Search
× Search
Přežilo se Volvo Ocean Race?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Přežilo se Volvo Ocean Race?

Do kritiky závodu Volvo Ocean Race se pustil britský komentátor Magnus Wheatley. S mnohými jeho názory souhlasím. Co je na závodu špatně a proč nevzbuzuje takové nadšení, jako dříve?

Závod Volvo Ocean Race sleduje více lidí v absolutních číslech, než tomu bylo před 30, či 40 lety, ale přichází o nadšení, které s ním bylo spojováno. Čím je to dáno?

Když se v roce 1973 vydalo 17 jachet na plavbu kolem světa v rámci závodu Whitbread Round the World Race (předchůdce Volvo Ocean Race) šlo o mimořádné dobrodružství. V té době ještě žili pamětníci plaveb na plnoplachetnících z Evropy do Austrálie a zpět. Šlo o nebezpečné plavby trvající téměř celý rok. Vyrazit na nevelké jachtě kolem světa? Dobrodružství, pro mnohé čiré bláznovství.

Byla jiná doba. Svět byl mnohem větší. 

Pro příznivce jachtingu i náhodné diváky šlo o dobrodružství, které bylo plné emocí. To je atraktivní kombinace. 

Svět se mění a s ním i jachting. Závody kolem světa jsou rychlejší, jachtaři na palubách profesionálnější. Volvo Ocean Race je mnohem vyrovnanější. Proč by tedy mělo závodu něco chybět?

Navzdory tomu, že organizátoři nešetří superlativy ve stylu Donalda Trumpa, že život na palubě je možné sledovat takřka online, že media man přináší nejzajímavější chvilky vlastně neustále, závodu chybí koření, které přitahovalo v začátcích.

Po světových mořích se prohánějí barevné billboardy, etapová města se vybírají dle finančního přínosu, organizátoři žonglují s čísly reklamních výnosů. Je znát, že první a poslední, co organizátory zajímá, jsou finance. Entuziasmus a dobrodružství se vytrácejí. Jde o profi fabriku s velkým obratem.

Nemoderní lodě


K tomu je třeba dodat také lodě, na kterých se jede. Někdo velebí one design, který přinesl do závodu větší spolehlivost a vyrovnanost. Znamenal ale také zakonzervování vývoje v době revolučního rozvoje. Představte si, že by se po závodních okruzích proháněly formule staré 10 let. Mohl by to být zajímavý závod, to ano, ale pro příznivce veteránů. 

Image
Když už se ze závodu vytrácí dobrodružství, které je velmi atraktivní, je třeba ho nahradit nějakou jinou ingrediencí. Tou může být rychlost. I když jde o jachty, které mohou za ideálních podmínek udělat 600 mil za den, přesto jsou zatraceně pomalé. Podívejte se na vložené video, jak vychází ve srovnání s moderním oceánským trimarnem. Po shlédnutí videa vás přestane rychlost VO65 zajímat. 

Stejně dopadne srovnání s jachtami IMOCA. Jsou menší, ale výrazně modernější. Vybavené foily. Jakmile letí na foilech plnou rychlostí, jsou mnohem atraktivnější než VO65. 

VOR x Vendée Globe


Srovnejme si Volvo Ocean Race s Vendée Globe. V prvním závodu jede 7 týmů na technologicky zastaralých lodích kolem světa. Týmy jsou vícečlenné a jede se od přístavu k přístavu. Ve druhém závodu pluje sólový jachtař na podobně velké jachtě kolem světa bez zastávky, bez pomoci zvenčí. Na start se postaví 30 statečných sólistů. Perou se s únavou, nedostatkem spánku, s technickými problémy. Ti nejlepší mají technologicky nejvyspělejší jachty, které udávají směr v moderním jachtingu. Ti vzadu jedou jen proto, aby dojeli. I to je úctyhodné. 

Řekněte, který z těch závodů je atraktivnější?

Nebo velké trimarany. Jezdí rekordy kolem světa. Jejich rychlosti jsou neuvěřitelné. Plují plnou rychlostí na dohled od ledovců. To je thriller! A za 40 dnů jsou doma. Nepotřebují k plavbě kolem světa celý rok.

Mnozí budete nesouhlasit, ale přijde mi, že Volvo Ocean Race přehltilo prostor kolem informacemi. Je jich tolik, že není možné se v nich orientovat. Do určité míry inflace oceánského jachtingu, inflace stále znovu omílaných superlativů. 

Podle mě se bude muset závod změnit, aby znovu přitáhl svoje skalní obecenstvo. Musí méně mluvit a více dělat. Musí přijít s originálním kořením, které z již všedního pokrmu udělá neopakovatelnou večeři. A možnosti tu dnes jsou. Na jedné straně jsou to atraktivní foily, nebo na straně druhé raketově rychlé trimarany. To může být krok, který závod přiblíží tam, kde byl dříve. Doba se mění a s ní se musí vyvíjet i závod Volvo Ocean Race.

Vytisknout
4746

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu