Search
× Search
Spojenecké Turecko uzavřením úžin uškodilo NATO
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Spojenecké Turecko uzavřením úžin uškodilo NATO

Nedávné uzavření úžin Bospor a Dardanely Tureckem může znevýhodnit NATO v Černém moři. Zpochybněna je tak schopnost aliance ochránit před případnou ruskou expanzí Rumunsko a Bulharsko, stejně jako lodní dopravu v tomto regionu. Uvádí to zpráva amerického kongresu z minulého týdne.

V době pokračujícího konfliktu Ruska s Ukrajinou je v sázce rovnost sil v Černém moři. Uzavření úžin Bospor a Dardanely Tureckem podkopává smlouvu z Montreux, která definuje podmínky provozu vojenských plavidel v průlivech mezi Černým a Středozemním mořem, upozorňuje zpráva vypracovaná výzkumnou službou amerického kongresu (CRS), na kterou upozornil web gCaptain.

"Turecko od vypuknutí konfliktu podniklo několik velmi razantních kroků, jimiž odepřelo válečným lodím přístup do Černého moře," uvedla minulý týden před senátním zahraničním výborem náměstkyně ministra zahraničí Victoria Nulandová.

Koncem února Turecko uznalo válečný stav mezi Ruskem a Ukrajinou a odvolalo se na článek 19 Úmluvy z Montreux z roku 1936, který zakazuje zemím ve válečném konfliktu námořní přístup do a z Černého moře oběma úžinami. Několik dní předtím Ukrajina vyzvala k jejich uzavření.

Americký ministr zahraničí Antony Blinken krok Turecka zprvu ocenil, stejně jako ukrajinští představitelé. Jenže záhy se ukázalo, že aktivace článku 19 může mít na vojenské počínání Ruska jen minimální dopad, protože Rusko je dlouhodobě vojensky nejsilnější v Černém moři a námořní síly přeskupilo ještě před zavřením obou úžin.

Článek 19 sice brání ruským válečným lodím vplout do černomořského "bazénu", ale nikoli v tom, aby tam Rusové dováželi zbraně, munici, palivo a další vojenský materiál. Zároveň aktivace článku 19 ani nedávné sankce nijak nebrání obchodníkům v nákupu ropy v ruských přístavech, který Rusku přináší tolik potřebné příjmy v zahraniční měně. A tak zatímco ruskému válečnému úsilí ani obchodní činnosti zavření úžin příliš neubližuje, z pohledu Ukrajiny jde naopak o pomoc Rusku odříznout napadenou zemi od dalšího kanálu a o potvrzení ruské námořní převahy v regionu. Rusové tak hlídají námořní cesty k ukrajinským přístavům, napadají i obchodní lodě a NATO se zmohlo jen na varování dopravců, aby se od ukrajinských břehů drželi dále.

Hlad na obzoru

Bezmocnost NATO v Černém moři se tak významně podílí na izolaci Ukrajiny, které zbývá zásobovací pozemní kanál z Polska, zejména skrze nákladní silniční dopravu - většímu využití železnice brání fakt, že na Ukrajině se používají širokorozchodné tratě.

Význam dovozu se přitom neomezuje jen na vojenský materiál. Pomineme-li válečné útrapy, obyvatelstvo začíná sužovat hrozba hladomoru, když tamní zemědělci již bijí na poplach kvůli nedostatku hnojiv, pesticidů a herbicidů, které k "obilnici Evropy" často míří právě po moři. Další věc je válkou zničené vybavení, nedostatek pohonných hmot a vlivem exodu i pracovní síly.

O tom, že životní důležitosti přístavů jsou si Rusové dobře vědomi, svědčí fakt, že přístavní město Cherson bylo první, které Putinova armáda obsadila. Dalším důkazem je urputnost bitvy o Mariupol.

Konflikt v každém případě postihne globální obchod se zemědělskými komoditami, především pšenicí. Ukrajina a Rusko jsou největšími exportéry pšenice na světě a společně tvoří asi třetinový podíl světového vývozu, přičemž téměř celý tento objem proplouvá Černým mořem.

Nejistota se již projevila v růstu sazeb pojištění velkoobjemových nákladních lodí. Ruským lodím zřejmě pomůže Kreml, ale i tak budou mít potíže najít odbytiště. Řada blízkovýchodních a afrických zemí přitom bude muset projít tragickou volbou mezi hladomorem a hněvem Západu za obchod se sankcionovaným Ruskem.

Zkouška Turka

Právě hrozba světového hladomoru se může stát tureckým argumentem pro zachování provozu v úžinách pro ruské obchodní lodě. Turecko doporučilo všem zemím, aby se zdržely vysílání válečných lodí přes úžiny Bospor a Dardanely, ale formálně je neuzavřelo pro nebojující státy (včetně NATO).

Rusko před invazí do Černého moře soustředilo 16 válečných lodí, aby tam provedly "vojenské cvičení", zatímco NATO stáhlo všechny své válečné lodě (kromě bulharských, rumunských a tureckých), takže Černé moře zůstalo nechráněné.

Výše zmíněná zpráva kongresu dále uvádí, že turecká kontrola by mohla ovlivnit rovnováhu sil v případě, že se válka protáhne. Pokud Turecko samo není ve válečném stavu, článek 18 úmluvy z Montreux stanoví omezení tranzitu pro celkovou tonáž válečných lodí zemí mimo region a dobu jejich pobytu. To brání vstupu nejsilnějšího vojenského prostředku NATO, amerických letadlových lodí.

Spojené státy si navíc nemohou být jisté postojem Ankary. Turecko je členem NATO, ale nedávno uzavřelo velkou zbrojní dohodu o nákupu protiletadlových zbraní z Ruska. Turecko sice odsoudilo invazi a dodalo Ukrajině ozbrojené bezpilotní letouny a humanitární pomoc, turecká vláda však prohlásila, že se nepřipojí k ekonomickým sankcím proti Rusku.

"To, jak spolupráce Turecka a Ukrajiny ovlivní válku a jak na ni Rusko zareaguje, by mohlo mít důsledky pro politiku USA," uvádí zpráva CRS.

I na moři jsou hranice

Celou problematiku ztěžuje skutečnost, že pozornost médií i veřejnosti se soustředí na pozemní hranici NATO mezi Ukrajinou a Polskem, ale fakt, že války se do značné míry vedou na moři, jim uniká. Týká se to i řady politiků či analytiků. Všichni se soustředí na bezletové zóny a vnitrozemské hranice, ale jen málokdo se zabývá hranicí NATO mezi Rumunskem a Ukrajinou v Černém moři.

Jednou z alternativních možností, kterou by NATO mohlo zvážit, je námořní blokáda ruského nákladu v Egejském moři nebo východním Středomoří, kde mohou válečné lodě NATO stále volně operovat. Není to však příliš pravděpodobné. "Dokud bude pozornost médií zaměřena na pevninu, politici na Západě se budou soustředit na pozemní řešení, což Rusku umožní chovat se, jako by mu Černé moře patřilo," uvedl pro gCaptain jeden z expertů.

Co tedy zbývá? Web gCaptain navrhuje přesvědčit politiky a veřejnost o důležitosti dění na moři, chránit Oděsu a Rumunsko loděmi NATO a tlačit na Erdogana, aby si vybral tu správnou stranu.

Vytisknout
2466

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu