Search
× Search
Kapitán stíhán po pěti letech od nehody na charterové lodi
Jiří Brožek
/ Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost

Kapitán stíhán po pěti letech od nehody na charterové lodi

Britský jachtař začal být trestně stíhán v Řecku 5 let poté, co havaroval a poničil charterovou plachetnici během prázdninové plavby v Řecku.

Gideon Meade byl společně se svým bratrem a dalšími dvěma přáteli v červnu 2011 na dovolené na plachetnici v Řecku. Během plavby najel kýlem lodi na skálu. Škodu zaplatil ze své kauce a věřil, že je tím celá záležitost vypořádána. Byl velmi překvapen, když v květnu 2016 obdržel soudní předvolání od správního soudu v Athénách. Předmětem soudního řízení je způsobení škody z nedbalosti.

Gideon Meade plul na lodi Harmony 47 v souostroví Kyklády v červnu 2011. Během posledního dne charterové plavby pluli na motor do Lavrionu. Vyplouvali ze zátoky na východě ostrova Makronisos.

Náraz na mělčinu

Posádka měla podezření, že mapový plotter, který je na lodi, není dobře zkalibrován. Na plotteru byly zobrazeny skály vyčnívající z jižního konce ostrova. Použili tedy papírové mapy, aby se lépe zorientovali a obloukem se vyhnuli nebezpečné překážce. Loď však najela v rychlosti 5 uzlů rovnou na skálu. Náraz způsobil velikou trhlinu v trupu kolem místa, kde je kýl spojen s trupem lodi, což způsobilo zatékání vody do lodi.

Skipper Meade, který měl rozsáhlé zkušenosti z charterových plaveb a licenci ICC (International Certificate of Competence), a ostatní členové posádky začali řešit záchranu lodi a posádky.
Vyslali celkem 3 x Mayday signál, ale nedočkali se žádné odpovědi. Rozhodli se tedy pokračovat do Lavrionu a starali se o to, aby měli pod kontrolou vodu, která vnikala dovnitř trupu. Poté kontaktovali majitele lodi mobilním telefonem. Majitel zajistil jeřáb v maríně tak, aby bylo loď možné vytáhnout z vody ihned po připlutí do maríny. 

 

Platba z kauce

Gideon Meade souhlasil s úhradou škody vzniklé na lodi ve výši 1600,- GBP a byl vyzván k sepsání protokolu na policii. Myslel si, že tím je celá záležitost vyřešena.
Soudní předvolání uvádí: „Najetí plavidlem na mělčinu plavidla z nedbalosti, které mohlo způsobit poškození cizí věci... vzhledem k nedostatku pozornosti, chybného čtení mapy a špatného vedení plavidla“ s možností odnětí svobody až na jeden rok nebo na dva roky, pokud byl čin způsoben záměrně.

Kapitán Meade uvedl: „zástupce charterové společnosti, od které jsme měli vypůjčenou loď, uvedl, že ještě nikdy neslyšel o podobném řešení vzniklého problému, avšak řecký právník potvrdil, že je to přesně tak, jak by zákon měl být uplatňován.
Jachtaři a charterové společnosti v Řecku jsou znepokojeni dopady, které toto rozhodnutí může mít na rozhodování jachtařů, kteří se ocitnou v nouzi a potřebují pomoc.

Člen Jachtařské asociace Tony Cross, zkušený skipper, který plul na jachtách v Řecku již mnohokrát, uvádí: „Z mého pohledu toto rozhodnutí řeckého soudu bude mít za následek to, že v nebezpečných situacích se jachtaři budou obávat vysílat nouzové signály Pan-Pan nebo Mayday. Tato skutečnost by potenciálně mohla vést ke ztrátám na lidských životech." 

Skipper Meade dodává: „Jsem velmi překvapen a zklamán, že je tento případ otevřen jen několik dnů před vypršením lhůty, kdy je možné zahájit trestní stíhání. Rovněž tak možnost nepodmíněného trestu odnětí svobody mi připadá přehnaná. Nedovedu si představit, co by se stalo, kdybych přestal spolupracovat. Stále chci mít možnost v budoucnu plout v řeckých vodách." Řecké orgány však nemusí být v souladu s platnými právními normami ve Velké Británii, řekl Gus Lewis, expert, který zpracovává právní záležitosti pro RYA.
Je možné, že charteroví kapitáni ve Velké Británii mohou být stíháni a pokutováni v důsledku způsobení škody na charterové lodi, a to i poté, co prokazatelně volají o pomoc a uhradí případné vzniklé škody, je-li škoda způsobena z nedbalosti nebo úmyslně. I v případech, kdy je poškozena jen charterová jachta.

... poškození lodi a jejího kýlu bylo zřejmé. V létě 2011 pět dalších jachet najelo na stejné skály v oblasti Makronisosu....

Článek byl uveřejněn v časopisu Yachting Monthly

Vytisknout
7353

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu