Search
× Search
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Vojtěch Sládeček

Když nechce naskočit motor (1. díl)

Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.

Chod všech navigačních přístrojů je při takovém závodě jednou z podmínek úspěchu. Společně jsme se po ránu dali do hledání příčiny. V článku se pokusím poskytnout základní vhled do problematiky a vůbec do způsobu uvažování, když jako kapitán hledíte na nefunkční motor a přemýšlíte, co s tím. Podotýkám, že na vodě máme omezené možnosti v rámci proveditelných servisních úkonů. Jde tedy primárně o to, pokusit se ověřit, jestli se nejedná o méně závažný problém, který zvládneme opravit svépomocí.

Statisticky jsou dvě nejpravděpodobnější a nejčastější příčiny, proč motor za plavby nejde nastartovat. Tím prvním je závada na elektrickém okruhu a tím druhým je problém na palivovém okruhu.

Naším úkolem bude nejprve poznat, na jakém okruhu se problém nachází a poté se začít věnovat detailnější kontrole jednotlivých komponentů. To, že se pravděpodobně jedná o problém na palivovém okruhu, bude indikovat následující:

  • Zapnutí žhavení, nebo tlačítka on/off na startovacím panelu zapne displej a kontrolky
    • Elektřina je tedy přítomná ve spínací skříňce
  • Při pokusu o startování se bude motor snažit nastartovat
    • Elektřina se tedy dostane od baterek, pojistek, ke spínací skříňce a od ní až ke startéru se solenoidem
    • Projev startování může být různý
      • Motor se točí, ale nechce nastartovat
      • Pomalé cvakání startéru
      • Rychlé cvakání startéru

 

Důležité ale v tento moment je, že elektřina se dostala k motoru. Proto bude problém pravděpodobně na cestě paliva, které při startování „nespolupracovalo“. Tedy nedodalo buď žádnou, nedostatečnou, anebo zavzdušněnou směs a motor nenastartoval.

Jdeme tedy projít cestu paliva. Nejčastější příčinou, zvláště při delších plavbách, nebo průjezdu bouří (jako na RMSR) bývá zavzdušnění motoru, na které se zaměříme. Nafta se v nádrži napění, do motoru dotlačí spoustu vzduchu a motor nenastartuje.

Foto archiv

Foto archiv

Manualní pumpička na naftu a povolený odvzdušňovací šroub u filtru.
Na řadě je tedy odvzdušnění palivové soustavy. Primární odvzdušnění se provádí mezi palivovou podávací pumpičkou, která má na sobě externí pumpičku pro pumpování paliva a jemným palivovým filtrem. To je ten na bloku motoru, většinou bílý a zpravidla umístěný vertikálně. (Horizontálně je filtr olejový). Na něm se nachází odvzdušňovací šroubek, který je třeba povolit a poté pumpovat pumpičkou, dokud nezmizí bublinky a nevytéká pouze nafta. Některé motory externí pumpičku nemají a palivo se popohání přímo na filtru, kde se mačká velký černý gumový „knoflík“.

Jakmile máme hotovo, při zmáčknutí páčky vytéká pouze nafta, šroubek dotáhneme a můžeme zkusit nastartovat. Pokud máme štěstí, povedlo se a motor běží.

Foto archiv

Foto archiv

Vstřiky
Pokud nemáme, což byl případ i během Rolexu, musíme pokračovat na tzv. sekundární odvzdušnění. Vzduch se nám dostal i do okruhu vysokého tlaku paliva a je potřeba se ho zbavit. Musíme tedy povolit matice na jednotlivých vstřicích nahoře na motoru. Stačí jen o pár závitů. Jakmile máme povoleno, musíme chvíli startovat (točit klíčkem, nebo mačkat tlačítko start). Motor samozřejmě nenaskočí, ale vysokotlaké palivové čerpadlo tlačí palivo do střiků a vytlačí ven i nežádoucí vzduch. Poté stačí už jen dotáhnout všechny matice vstřiků a zkusit nastartovat. My jsme měli kliku, motor naskočil a kluci mohli zase během závodu dobíjet.

Pokud motor naskočí, chvíli běží a poté zase chcípne, bude problém pravděpodobně v palivových filtrech. Často se totiž stává to, že se v nádrži všechno zvíří (kal, nečistoty, kondenzovaná voda) a filtry se pak zanesou.

Foto archiv

Foto archiv

Primární palivový filtr.
Ideální je odpustit z filtru palivo a podívat se v jakém je stavu. Pokud je palivo znečištěné, je potřeba filtry odmontovat a ideálně vyměnit za nové, dolité čistou naftou. Vždy si zavřeme přívod paliva na nádrži, než se do výměny pustíme. Pokud nové filtry na palubě nemáme, pokusíme se alespoň vyčistit a vylít stávající obsah. Po výměně filtrů nesmíme zapomenout, že se do okruhu dostane spousta vzduchu a musíme zase vše odvzdušnit. Tentokrát by však mělo stačit odvzdušnění primární, tedy palivová podávací pumpička a jemný filtr.

Vojta Sládeček je instruktorem na našich kurzech údržby a servisu lodních dieselových motorů.

A jak to bude vypadat a jak postupovat, pokud se projeví problém s elektrikou? Na to se podíváme v příštím článku.

Vytisknout
842

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu