Rychle, nebo spolehlivě do Karibiku?
Blíží se podzim a s ním i doba, kdy jachtaři táhnou na jihozápad do Karibiku za teplem. Obvykle se vyplouvá z Kanárských ostrovů. Jakou trasu si zvolit? Jižní je delší, ale spolehlivější. Severní ale může být rychlejší.
Zjednodušíme si situaci a řekneme, že z Kanárů vedou do Karibiku dvě trasy. Mezi dvěma extrémy je jich samozřejmě mnohem, více, ale my se podíváme na dvě extrémní.
Nejkratší trasa
Nejkratší spojnice dvou míst na zemském povrchu se jmenuje ortodroma. Je to oblouk kružnice se středem ve středu Země, procházející oběma místy. Na námořní mapě (Merkator) je to oblouk vychýlený k bližšímu pólu. Změříme-li vzdálenost například mezi jižním cípem Tenerife a jihem Santa Lucie v Karibiku na Google Earth, vyjde nám vzdálenost 2600 námořních mil.
Spolehlivá jižní trasa
Častěji než po nejkratší trase se jachtaři vydávají do Karibiku jižní trasou. Vede nejprve na jihozápad až na úroveň Kapverd a tam se jachty stáčí téměř k západu. Tato trasa je na Google Earth dlouhá cca 2840 námořních mil. Je tedy přibližně 250 mil delší. Při běžných rychlostech turistických jachet je to cca 1,5 dne plavby.
Výhody jižní trasy
Výhodou jižní trasy je stabilnější vítr. Jak co do směru, tak i síly. Pasát obvykle fouká poměrně stabilně poblíž africké pevniny (i když jinde nefouká) a dále jižně od 20°severní šířky. V některých situacích je pravidelný vítr vytlačen dokonce až pod 15°severní šířky. Delší trasa tak nakonec může být tou nejrychlejší volbou, pokud vítr na severu chybí. Rozhodně je ale volbou pohodlnější. Ve stabilním větru není třeba mnoha změn, není nutné přemýšlet o tom, jak plout dál. A je tam teplo. Pro někoho možná až moc, ale noční hlídky jen v tričku mají něco do sebe.
Proč se vydat severní trasou
Jak už jsme se zmínili, severní trasa je skoro o 10 % kratší. To není málo. Navíc se nepluje tolik na zaďák, což je například pro lodě vybavené genakerem výhodnější. Proti této trase ale mluví mnohem méně stabilní počasí. Pluje se v oblastech blíže středu tlakové výše, to znamená riziko slabšího, nebo dokonce žádného větru. K tomu je ale třeba dodat, že do oblasti mohou od severu zasáhnout i fronty přecházející od západu na východ přes Atlantik. Vítr v takovém případě bude měnit směr i rychlost, může dokonce i velmi nepříjemně sílit a stáčet se dokonce do úst. Plavba po ortodromě je tedy mnohem náročnější jachtařsky a vyžaduje mnohem pozornější práci s předpovědí počasí.
Pro koho je která varianta vhodná
Důležité je, jakou máte jachtu, co od plavby očekáváte a jaké máte plachty. Chcete-li se dostat co nejpohodlněji na druhou stranu, zvolte variantu jižní. Stejně tak s pomalejší jachtou volte jižní variantu trasy. A do třetice, pokud jste vybaveni například dvojicí kosatek pro pohodlnou plavbu na motýla, je pro vás ideální, plout co nejvíce na zaďák.
Chcete-li být na druhé straně co nejrychleji, máte-li k tomu sportovní loď a odpovídající plachty, můžete zkusit plavbu po ortodromě. Samozřejmě v případě, že předpověď vám přeje. Za stabilní situace máte k dispozici jasnou situaci na 10 dnů dopředu a to již budete mít daleko za sebou polovinu trasy a severní i jižní křídlo se k sobě budou blížit. Důležité ale je, abyste měli satelitní spojení a přístup na předpověď. To vám umožnív případě změny předpovědi včasný útěk na jih.
V případě závodů se ti, kteří chtějí nejvíc, vydávají na severní trasu i v případě, že předpověď slibuje přechody front. Je to sice divoká plavba, ale může být extrémně rychlá. Před přechodem fronty se v jihozápadním větru kurz odchyluje k severu, aby po přechodu fronty jachty zamířili v silném bočním větru přímo k cíli.
Pozor
Vše výše uvedené platí pro listopad, prosinec, leden a únor. Tedy pro měsíce, kdy se jachtaři do Karibiku vydávají. V jarních a letních měsících je plavba dále na jih nevhodná, protože na sever se posouvá ITCZ (intertropická zóna konvergence) a na úrovni Kapverd může převažovat bezvětří. Zde je ale třeba připomenout, že plavba do Karibiku se od května do půlky listopadu důrazně nedoporučuje, protože hrozí nebezpečí setkání s tropickou cyklónou.
2021