Search
× Search
Rychlík na jih a jídlo na cestu kolem světa
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Rychlík na jih a jídlo na cestu kolem světa

Závod Arkea Ultim Challenge má za sebou první týden. Vedoucí dvojice je v pasátu jižní polokoule a letí na jih. Dva dny do Jižního oceánu. Ale jsou tu i první potíže. Jeden z favoritů Armel Le Cléac´h zastavil v brazilském Recife k opravám.

Ještě včera pluly v čele závodu dvě dvojice. Nejmladší Tom Laperche na SVR Lazartigue ve vedení. Na něj ztrácí jen 30 mil největší favorit Charles Caudrelier na prověřeném trimaranu Maxi Edmond de Rothschild. Tato dvojice se začala stáčet k jihovýchodu, z pasátu kolem tlakové výše nad Svatou Helenou. Jde o meteorologicky náročnou tranzitní oblast, ze které je třeba se dostat do silných západních větrů jižně od čtyřicáté rovnoběžky.

Druhá dvojice Thomas Coville na Sodebo a Armel Le Cléac´h na Banque Populaire včera ztrácela 400 mil, Le Cléac´h 30 mil za Covillem. To je překvapivé, očekávalo se, že Banque Populaire bude bojovat o první místo. Armel Le Cléac´h však měl potíže s největší přední plachtou J0, kterou není možné použít. Navíc utrhla přední koš a jakákoli práce na přídi je teď extrémně nebezpečná.

Image
To je důvod proč Le Cléac´h ztrácí. A nejen to. Oznámil také zastávku v Recife k opravám. Podle pravidel musí zastávka trvat nejméně 24 hodin. Protože Sodebo nyní pluje rychle v pasátu, je možné očekávat, že ztráta Banque Populaire, pokud bude zastávka trvat jen den, bude zítra 700 – 800 mil.

V Recife již na Banque Populaire čekal pozemní tým, který vedle plachty a předního koše bude opravovat také hydrauliku, která má na starosti trim foilů. Armel, který je známý tím, že o svých problémech na palubě mlčí, přiznal i tento problém.

Trimaran Actual plující na 5. místě ztrácí 900 mil a poslední Adagio 1800 mil na prvního.

Jak je to s jídlem

Na závodních jachtách se řeší každý kilogram hmotnosti. Také proto je často používaná freeze dried strava, která je lehká a stačí zalévat teplou vodou. Jenomže…

Nemusí chutnat každému. A zde jde o francouzský závod, francouzské skippery. O muže, kteří mají rádi dobré jídlo a nemíní se ho zříci jen proto, že se zrovna vydali na závod kolem světa.

Počítá se, že závod bude trvat nejméně 40 dnů. Proto s sebou závodníci vezou cca 150 kg jídla. Již od vítězství ve Volvo Ocean Race se ví, že Charles Caudrelier nemá rád jídlo z pytlíku… Prý špatné vzpomínky na školní jídelnu (že by francouzské školní jídelny mohly konkurovat školní jídelně ZŠ Hauptova v osmdesátých letech, se mi nechce věřit). Při Volvo Ocean Race mu strava tak zatěžovala mysl, že klesla jeho výkonost. Jídlo pro Charlese Caudreliera připravuje šéfkuchař s michelinskou hvězdou Eric Guerin (La Mare aux oiseaux). Ze standardních produktů spoléhá na Nomads Kitchen.

Ani Tom Laperche nepodceňuje důležitost správné a chutné stravy. Jeho tým vychází ze zkušeností s Francoisem Gabartem. Časté jsou těstoviny, tuňák, sušené maso. Dále klobásky ze Savojských Alp a od švýcarského jachtařského dua bratří Ravussinů. A k tomu si ještě jako lahůdku veze 3 x 6 vajíček, pečlivě zabalených, aby vydržely plavbu kolem světa.

Sponzorem Thomase Covilla je firma Sodebo, výrobce obložených baget a dalšího rychlého občerstvení. Laboratoř firmy pracuje na vývoji lyofilizované stravy pro Thomase. Vše je přizpůsobené chutím skippera. Coville již má za sebou 8 plaveb kolem světa, proto ví, co chce. Ovoce a zelenina z Brestu, dvakrát pečené bagety, aby déle vydržely, hodně čokolády, čaj a sladkosti. Na to si potrpí.

Vytáhlý Armel Le Cléac´h vypadá na asketu, ale není to pravda. Je velmi dobrým kuchařem. Na palubě má oblíbený italský sýr scamorza, sušené maso ze Španělska a rillette z mořského vlka s yuzu z lahůdkářství Albert Ménès.

Všichni startující mají velké zkušenosti s offshore jachtingem. Vědí, že podobná plavba je extrémně náročná. A chutná strava, je to, co v těžkých chvílích zvedne morál. Dobrá nálada je důležitější než pár kilo navíc.

Polohu lodí najdete zde.

Vytisknout
487

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu