Search
× Search
Neuvěřitelný závěr
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Neuvěřitelný závěr

Po 45 000 mílích kolem světa byl závod Volvo Ocean Race rozhodnut 10 mil od cíle. Poslednímíle rozhodly o vítězi celého ročníku. Dění posledních mil se dá přirovnat k hodně drsné skandinávské detektivce.

Ještě 6 hodin před cílem to vypadalo, že vítězství v tomto ročníku bude patřit týmu Brunel, který měl  náskok 0,2 míle na španělskou Mapfre. V té době ztrácel poslední z adeptů na celkové vítězství, tým Dongfeng, 40 mil na Brunel a Mapfre. Do cíle zbývalo 50 mil a zdálo se, že ze hry o vítězství je Dongfeng mimo. 

Detektivka


Jenomže na moři měl vítr slábnout a jachty na západě musely do cíle halzovat. U pobřeží měl vítr vydržet a Dongfeng už do cíle nemusel udělat ani jediný obrat. I když se to na první pohled nezdálo, toto již byla chvíle, kdy bylo jasné, že o vítězi rozhodnou poslední metry a samozřejmě sekundy. Ale vraťme se v čase zpět.

400 mil do cíle

Image
Do cíle ještě zbývalo 400 mil. Vítr zesílil nad 30 uzlů. Podmínky byly drsné a před startovním polem ležela šachovnice zakázaných zón. Bylo třeba se rozhodnout, kudy vede nejrychlejší cesta do cíle. Na čele plula Mapfre a těsně za ní Dongfeng. Třetí adept na celkové vítězství Brunel ztrácela 7 mil a byla dále na západě. V této chvíli bylo jasné, že Dongfeng sází na kurz podél pobřeží a Brunel bude obeplouvat zakázané zóny od západu. Mapfre se snažila rozhodnout pro správné řešení. Španělský tým si nemohl hlídat oba své soupeře. Nakonec se rozhodl pro západní trasu a Brunel. Změnil kurz k západ a vydal se za duem Akzo Nobel a Brunel. Pozdní rozhodnutí způsobilo, že Brunel se dostal před Mapfre. 

V té chvíli bylo jasné, že západní trasa na tom bude lépe v krátkodobém výhledu. Východní varianta trasy byla riskantní, slibovala dlouho velkou ztrátu a případný zisk v závěru. Odvážné rozhodnutí.

Co hrálo roli

Na rozhodnutí je ale třeba se dívat také jinýma očima. V posledních etapách v přímém souboji na rychlost v bočním a zadobočním větru Dongfeng na své dvě soupeřky ztrácela. Situace byla přitom taková, že pořadí trojice Mapfre, Brunel a Dongfeng v této etapě mělo rozhodnout o celkovém pořadí v závodu. Chvíle vyžadovala odvážné rozhodnutí.

Psychika

Image
Rozhodnutí padlo a nebylo možné ho vzít pryč. Nyní bylo třeba držet plyn sešlápnutý na podlahu. Do čela jde západní skupina a Dongfeng ztrácí. Dokonce až 50 mil na vedoucí skupinu. 100 mil do cíle a vše se zdá být ztracené. Nálada na Dongfeng upadá. Charles Caudrelier (skipper) a Pascal Bidegorry (navigátor) ještě jednou počítají routing. Ztráta je velká, ale routing ukazuje, že se situace otočí ve prospěch Dongfengu. Vyběhne na palubu a burcuje posádku do posledních mil.

Ještě před chvílí se zdálo, že hra je prohraná a u vinšen chyběly síly. Šance na vítězství zburcovala vyčerpaný tým. Do posledních mil je třeba dát vše. Jste-li vzadu, síly doházejí. Jste-li na čele, jste neutavitelní. To je psychika.

Vítr slábne

Image
Západní skupina je na rohu zakázané zóny a obrací k cíli. Vítr na moři slábne a je třeba k pobřeží halzovat. Mapfre se dostává před Brunel. Nyní jde o to, jak je na tom u břehu Dongfeng.




Rychlost

Image
Tým vedený Charlesem Caudrelierem nemusí o ničem přemýšlet. Jediné, co je důležité, je rychlost. Předstihne západní skupinu? Dongfeng se blíží k cíli rychlostí 15 uzlů, Mapfre a Brunel jen 10.

Co se zdálo před třemi hodinami nemožné, se stává skutkem 10 mil od cíle. Dongfeng jde do vedení. Sázka na odvážnou kartu vyšla. Dongfeng proplouvá cílem první 16 minut před Akzo Nobel a 17 minut před Mapfre. Brunel je čtvrtá dalších 5 minut za Mapfre.

 

Image
Tým Dongfeng se stal vítězem tohoto ročníku Volvo Ocean Race. V celém průběhu závodu přitom vyhrál jen jedinou etapu. Tu nedůležitější. V celém závodu měl ale v součtu nejlepší čas. 

Za Charlesem Caudrelierem a jeho muži zbyly dva smutné týmy. Mapfre vedený Xabi Fernandezem a především Brunel vedený veteránem Bouwe Bekkingem. Ani osm startů nestačilo Bekkingovi k vítězství. 

Celkové pořadí závodu najdete zde.

Vytisknout
5118

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu