Když se mění rolfok...
Loď se právě vrátila na vodu po zimním spánku a vy vyplouváte na první jarní plavbu. Kosatka se pěkně rozbalila a chytila vítr. Je na čase ji zmenšit. Zatáhnete za lano rolfoku a nic...
Jachtař je druh, který se jen tak nevzdá. Proto zatáhnete ještě. Stále nic. Posledním trhnutím dosáhnete půlotáčky a pak se buben zasekne. Také se ozve zvuk, který ze všeho nejvíc připomíná poskakování kuliček z ložiska po palubě. Pak vám dojde, že jste propásli čas výměny zastaralého rolfoku, na kterýu už ani neexistují náhradní díly.
Kde začít? V případě rolfoků je pro běžné jachty na výběr poměrně dost výrobců, počínaje giganty Harken, Profurl a Seldén/Furlex. Mnoho z těchto systémů si mohou technicky zdatní jachtaři nainstalovat sami.
Vyměňte i stěh
Jedno z prvních rozhodnutí se týká toho, zda budete měnit jen buben rolfoku, nebo i přední stěh. Část výrobců uvádí, že jsou jejich systémy kompatibilní s většinou předních stěhů, pouze systém Furlex od společnosti Seldén zahrnuje ve standardu k rolfoku i přední stěh.
O výměně předního stěhu je na místě vždy uvažovat. Jednak za běžného provozu nemusí být snadné rozpoznat, že už dosluhuje, pokud je schován uvnitř rolovacího systému, jednak když už se do sestavy sahá, proč ji neobnovit komplet. Kdo měnit nechce, alespoň by se měl ujistit, že je přední stěh v pořádku.
Je také důležité si uvědomit, že některé rolovací systémy lze použít pouze tehdy, když je přední stěh u patky vybaven specifickým terminálem. Pokud budete muset terminál vyměnit nebo přední stěh zkrátit, asi se to neobejde bez specialisty a v takovém případě už můžete pro klid duše vydat i malou částku navíc za úplně nový stěh.
Poznejte svou loď
Podle čeho vybrat rolfok? Většina výrobců nabízí jakési obecné vodítko založené na celkové délce lodi. Podle Scotta Alexandera ze společnosti Seldén je skutečným určujícím faktorem, pokud jde o rolovací systémy (a zatížení takeláže obecně), vratný moment lodi, který je funkcí šířky, balastu, ponoru a výtlaku. Tento údaj ale zná minimum majitelů lodí (společnost Seldén nabízí na svých webových stránkách kalkulačku pro jeho výpočet. Co se týče zatížení, určitou informaci o požadavcích na takeláž a rolfok poskytuje také průměr předního stěhu a velikost čepu.
Stejně tak je třeba zkontrolovat, zda je jakákoli jednotka, o kterou máte zájem, kompatibilní s předním stěhem vaší lodi, respektive jeho doporučeným průměrem. Nezapomeňte také zkontrolovat, zda si vyhoví s čepem pro snadné uchycení k oku v chainplate na přídi. A konečně, pokud má přední stěh napínák, ujistěte se, že ho vybraný rolfok dokáže pojmout - například Profurl dodává střední část napínáku ke svým jednotkám pouze za příplatek.
Pokud plánujete systém instalovat sami, nutností bude přesné změření délky předního stěhu. V závislosti na použitém rolfoku pak provedete řadu odpočtů kvůli dodatečným napínákům atd. a získáte novou délku.
Zmenšení kosatky
Při výměně rolfoku může dojít ke zkrácení předního lemu geny. Plachtu je v takovém případě nutné nechat upravit. Instalujete-li rolfok na stěh, na kterém byly klasické nerolovací kosatky Je přešití plachty nutností.
Nahoře na stěžni je nutné si ověřit, že výtah geny směřuje v úhlu od stěhu. Pokud je rovnoběžný, nebo téměř rovnoběžný, může dojít k namotání na stěh. Správnou instalaci výtahu uvádí manuál rolfoku. Selden uvádí, že výtah musí uhýbat od stěhu alespoň o 10°. Někteří výrobci dodávají deflektory, které namotání výtahu brání.
Každému, co jeho jest
Konečný výběr rolfoku bude záviset především na konkrétním rozpočtu a zároveň jedinečných funkcích, které jednotliví výrobci nabízejí. Například Harken a Facnor uspokojí jak ty, kteří sázejí na jednoduchost systému (Harken ESP, Facnor LS), tak ty, kteří pasou po výkonnějších kusech (Harken Mk IV, Facnor LX nebo RX racing). Počítejte s tím, že u jednodušších systémů budete muset oželet některé náležitosti, jako je například samostatně odnímatelný buben. Mají také obvykle jedinou drážku na navíjecím profilu, což znamená, že plavba po větru na dvě přední plachty nebude ve vašem rejstříku.
Mezi typy určené pro náročnější klientelu, především závodní jachtaře, patří systémy s bubnem umístěným v podpalubí, (Harken MkIV, Furlex TD) a nízkoprofilové systémy pracující s popruhem, jako je Facnor FlatDeck, u nichž se místo tradičního lana rolfoku používají popruhy. V obou případech je výhodou maximalizace plochy plachty. Použití popruhu v bubnu rolfoku má také výhodu snazšího a přesnějšího rozbalování plachty.
S podporou
Zatímco hydraulické systémy jsou téměř výhradně doménou mnohem větších lodí, elektricky poháněné rolfoky rychle pronikají na trh středně velkých turistických lodí. Spodní hranice, od níž má smysl o instalaci elektrického navijáku uvažovat, je 38 stop a k dispozici jsou produkty společností Facnor, Profurl, Furlex, Reckmann a Harken. Přestože schránka motoru elektrického navijáku zabírá určitý prostor, je často menší než ruční buben, takže by neměl být problém jej na příď umístit. Motor obvykle pracuje se šnekovým převodem, tudíž tenze od plachty na něj nepůsobí přímo.
Stejně jako u elektrických vinšen je zde komplikace v podobě přívodu proudu. Obvykle tyto navijáky střední velikosti používají 700-800W motory, které odebírají 60 ampérů na 12voltovém napětí. Proto je pravděpodobné, že mezi akumulátorem a přídí bude třeba natáhnout relativně silné kabely (i když společnost Seldén našla způsob, jak to obejít - motor navijáku pracuje při napětí 48 V, což snižuje odběr proudu na méně než 20 ampérů, tudíž i náročnost na sílu kabelů a objem motoru. Seldén také dodává měnič napětí z 12 na 48 voltů.
U 12voltového rolfoku je běžnou praxí připojit jej k dalším zařízením na přídi, jako je elektrický kotevní vrátek, nebo příďový boční propeler. V případě výpadku proudu lze všechny elektrické rolfoky ovládat ručně. Mnohé z nich si rozumí s klikou od vinšen.
3504