Search
× Search
Milan Koláček: Před sebou mám vrchol sezóny
Daniel Vodička

Milan Koláček: Před sebou mám vrchol sezóny

Již v neděli startuje první etapou sólová regata La Solitaire URGO Le Figaro. Na start se postaví první český reprezentant Milan Koláček.


Milane, máš před sebou nejtěžší závod sezóny La Solitaire URGO Le Figaro. Budeš prvním Čechem na startu. Naši čtenáři si nemusí náročnost tohoto závodu, na rozdíl od transatlantických regat, uvědomovat. Proč je La Solitaire URGO Le Figaro tak náročný a proč je tak důležitý?

Je to bezpochyby nejtěžší závod mé kariéry. Velmi intenzivní čtyři etapy navazují jedna na druhou, první startuje v neděli. Mezi nimi jsou jen 2-3 dny odpočinku. Každá etapa je kolem 500 námořních mil dlouhá. Dá se předpokládat, že na etapu budeme potřebovat 2-3 dny a noci. Vše v maximálním tempu. Do cíle připlouváme na hranici úplného vyčerpání. Na start se postaví 43 sólových jachtařů. Ti nejlepší mají mnoho ročníků závodu za sebou. Jsou tu i tací, kteří jedou svůj 15. ročník. To je mimořádná porce zkušeností a ty se počítají.

Čekají tě etapy dlouhé kolem 500 mil. Jak dlouho ti taková etapa trvá? A jak je to během té doby se spánkem?


Etapa muže trvat i tři noci. To je velmi dlouho a je třeba velmi dobře hospodařit se silami, aby to člověk nepřepísknul a pak neodpadl. Ztráty se během závodu nedají dohnat jen na úkor rychlosti. Jedinou možností, jak získat, je jiné taktické rozhodnutí. Jedete ale proti nejlepším. Ti nedělají chyby. Jedním z klíčů k úspěchu je umění rozvrhnout si síly.

Rozdíly v cíli etap jsou často v řádu vteřin. Dokonce se stává, že první tři v cíli dojedou během jediné minuty. Co v takto vyrovnaném závodě rozhoduje o vítězství?

Rozhodují detaily. Jeden méně povedený obrat, pozdější výměna plachet, méně riskantní plavba mělkými vodami v místech, kde jsou nepříznivé proudy. A mezi prvními, kteří znají jak místa, kudy se jede, tak i lodě jako své boty, určitě i psychika a trocha štěstí.

Díky kampani na Startovači jsi mohl koupit novou sadu plachet na závod. Už jsi s nimi jel. Jaký je to rozdíl proti staré sadě?

Ano plachty už mám a jsou perfektní! Absolvoval jsem jeden trénink. Rychlost byla super. Je to skvělé, mít výborný materiál, na který je spolehnutí. Ještě jednou velké díky všem, kteří mě letos podpořili. Udělám maximum pro úspěch. Motivace je obrovská!

Na startu se potkáš s 42 soupeři. Koho tipuješ na vítězství a kde leží tvoje hranice úspěchu?

Jednoduché to nebude. Žádné hranice si nekladu. Ve skupině nováčků je nás 10 a laťka je nastavena hodně vysoko! Chci mezi nimi uspět. To je můj cíl. Samozřejmě mám i další, které chci porazit, ale uvidíme, co mě čeká. V celkovém pořadí nedokážu svoje umístění predikovat.
A kdo vyhraje? To je stejně těžká otázka. Jsou tu trojnásobní vítězové závodu Yann Elies a Jeremie Beyou. Ti se na čele střídali od roku 2011 do 2015, dále je tu dvakrát druhý Charlie Dalin, Nicolas Lunven, Xavier Macaire či Erwan Tabarly. Ale klidně to může být i někdo jiný.

Jak dlouho ses na závod připravoval?

Přestože jsem až do půlky dubna nevěděl, jestli se budu moci zúčastnit, dělal jsem pro přípravu maximum. Od konce listopadu jsem pracoval na lodi a už druhý týden v lednu jsem byl na vodě mezi prvními. Trénoval jsem stejně, jako bych měl jistotu, že se na start La Solitaire URGO Le Figaro postavím.

Naše zkušenosti s přípravou profesionálních sólových jachtařů jsou zanedbatelné. Jak vypadala tvoje příprava na La Solitaire? Kolik času jsi letos strávil na vodě?

Celkem hodně, myslím, že kolem 4 dnů v týdnu od začátku roku. Mám za sebou hodně speed testů a krátkých závodů u pobřeží nedaleko Lorientu s další osmi závodníky. Také hodně kurzů meteorologie zaměřených na tuto regatu.

Závod se jede na lodích Beneteau Figaro 2. Nejde o žádné mladice a již za dva roky mají být vyměněny za nový typ. Jaké jsou výhody těchto jachet? Proč je třída Figaro tak oblíbená?

Lodě jsi sice staré, ale v porovnání s novými jachtami stále velmi rychlé! Tento model se velmi povedl a i dnes je těžké, být na jiné lodi lepší. Figara jsou velmi bezpečné a udělané do opravdu tvrdých podmínek. Samozřejmě začínají stárnout, ale všichni se snaží lodě maximálně udržovat. Figaro je oblíbené právě proto, že jde o monotyp, který má striktní pravidla. Je mediálně velmi podporovaný francouzskými médií a finančně relativně dostupný, proti větším lodním třídám.

V Bordeaux trávíš celý týden před startem závodu. Co poslední dny před startem obnáší? Je to týden odpočinkový, nebo naopak je práce před startem až nad hlavu?


Snažím se co nejvíce nabrat síly, protože čtyři etapy budou zabijácké. Mám za sebou převoz lodi a závod Armen Race, který jsme jel těsně před cestou do Bordeaux. Určité resty mám, ale nejsem na to sám, takže to jde.
Za sebou mám první meeting, který se zabýval organizací a průběhem týdne. Dále exhibiční závod na řece, představování skipperů, bezpečnostní kontroly lodi, lepení samolepek partnerů a generálního partnera závodu URGO na plachty. Měl jsem i setkání se žáky základní školy, kteří měli mnoho zajímavých otázek týkajících se závodu a života závodníka na palubě. Zítra mě čeká školení pro nováčky na startu.
Následující dny před startem to bude breefing k první etapě a meteo od organizátora. Poté přípravy trasy společně s meteorologem Christianem Dumardem, který má na starosti naši skupinu závodníků z Lorientu.

Na závěr ještě jedna otázka týkající se rozpočtu. Jaký je tvůj rozpočet na sezónu a jak jsou na tom pro představu tvoji soupeři?

Můj rozpočet je poloviční proti prvním 15-20 týmům. Přesto na tom jsem celkem slušně. Díky podpoře deseti partnerů, pár mecenášů-kamarádů, crowdfoundingové kampani a také Českému svazu jachtingu. Všem moc děkuji!
Vytisknout
5097

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu