Search
× Search
Opuštění lodě - opravdu až na poslední chvíli?
Kateřina Staňková

Opuštění lodě - opravdu až na poslední chvíli?

Před několika dny proběhla jachtařskými médii a sociálními sítěmi zpráva, že Martin Doldrup, německá jachtařská celebrita, byl nucen opustit svoji potápějící se loď Jumbo (Bavaria 34) v jižním Atlantiku. Doldrupovo selfíčko z liferaftu vzbudilo v jachtařské komunitě dost velkou debatu - je na něm totiž v pozadí vidět Jumbo ještě s vytaženou plachtou a moc to nevypadá, že by se loď nějak rychle potápěla. Mnozí se ptají, proč Martin opustil loď, která zjevně stále pluje. Vždyť přece jedna z tradičních pouček záchrany na moři říká, že “do liferaftu se má z lodě nastupovat vždycky NAHORU”. Tedy jinými slovy - zůstaňte na lodi do poslední možné chvíle, do ostrůvku lezte až v okamžiku, kdy jde vaše loď ke dnu.

Mario Vittone, dlouholetý záchranář US Coast Guard, o téhle poučce ale zcela bez obalu říká: “Je to nesmysl a nebezpečný mýtus.” A nutno říct, že jeho pohled na věc rozhodně nutí k zamyšlení.

Vittone sám na moři řadu lidí opravdu fyzicky zachránil. I po odchodu do důchodu se intenzivně věnuje bezpečnosti na moři - učí kurzy, pořádá debaty a své zkušenosti rozebírá v jachtařských médiích. V jednom ze svých článků Vittone říká:

“Zůstat na lodi, dokud se nepotopí, dávalo smysl v dobách, kdy námořníci neměli jinou možnost, předtím, než jsme měli VHF rádia (a další moderní komunikační prostředky - pozn. autora). Pokud jste daleko na moři, bez možnosti pohonu a nemůžete si zařídit odtah, dříve nebo později svou loď opustíte. Jak a kdy to uděláte, to je vaše volba. A na tomto rozhodnutí závisí, v jakém stavu budete, až na opuštění dojde.

S veškerou pravděpodobností vaše loď vydrží mnohem víc než vy. Vylovil jsem nejednoho námořníka, který kvůli rozhodnutí zůstat na lodi co nejdéle utrpěl vážná zranění… To, že vaše loď stále pluje, není dostatečný důvod k tomu, abyste na ní zůstávali. Kapitán lodě se zlomeným kormidlem jednou řekl mé posádce, že “to vydrží přes noc” a loď opraví ráno, až se moře zklidní. Měli jsme málo paliva, tak jsme se vrátili na základnu. Kapitán už se víckrát neozval, zmizel a jeho loď se nikdy nenašla.

Možnost opustit loď bezpečně závisí na řadě faktorů - na počasí, stavu moře, snosu, na dostupných možnostech záchrany. Nejlepší čas opustit loď je ve chvíli, kdy je to nejbezpečnější pro vás a pro ty, kteří vás budou zachraňovat.

V dalším článku chválí kapitána, který uprostřed Atlantiku opustil svou loď, která byla v naprostém pořádku. Ale kapitán, jeho žena a dvě malé děti byli všichni vyčerpaní nedostatkem spánku a mořskou nemocí a na loď se řítil hurikán, kterému nebylo možné se vyhnout. Podle Vittoneho kapitánovo včasné rozhodnutí zachránilo celé rodině život, později už by je pravděpodobně ani Coast Guard z lodě nebo z moře dostat nedokázali.

Záchranáři tedy zjevně preferují, když o pomoc zavoláme včas a nehrajeme si na hrdiny. Oni pak mohou provádět “search and rescue”, tedy pátrání a záchranu. A ne jen nasazovat své životy při pátrání bez výsledku.

Na druhou stranu se asi celkem všichni shodneme, že na moře vyplouváme z vlastního rozhodnutí a na vlastní zodpovědnost. A že volat záchranu kvůli vlastní blbosti je tak trochu ostuda a nezodpovědnost.

Kde je tedy ta hranice? Kdy si máme ještě být schopni poradit sami? A kdy je naše “samostatnost” zbytečným hazardem s naším i dalšími životy? Je brzké opuštění lodě zbabělost nebo moudré rozhodnutí? Univerzální odpovědi neexistují a každý kapitán se nakonec stejně musí rozhodnout sám, jak krizovou situaci vyřeší. Ale názor těch, od kterých pak očekáváme záchranu, bychom určitě měli znát.

Umíte si v případě nouze poradit nebo zavolat pomoc? Pokud je pro vás bezpečnost na  plavbách důležitá, zvu vás na kurzy Záchrany a přežití na moři , kde se (nejen) těmhle otázkám věnujeme důkladně.

Kateřina Staňková

bezpecnenamore.cz

 

Vytisknout
1078

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu