Search
× Search
Plavba v mlze - 2. díl
Daniel Vodička

Plavba v mlze - 2. díl

Asi největším pomocníkem pro plavbu v mlze je radar. S jeho pomocí jsme nejenom schopni určit s dostatečnou přesností svoji polohu, ale rovněž detekovat přítomnost dalších plavidel. Znalost správné obsluhy a nastavení platí u tohoto zařízení dvojnásob.

 

Zastavme se nyní na chvilku právě u radaru a zopakujme si několik zásad pro jeho správné nastavení. 

Před samotným „vyladěním” obrazu nastavte radar na střední, nebo také nejčastěji používanou vzdálenost (většinou 3-6 Nm) a hodnoty Sea Clutteru i Rain Clutteru ustavte na nulu. Pokud je váš radar vybaven funkcí IR, měli byste ji rovněž vypnout. Poté postupně nastavujte následující funkce: 

1) Jas a kontrast – monitor by měl být nastaven tak, aby neoslňoval ale na druhou stranu aby na něm byla jasně čitelná echa.

2) Gain (zesílení, nebo také „citlivost”) – postupně zvyšujte hodnotu gain až do momentu, kdy se na monitoru objeví vlastní šum, poté gain nepatrně potlačte zpět. (Šumy vlastního radaru se na obrazovce projeví jako slabé zrnění po celé ploše monitoru).

3) Tunning (ladění) – podobně jako u rádia tato funkce dolaďuje frekvenci přijímače k frekvenci vysílaného radarového signálu. Správné doladění je nejlépe ponechat režimu „AUTO”. Pokud váš radar tento režim nepodporuje, případně chcete doladění provést ručně, doporučuji pomalu zvyšovat/snižovat hodnotu této funkce až do maximální výchylky ukazatele ladění (většinou jím bývá lišta nebo spíše pruh na okraji monitoru)

4) Sea Clutter, Rain Clutter (potlačení rušivého odrazu od vln/deště) 

a. Sea Clutteru se používá k potlačení odrazu radarových paprsků od vln poblíž vaší lodi. K „vyčištění” takto zarušeného obrazu pomalu zvyšujte hodnotu nastavení Sea Clutteru. Nesmíte ovšem zapomenout, že tato funkce nepotlačí jen nežádoucí echa od vln v okolí, ale zároveň všechna slabá echa od bójí, malých lodí případně i blízkého pobřeží. Regulace této funkce je tedy poměrně ošemetnou záležitostí – Její hodnota by měla být nastavena dle konkrétních podmínek tak, aby těsně kolem vaší lodi nepatrné množství odrazů od vln přeci jen zůstalo, podobně jako u vlastních šumů v případě ladění funkce Gain.
b. Rain Clutter slouží k eliminování odrazu od atmosférických srážek a nízké oblačnosti. Pro jeho nastavení platí podobná zásada jako u Sea Clutteru – OSTRAŽITĚ! V případě mlhy není třeba tuto funkci používat, jelikož jsou její částečky natolik drobné, že nedokáží vyvolat rušivý obraz.

5) IR – Interferention Reject (odfiltrování rušení jiných radarů pracujících v okolí). Tato funkce má pouze dvě možnosti volby – zapnuto nebo vypnuto. Pokud zrovna neprovádíte ladění Gainu, doporučuji ponechat IR zapnutý.

Další věcí důležitou pro snadnou a správnou interpretaci radarového obrazu je vhodné nastavení orientace zobrazování (orientation), prezentace zobrazování (presentation) a rozsahu (range). 

Výběr orientace radarového displeje závisí hlavně na oblasti, ve které se pohybujeme a účelu, ke kterému je radar právě používán. V zásadě existuji dva základní režimy: směrově stabilizovaný “North-Up” a “Course-Up”, a nestabilizovaný “Head-Up”.

Pro plavbu dále od pobřeží a navigaci (určovaní pozice z radarových náměrů a vzdáleností) je vhodné nastavení North-Up (osa radaru je shodná se zeměpisným poledníkem). V tomto režimu je orientace radarového obrazu stejná, jako na mapě. Pro plavbu úzkými kanály či navigaci těsně při břehu je přehlednější tzv. Head-Up (osa radaru se pokrývá s osou lodi). Třetí možností bývá režim Course-Up. Ten je vhodný pro posouzení rizika srážky a plánování případného antikolizního manévru. Jak název vypovídá, pokrývá se v tomto režimu osa radaru s aktuálním kurzem. 

Uvedená doporučení jsou samozřejmě orientační – každému může vyhovovat jiná orientace obrazu. Chtěl bych pouze varovat před použitím nestabilizovaného zobrazování „Head-Up” pro účely navigace a posuzování kolizních situací – V tomto režimu jsou totiž náměry brané jako relativní, tedy vzhledem k ose lodi. Pro přepočet na skutečné náměry, a tedy možnost vykreslení do mapy je třeba je přičíst k aktuálnímu kurzu. V tomto místě však nastává kámen úrazu – málokterý kormidelník je schopen udržet kurz s přesností vetší než ± 5 stupňů, o rozbouřeném moři nemluvě. Vezmeme-li v úvahu rozptyl každého náměru 10°, dostáváme se k chybě, díky níž se naše měření stává de facto nepoužitelným.

Režim prezentace zobrazování doporučuji pro jednoduchost a přehlednost používat tzv. ”RM” (Relative Motion - radarový obraz se pohybuje vzhledem k lodi), který umožňuje poměrně snadné posouzení rizika srážky (náměr na objekt se nemění, vzdálenost se zmenšuje).

Nastavení vzdálenosti, na jakou chceme pomocí radaru ”vidět”, závisí rovněž od dané situace. K jednomu z opomíjených kriterii patří riziko setkání s rychle se pohybujícími plavidly. Založme např., že máme radar nastavený na vzdálenost 3Nm a na okraji monitoru se nám zhruba před přídí objevilo echo od lodi plující rychlostí 20-ti uzlů směrem k nám. Naše vlastní rychlost je 6 uzlů. Z výše uvedeného si můžeme snadno dopočítat, že k míjení či připadné kolizi dojde za 6 min 55 s! Za necelých sedm minut nedokážeme většinou ani přesně určit riziko srážky a provést případný úhybný manévr. Zvažte proto důkladně, kde se pohybujete a ”odskočte si” občas na vetší vzdálenosti.

V poslední době se začínají i na jachtách objevovat radary s funkcí MARPA (Mini Automatic Radar Plotting Aid). Tato funkce umožňuje automatické sledování označených cílů a vyhodnocování jejich kurzu, rychlosti, CPA (Closest Point of approach - vzdálenosti do bodu minutí) a TCPA (Time to Closest Point of approach - času do okamžiku minutí). Odpadá při tom zdlouhavé rýsovaní radarových nákresů, na které není na malých lodích většinou čas ani prostor. Pokud tedy uvažujete o koupi radaru na svou vlastní loď, vřele doporučuji pořídit si radar vybavený touto funkcí.

V souvislosti s radarem bychom se ještě měli zmínit, jak jsme my, coby malá plavidla, vidět na radarech velkých lodí. Stručně řečeno, mizerně! Velké lodní radary pracují sice s více než desetinásobnými výkony, nicméně schopnost detekce malých cílů není dokonalá. Vzhledem k materiálům, ze kterých jsou často naše jachty postaveny a jejich výšce nad hladinou, nepředstavují ani pro velký radar žádný skvělý cíl. Nepodceňujte proto úlohu radarových odražečů a zároveň nepřeceňujte detekční schopnosti velkých obchodních lodí.

Vytisknout
6918

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu