Test Bavaria Cruiser 46
Jachty Bavaria Cruiser 46 jsou našim jachtařům dobře známé. Jsou to lodě, na kterých se jezdí oblíbená Velikonoční regata. Jde o prostorné jachty, které vznikly evolucí z modelu Bavaria 45 Cruiser.
Jachty s tímto označením potkáme takřka na všech mořích světa. Velmi často jde o lodě charterové. Společnosti pronajímající jachty oceňují jednoduchost a prostornost veliké Bavarie.
Jachta vznikla evolucí z modelu označeného 45. Původní pětačtyřicítka byla navržena Brucem Farrem a na designu pracovala BMW Group Designworks USA. Prostorný trup byl v pořádku, ale tvar nástavby nebyl hodnocen mnoha body. BMW Group Designworks USA se příliš nevyznamenala. Našli se sice tací, kteří design milovali, ale většina jachtařů byla proti. I to byl jeden z důvodů pro modernizaci.
Foto Bavaria
Při závodech do Dubrovniku předvádí překvapivé výkony.
Šestačtyřicítka má shodný trup jako její předchůdkyně, liší se však palubou a interiérem. Konstrukce trupu využívá biaxiální tkaninu, je ručně kladena a nad čarou ponoru je použita sendvičová konstrukce s airexovou pěnou uvnitř.
Hlavní změnou proti předchozímu modelu je tvar nástavby. Konkávní boky nástavby s hranatými okénky obdélníkového tvaru nepůsobily příliš elegantním dojmem. Šestačtyřicítka vsadila na konvenčnější tvar s dlouhým tmavým pruhem, který je doplněn o jedno oddělené okénko vzadu. Povedená změna. Na přídi byla nástavba navíc prodloužena a přidala prostor přední kajutě. Navíc zmizely lukny z přední paluby a přesunuly se na nástavbu. Z pohledu uměleckého dojmu má šestačtyřicítka výrazně více bodů, než předchozí model 45.
Paluba a kokpit
Foto Lodní noviny
Umístit nápust vody do rohu poklopu úložného prostoru byl špatný nápad.
Velmi nepříjemnou chybou je na přední palubě umístění hrdla na napouštění pitné vody do příďového tanku. Hrdlo je umístěno v rohu labyrintu, který brání natékání vody do úložného prostoru na přídi. To je nešťastné. Pokud osobně nehlídáte napouštění nádrže a voda začne z hrdla přetékat, již za několik vteřin začne natékat otevřenou luknou do podpalubí. Z labyrintu je sice zajištěn odtok vody, bohužel nestačí kapacitou na to, co přitéká.
Na druhou stranu je třeba ocenit velikost úložného prostoru. Vejdou se do něj nejen další plachty, ale i všechny fendry a další nezbytnosti.
Foto Lodní noviny
Praktické masivní dvojité kotevní kování.
Dobře naopak na přídi vypadá kotevní kování. Je dvojité, masivní a stabilní, to jsou klady, které bych rád viděl i na jiných jachtách. Při kotvení v náročnějších podmínkách je oceníme. Možná průvlaky na lana by mohly být vyšší, ale při použití silnějšího mooringu ho můžeme vést přímo a průvlaky vynechat.
Bavaria řeší zajímavým způsobem otěž hlavní plachty. Vlastně jde o otěže dvě, každá na jednom boku. Tímto způsobem se loděnice vyhýbá užívání kolejnice s otěžovým vozíkem. Zvláštní systém, který vás zpočátku zaskočí, ale zvyknete si a občas ho i oceníte.
Ovládací lana od stěžně jsou vedena na baterii stopperů na obou bocích hlavní lukny. Ke stoperům jsou přidány i dva jammery na výtahy geny a hlavní plachty. Dobrým dojmem působí jednoduchý, stabilní a prostorný sprayhood.
Foto Lodní noviny
Kokpit je výborně krytý před sluníčkem i před deštěm.
Kokpitu dominuje velký rozkládací stůl, ve kterém jsou úložné prostory, navrchu kompas, mapový plotter, zásuvka na 12 V na lampičku.
Batysty v kokpitu jsou 2, na každém boku jedna. Nejsou veliké, ale vzhledem k místu na přídi a pod podlahou kokpitu jsou dostatečné. Mnoho místa v jedné z nich zabíraly demontovatelné schůdky do vody.
Za kormidly jsou příjemným detailem výklopné stupínky. Díky nim se i za plavby v náklonu dá za kormidlem pohodlně stát.
Pohodlná a prostorná koupací plošina je sklopná elektricky. Mechanizmus je jednoduchý a není třeba plošině pomáhat, ani není třeba se bát nárazu v krajní poloze. Celkově je možné toto řešení pochválit, i když samozřejmě není vhodné, aby si na plošinu stoupala celá posádka. Na to není stavěná.
Podpalubí
Foto Bavaria
Interiér je prostorný, ale jednoduchý.
V interiéru je znát, že inženýři preferovali jednoduchá a snadná řešení. V podpalubí je mnoho místa a díky novému uspořádání okýnek v nástavbě i hodně světla. Stojná výška v salonu je 205 cm.
Kuchyně je podél levoboku, na pravoboku je salón. Skříňky jsou na bocích pod palubou. Není jich příliš, ale na běžnou plavbu by měly stačit. Lednice je dvojdílná, hlavní část je přístupná z vrchu (energeticky výhodné), druhá část běžně jako u domácích chladniček z přední strany. Stůl v salonu má mírně zvednutý okraj, na což už dnes mnozí zapomínají. Velikost stolu v salonu nebude dostatečná pro 8 členů posádky a určitě ne pro 10, kolik je maximální obsazenost v charterové verzi. Další úložné prostory jsou za a pod sezením. Jsou hůře přístupné a nelze tam umístit vše, ale na některé věci to stačí.
Foto Bavaria
Každá zadní kajuta má svoji koupelnu.
Vpředu může být dvojice kajut, nebo jen jediná kajuta majitelská. Prostor nad lůžky je dostatečně vysoký a ani v případě dvojice kajut nejsou lůžka příliš úzká. K uložení oblečení jsou k dispozici skříňky a poličky na bocích trupu.
K předním kajutám patří na pravoboku toaleta s umývárnou a na levoboku samostatná sprcha. Zde ale došlo k chybě. V toaletě s umývárnou není odtok vody z podlahy. Protože tam není sprcha. Může tam ale napršet otevřeným okénkem, nebo může v náklonu přetéct toaleta. A nezbývá vám, než vše vytírat ručně. Vím, že se to nestává často, ale stát se to může…
Zadní kajuty jsou symetrické. Díky šířce jachty jsou prostorné, každá z nich má vlastní toaletu se sprchou.
Servisní části motoru jsou dobře přístupné.
Plavební vlastnosti
Foto Bavaria
Působivé chvilky v podpalubí.
O plavebních vlastnostech mohou říci nejvíce pravidelní účastníci Velikonoční regaty, kteří dokázali v extrémních podmínkách s jachtou extrémní kousky. Občas se ručička rychloměru zastavovala až kolem 15 uzlů. To jsou však extrémy, kterých při běžných letních plavbách zřejmě nebudete dosahovat.
Během testu se rychlost větru pohybovala kolem 15 uzlů. Pluli jsme mezi ostrovy, tedy na klidné vodě. Při ostré stoupačce na hranici 45°skutečného větru jsme dosahovali rychlosti 6,5 uzlu. Stačilo ale odpadnout na předebok a rychlost se šplhala k 8 uzlům, na bočák k 8,6 uzlu. Na zadobok s asymetrickým spinakerem jsme překonávali 9 uzlů. To jsou na turistickou jachtu hezká čísla.
Již jsme se zmínili o nezvykle řešené otěži hlavní plachty. Někdy toto řešení zvedá trimmerovi mandle, ale jindy se ukázalo jako poměrně šikovné. Prostě je jiné a je třeba si na něj zvyknout.
Vpředu je použita 110% gena. Větší není možná, protože vanty jsou uchyceny na boku trupu, není tedy kam jít dále. Menší plocha geny se projeví negativně ve slabším větru, kdy se může nedostávat výkonu. Na druhou stranu ji není třeba hned refovat a jachta si tak udržuje stoupavost i za silnějšího větru.
Na kormidle je jachta poslušná i v náklonu. Jsou znát dvě kormidla. Vedení je přesné mechanismus Jefa nemá žádné vůle. Na testovaném modelu jachty byla řadicí páka na boku kokpitu, což je i na jiných jachtách standardní řešení.
Základní motor Volvo Penta má výkon 55 hp. Na plný plyn jsme dosáhli rychlosti 8,1 uzlu. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 6,6 uzlu.
Nevýhody dvojice kormidel se projeví při manévrování v přístavech. Jachta musí mít rychlost, aby bylo možné čehokoli dokázat a není možné využívat prop wash. Nezbytností je tak příďový propeler.
Závěrem
Bavaria vylepšila model, se kterým slavila úspěchy. Na jachtě stále najdeme některá negativa, která se hůře chápou, ale celkově je oblíbená. Svoji roli zde hraje i velmi výhodná cena. O úspěšném výsledku kombinace cena/výkon svědčí stovky jachet tohoto typu, které najdeme v charterových společnostech po celém světě.
Parametry
Celková délka |
14,27 m
|
Délka trupu
|
13,60 m
|
Délka na vodorysce
|
12,94 m
|
Šířka
|
4,35 m
|
Ponor
|
2,10 / 1,73 m
|
Výtlak
|
12 600 kg
|
Balast
|
3 490 kg
|
Motor
|
Volvo Penta D2-55, 55 hp
|
Nádrž na naftu
|
210 l
|
Nádrž na vodu
|
360 l
|
Plocha plachet
|
108 m2
|
Design
|
Farr Yacht Design
|
Cena
|
183 240 EUR bez DPH
|
Více
|
zde
|
10374