Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Jedna kotva dobrá, dvě lepší, ne? Hezky si hodit dvě kotvy do véčka proti předpokládanému směru větru a můžeme v klidu spát až do rána. Nebo to tak není?
Proč na charteru raději ne?
Hlavním důvodem, proč se do kotvení na dvou kotvách raději nepouštět, je velice riskantní proveditelnost plánu B. Plán B je tu pro chvíle, kdy plán A selhává. V tomto konkrétním případě by šlo o vytažení obou kotev a odplutí z kotviště, nebo alespoň překotvení.
Z výše uvedeného plyne, že pokud by plán A (zakotvení na dvě kotvy) vyšel, není důvod se této metodě bránit, je to tak? Ano, je. Na druhou stranu vyjde-li jako plán A zakotvení na jednu kotvu, také není třeba nic dalšího řešit.
Problémem je, že ve chvíli, kdy se o způsobu zakotvení rozhodujeme, nevíme, jestli nebude plán B zapotřebí. Jestli bude plán A fungovat.
Příklad z praxe
Před pár lety měla koncem léta přes chorvatské pobřeží v noci přecházet studená fronta. Jeden český majitel jachty Elan Impression (podle mých zpráv byl na palubě s rodinou) se rozhodl v zátoce na kotvě vše pojistit druhou kotvou. Zakotvil s kotvami do V.
V noci přecházela fronta spojená s bouřkami. Kotvy přestaly držet, jachta je vlekla. Skipper se rozhodl pro plán B, tedy odplutí. Při vytahování kotev si však na propeler namotal lano druhé kotvy. Konec byl neodvratný, bouře jachtu vyvrhla po nějaké době na břeh. Posádka naštěstí vše přestála ve zdraví.
Vždyť vytáhnout dvě kotvy není obtížné…
Proč by mělo být tak obtížné vytáhnout dvě kotvy? Protože nutnost použití B plánu nepřichází za jednoduchých podmínek. Pokud vlečeme dvě kotvy, situace na moři již je nadmíru bouřlivá. Za takových podmínek je téměř nemožná domluva mezi kormidlem a přídí. Vytahujeme-li dvě kotvy, je tato dohoda nezbytná. Kormidelník ve tmě, dešti, silném větru, možná na vlnách, není schopen odhadnout, jestli nepopojel moc dopředu a jaká je situace s lanem druhé kotvy. Toto je velmi riskantní okamžik. Pokud mi nevěříte, zkuste si představit nejhorší situace, kdy jste stáli na kotvě a představte si, že se snažíte tahat druhou kotvu…
Dvě kotvy za sebou?
Nic takového by přeci nehrozilo, pokud bychom měli hozené dvě kotvy na jednom řetězu za sebou. To je pravda, ale jejich vytahování by znovu bylo rizikové. Zde by zase hrozilo zranění. Opět v náročných podmínkách vytáhneme jednu kotvu a za ní je na 5 metrech řetězu další. Ke druhému řetězu se na přídi velmi špatně dostáváme. Příď jachty se pohybuje nahoru dolů, nebo zprava doleva. Snažíme se tahat druhý řetěz rukou, ten vypadává z kotevního kování, mlátí do lodě, pak je třeba v nestabilní pozici vytáhnout kotvu, která má 20 kg.
Neříkám, že to nejde. Je tam ale mnoho okamžiků, mnoho situací, kdy může snadno dojít ke zranění.
Proč je to u majitelských jachet jiné
Dá se předpokládat, že majitelé jachet jsou mnohem zkušenější než charteroví jachtaři. Věci pro nezkušenou posádku neproveditelné, jsou pro zkušené mnohem jednodušší. Navíc majitelská jachta může být na takové situace mnohem lépe vybavené. Často se také pohybují v mnohem izolovanějších oblastech, nebo dokonce v místech, kde plán B nepřichází v úvahu.
Jak to tedy řešit na charteru
Preferoval bych kotvení na jednu kotvu. Ideálně na jednu kvalitní kotvu správné velikosti. Je mi jasné, že typ a velikost kotvy na charterové lodi těžko ovlivníte… I když, zkusit se to dá. Pokud víte, že se chystáte většinou stát na kotvě, můžete se dopředu charterové společnosti přes prodejce zeptat, jaká je na lodi lodi kotva a jak velká. Ptáte se proto, že se chystáte stále kotvit. Napíšou vám, že Delta 25 kg na 43 stop dlouhou běžnou charterovou jachtu. Je to OK. Přijedete do maríny a je tam 20 kg Danforth? Máte mail, kde vám psali něco jiného. Už můžete požadovat výměnu. Koneckonců by mělo být i v zájmu charterové společnosti, abyste jachtu nerozflákali, ne?
Pokud ale se vám kotva nezdá, nemáte s přicházejícím počasím jistotu, počínejte si konzervativně a s předstihem zajeďte do přístavu.
No a pokud to není možné? Dobře krytá zátoka, správná hloubka, vhodné dno na kotvení a maximální délka řetězu. A připravený plán B. Když to jinak nepůjde, raději vyplout na otevřené moře. Nejlépe ještě včas.
1492