důvody. 

Menší jachty se zřídka vydávají na dlouhé offshore plavby. Majitelé se spíše rozhodují pro přepravu po silnici. Nová jachta Oceanis sice není určena pro tahání za osobním vozem, ale pro přepravu je vhodnější než mnohé konkurenční lodě. Trup je široký pod 3 metry a to znamená, že sice jde o nadměrný náklad, ale nepotřebuje k přepravě doprovod. To je velká finanční úspora.

Plavební vlastnosti

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Ve variantě s hlubokým kýlem má ponor 1,88 m.
Jachta je optimalizována pro slabší vítr do 15 uzlů. Může být vybavena samopřehazovací kosatkou, nebo větší 105% genou, která se samozřejmě hodí do slabého větru více.

Menší šířka se projevuje na náklonu. V první fázi se jachta relativně rychle nakloní, ale pak již stabilně drží pozici. Podobné chování je u užších jachet běžné.

Dvojice kormidelních listů dodává kormidelníkovi jistotu i v náklonu. Oceanis spolehlivě drží stopu, poslouchá a nemá ve větru kolem 12 uzlů potřebu vyostřovat. Na testované jachtě byla dvojice kormidelních kol, ale ve standardu je jachta vybavena kormidelní pákou. Málokdo ze začínajících jachtařů ji dnes chce, má ale své nesporné výhody.

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Pro plavbu mezi finskými ostrovy jde o ideální velikost jachty.
Za slabého větru dodává jachtě rychlost veliká hlavní plachta typu square top, která má téměř 24 m2. V poryvech je možné snížit výkon plachty povolením kikingu, po kterém se vyleje vítr z její horní části. Použití square top hlavní plachty je umožněno absencí zadního stěhu. Do V skloněné sálingy a boční vanty zajišťují stěžni dostatečnou stabilitu.

Kromě základního oplachtění jsou v nabídce i asymetrický spinaker a Code 0. Do slabšího větru je jachta výborně vybavena.

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Určitě bych volil verzi se 105% genou.
S hlubokým kýlem Oceanis překvapivě dobře stoupá a je možné se s ní dostat i na hranici 40°. Designéři dokonce uvádějí, že v 16 uzlech větru pluje 40°na vítr rychlostí 6 uzlů a v ideálních podmínkách by se měla dostat dokonce na více než 4,6 uzlu VMG.  Na zadoboční vítr se blíží rychlost jachty k 8 uzlům, při 20 uzlech dokonce k devíti.

Při manévrech na motor je znát větší prop walk způsobený umístěním propeleru daleko vzadu. Stačí se ale při zařazení zpátečky rychleji rozjet, aby zabrala kormidla a je po potížích. Jakmile má jachta rychlost, je při manévrech mimořádně obratná. Máte-li kormidlo v ruce poprvé, tak dokonce příliš obratná.

Paluba a kokpit

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Netradičně řešená otěž hlavní plachty.
Na přídi je jachta vybavena kratším čelenem a vyoseným kotevním kováním. Čelen je určen na plachty Code 0 a asymetrický spinaker. Nástavba je široká, ochozy na bocích užší. Průchod po palubě kolem na bocích uchycených stěhů je omezen, ale to je u podobné velikosti jachty běžné.

Zajímavě řešené je vedení otěže hlavní plachty na lanovém závěsu nad hlavní luknou. Kladkostroj je až těsně pod ráhnem, otěž je kratší.

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Vinšny na otěže geny jsou těsně před kormidlem.
Dvojici vinšen před kormidlem má kormidelník na dosah. Obraty a trim zvládne sám. Sezení v kokpitu je prostorné a překvapivá je jeho šířka, které dosáhli designéři tím, že velmi zúžili ochozy na boku. Veliký úložný prostor je pod pravou lavicí v kokpitu. Velikost je na vše potřebné více než dostatečná. Co je nečekané, jsou pneumatické písty, které víko batisty zvedají. To by člověk čekal na dražších jachtách. To samé je možné říci o světlu uvnitř. Plynová láhev má své místo na zádi v boku kokpitu za kormidlem. Náhradní láhev bude zřejmě nutné uskladnit v kotevně.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

V kokpitu je místo jen na jednu plynovou láhev.
Ve standardu se na nástavbě počítá s vinšnou a stopery na levoboku, v případě spinakerové výbavy je vinšna i na pravoboku. Otevřený kokpit na zádi je dnes samozřejmostí, osobně bych ale preferoval kokpit zavřený. Alespoň na delších plavbách. Stolek v kokpitu a koupací plošina, to jsou doplňky, které mladé rodiny na palubě ocení.

 

 

Vnitřní prostor

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Podpalubí je překvapivě prostorné.
Navzdory šířce pod 3 metry se podařilo dosáhnout díky modernímu tvaru trupu prostorného interiéru. Trup je od středu až na záď maximálně široký. Kolmé boky zvětšují objem uvnitř. Zalomení přichází až nad čarou ponoru, na vodorysce se trup již výrazně zužuje, aby si zachoval rychlost i ve slabém větru.

 

 

Podpalubí

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Pohled otevřenými dveřmi z přední kajuty.
Vzhledem k tomu, že jsme na relativně úzké třicítce, je v podpalubí hodně místa. Kuchyně do L, klasický salón, dvě kajuty, koupelna, a dokonce i navigační stolek. Sice je sklopný, ale je to plnohodnotný navigační stolek.

Co mě v salonu chybí, jsou skříňky na bocích. To ale je daň za prostor a šířku trupu do 3 metrů. Boky trupu jsou v podstatě kolmé, proto je podlahová plocha relativně velká, ale na bocích není místo na skříňky. Vždy je něco za něco.

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Většina nezbytností najde v kuchyni místo ve skříňkách ve spodní části.
V kuchyňce vše, co je běžné na velké jachtě. Sporák, lednice, dřez. Místo na nádobí pod dřezem i pod sporákem, polička na hrnečky a sklenice a mělká skříňka nad pracovní deskou. Pracovní deska je ze syntetického materiálu a je celistvá i se zvýšenými okraji. To je vynikající kvůli čistotě.

Většina úložných prostorů je pod sedačkami v salonu. Běžně je to místo, kam je obtížné se dostat, ale zde je čalounění děleno tak, že je to bez problémů. Stolek v salonu slouží k uložení nezbytností shora i ve spodní části.

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Sklopný navigační stolek.
Navigační stolek s místem na mapy je sklopný. Nemusí tak zabírat místo. U něj je místo na vysílačku, radio, palivoměr a hlavní elektrickou desku. Pokud chceme lavici na pravoboku použít jako lůžko, zaklopíme stolek a prodloužíme sezení matrací na více než 2 metry.

Přístup k servisním částem motoru je pod schody velmi dobrý. Stojná výška v salonu přesahuje 1,8 metru.

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Rozměrné lůžko v přední kajutě.
Cesta do přední kajuty vede rozměrnými dvoukřídlými dveřmi. V kajutě jsou nad lůžkem poličky po celé délce. Dále je zde poličkami rozdělená skříňka. Lůžko je rozměrné, a to i v nohou. K dispozici jsou i čtecí lampičky.

Také v zadní kajutě je lůžko veliké, ale jeho část je pod kokpitem, je tedy nízká. I zde je k dispozici skříňka a polička na věci.

Výhodu dvoukajutových jachet jasně ukazuje koupelna. Navzdory délce jachty jen 30 stop je překvapivě prostorná. Toaleta je posunuta až dozadu a je zde dost místa i na sprchování. Velikost koupelny musí uspokojit každého budoucího majitele.

Závěrem

Foto Antoine Guillou

Foto Antoine Guillou

Jachta pro příbřežní plavbu.
Oceanis 30.1 je povedená jachta a svědčí o tom i ocenění European Yachtt of the Year, které obdržela v kategorii Family Cruiser. Beneteau vytvořilo velmi dobře vybavenou jachtu za atraktivní cenu. Jachta je určená především pro mladé, ale dovedu si představit, že udělá skvělou službu i věkově pokročilejším. Kvalitně vyrobená turistická jachta se zajímavým rychlostním potenciálem, která navíc stále dává možnost cenově rozumné přepravy po silnici. Navíc je k dispozici s trojicí variant kýlu.

Nejde o jachtu určenou na dlouhé plavby na otevřeném moři, ale pro příbřežní plavbu například v Chorvatsku nebo v Řecku se jeví ideální. Do toho je stále možné ji provozovat i na vnitrozemských vodách. Jde o jachtu, která se loděnici povedla a odborníci z branže to také ocenili.

 

Parametry

Celková délka

9,53 m

Délka trupu

8,99 m

Délka na vodorysce

8,65 m

Šířka

2,99 m

Ponor

1,88 / 1,30 / 0,95 – 2,33 m

Výtlak

3 995 kg

Balast

973 kg

Výška stěžně

13,66 m

Výkon motoru

14 HP

Nádrž na naftu

130 l

Nádrže na vodu

160 l

Plocha hlavní plachty

23,80 m2

Plocha samopřehazovací kosatky

15,70 m2

Plocha geny 105%

22,10 m2

Code 0

34,80 m2

Asymetrický spinaker

70 m2

Design

Finot - Conq

Základní cena

69 400 EUR bez DPH

Více

www.bemexboot.cz

 

 

Vytisknout
9964

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu