Search
× Search
Podávací čerpadlo, kontrola a výměna
Ondřej Duchoň

Podávací čerpadlo, kontrola a výměna

Letos, jak to tak vypadá, nám sezóna začne asi o něco později, tak je čas kontrolovat i to co se běžně opomíjí. Dnes se zaměřím na podávací palivové čerpadlo. Pokud máte starší zabudovaný motor a je jedno jestli benzínový nebo naftový, najdete na něm mechanické podávací čerpadlo.  Když ho vidím, tak si většinou vzpomenu na začátky svého automobilismu a motory Škoda, kde bylo čerpadlo na pravé straně motoru, bylo opatřeno ruční pumpičkou a po delším stání bylo vhodné ručně natáhnout benzín z nádrže a tím šetřit akumulátor.

Konstrukce podávacího čerpadla na motorech Škoda a podávacích čerpadel starších lodních motorů je identická. Čerpadlo je prakticky bezúdržbové, najdete ho obvykle na boku bloku motoru, kde je přišroubováno dvěma šrouby a je poháněno přímo z některé hřídele, obvykle z vačkové.

Konstrukce je přímo triviální, prakticky jde o membránu a dva ventily. S každou otáčkou motoru dojde k sání paliva z nádrže a následně jeho „podávání “ u benzínového motoru do karburátoru u naftového motoru do vstřikovacího čerpadla.

Problém nastává, když časem membrána zpuchří. Z počátku si pravděpodobně ničeho zvláštního nevšimnete. Zvlášť pokud se často pohybujete v režimu „kadla-kadla-kadla“ . Čerpadlo je totiž vybaveno přepadem, který je napojen na sání motoru a případný benzín/naftu, která se dostane do prostoru, kam nemá, nasaje a spálí v rámci chodu motoru. 

Motor s takto vadným čerpadlem je logicky při volnoběhu bohatý, má tendenci mít nestabilní volnoběh. Nastavíte volnoběžné otáčky na 800 ot/min a bez zjevného důvodu jsou za chvíli 1000 ot-min a za dalších pár minut motor chcípne. Pokud se Vám takto chová motor, zbystřete a zkontrolujte průhlednou hadičku mezi čerpadlem a karburátorem, měla by bát prázdná, pokud je tam palivo je to špatně.

Když se membrána dostane do stavu, jako je na přiloženém obrázku, kupodivu ještě dokáže spolehlivě podávat palivo do motoru, ale podtlak už nedokáže odsát tolik přebytečného paliva smíchaného s olejem z motorového prostoru, takže nahromaděné palivo teče přímo do motoru, kde ředí olej.  Při plném výkonu motoru ho může být klidně 1-1,5l/hod.  V tomto extrémním případě by vás měl varovat velký pokles tlaku oleje zvláště při nízkých otáčkách, teplý motor smrdí po benzinu, motor bude u odfuku z karteru od oleje.  A samozřejmě benzín ohřátý na 80-90 stupňů Celsia, má dost blízko k vzplanutí.

Oprava je v tomto případě celkem snadná, buď výměna membrány nebo celého čerpadla. Např. Mercruiser náhradní membrány nedodává, ale dá se pořídit druhovýroba. Ovšem měnit membránu  na koleně u moře bych asi moc nedoporučoval,  hřídel mechanismu čerpadla je zalisovaná a celkově čerpadlo není moc připraveno na výměnu manžety.  Jako mnohem lepší řešení vidím nahradit staré čerpadlo elektrickým, nízkotlakým membránovým čerpadlem.

Získáte stabilní průtok paliva, netrápíte startér a akumulátor při „natahování „ paliva po delší odstávce“, čerpadlo je mnohem menší a skladnější, náhradní čerpadlo pro případ jistoty se vám lépe vejde do náhradních dílů. Staré čerpadlo je možné na motoru ponechat, nebo ho odstranit , ale otvor je třeba utěsnit výrobou vhodné příruby.

Pokud se rozhodnete pro elektrické podávací čerpadlo, doporučují umístit ho na malé silentbloky, čerpadlo jede pokud je na něj přivedeno napětí, drobné vrnění se snadno přenáší do konstrukce lodi.

Zárověn při instalaci prověřte těsnost jehlových ventilů v karburátoru, u starších karburátorů mohou být vymačkané.

 

 

 

 

Vytisknout
7123

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu