Přežilo se Volvo Ocean Race?
Do kritiky závodu Volvo Ocean Race se pustil britský komentátor Magnus Wheatley. S mnohými jeho názory souhlasím. Co je na závodu špatně a proč nevzbuzuje takové nadšení, jako dříve?
Závod Volvo Ocean Race sleduje více lidí v absolutních číslech, než tomu bylo před 30, či 40 lety, ale přichází o nadšení, které s ním bylo spojováno. Čím je to dáno?
Když se v roce 1973 vydalo 17 jachet na plavbu kolem světa v rámci závodu Whitbread Round the World Race (předchůdce Volvo Ocean Race) šlo o mimořádné dobrodružství. V té době ještě žili pamětníci plaveb na plnoplachetnících z Evropy do Austrálie a zpět. Šlo o nebezpečné plavby trvající téměř celý rok. Vyrazit na nevelké jachtě kolem světa? Dobrodružství, pro mnohé čiré bláznovství.
Byla jiná doba. Svět byl mnohem větší.
Pro příznivce jachtingu i náhodné diváky šlo o dobrodružství, které bylo plné emocí. To je atraktivní kombinace.
Svět se mění a s ním i jachting. Závody kolem světa jsou rychlejší, jachtaři na palubách profesionálnější. Volvo Ocean Race je mnohem vyrovnanější. Proč by tedy mělo závodu něco chybět?
Navzdory tomu, že organizátoři nešetří superlativy ve stylu Donalda Trumpa, že život na palubě je možné sledovat takřka online, že media man přináší nejzajímavější chvilky vlastně neustále, závodu chybí koření, které přitahovalo v začátcích.
Po světových mořích se prohánějí barevné billboardy, etapová města se vybírají dle finančního přínosu, organizátoři žonglují s čísly reklamních výnosů. Je znát, že první a poslední, co organizátory zajímá, jsou finance. Entuziasmus a dobrodružství se vytrácejí. Jde o profi fabriku s velkým obratem.
Nemoderní lodě
K tomu je třeba dodat také lodě, na kterých se jede. Někdo velebí one design, který přinesl do závodu větší spolehlivost a vyrovnanost. Znamenal ale také zakonzervování vývoje v době revolučního rozvoje. Představte si, že by se po závodních okruzích proháněly formule staré 10 let. Mohl by to být zajímavý závod, to ano, ale pro příznivce veteránů.
Když už se ze závodu vytrácí dobrodružství, které je velmi atraktivní, je třeba ho nahradit nějakou jinou ingrediencí. Tou může být rychlost. I když jde o jachty, které mohou za ideálních podmínek udělat 600 mil za den, přesto jsou zatraceně pomalé. Podívejte se na vložené video, jak vychází ve srovnání s moderním oceánským trimarnem. Po shlédnutí videa vás přestane rychlost VO65 zajímat.
Stejně dopadne srovnání s jachtami IMOCA. Jsou menší, ale výrazně modernější. Vybavené foily. Jakmile letí na foilech plnou rychlostí, jsou mnohem atraktivnější než VO65.
VOR x Vendée Globe
Srovnejme si Volvo Ocean Race s Vendée Globe. V prvním závodu jede 7 týmů na technologicky zastaralých lodích kolem světa. Týmy jsou vícečlenné a jede se od přístavu k přístavu. Ve druhém závodu pluje sólový jachtař na podobně velké jachtě kolem světa bez zastávky, bez pomoci zvenčí. Na start se postaví 30 statečných sólistů. Perou se s únavou, nedostatkem spánku, s technickými problémy. Ti nejlepší mají technologicky nejvyspělejší jachty, které udávají směr v moderním jachtingu. Ti vzadu jedou jen proto, aby dojeli. I to je úctyhodné.
Řekněte, který z těch závodů je atraktivnější?
Nebo velké trimarany. Jezdí rekordy kolem světa. Jejich rychlosti jsou neuvěřitelné. Plují plnou rychlostí na dohled od ledovců. To je thriller! A za 40 dnů jsou doma. Nepotřebují k plavbě kolem světa celý rok.
Mnozí budete nesouhlasit, ale přijde mi, že Volvo Ocean Race přehltilo prostor kolem informacemi. Je jich tolik, že není možné se v nich orientovat. Do určité míry inflace oceánského jachtingu, inflace stále znovu omílaných superlativů.
Podle mě se bude muset závod změnit, aby znovu přitáhl svoje skalní obecenstvo. Musí méně mluvit a více dělat. Musí přijít s originálním kořením, které z již všedního pokrmu udělá neopakovatelnou večeři. A možnosti tu dnes jsou. Na jedné straně jsou to atraktivní foily, nebo na straně druhé raketově rychlé trimarany. To může být krok, který závod přiblíží tam, kde byl dříve. Doba se mění a s ní se musí vyvíjet i závod Volvo Ocean Race.
4746