Search
× Search
Jižní oceán
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Jižní oceán

Ve škole o něm neučili. Jen někteří jachtaři vědí, kde leží. Nejdivočejší moře světa, oceán obklopující Antarktidu. Oceán, kterým vedou všechny velké regaty kolem naší planety.

Co je na oceánu, který ani nenajdeme v atlasech, tak zvláštního, tak významného? Podívejme se na mapu a věci začnou být jasnější. Jde o moře obklopující Antarktidu. Jižní část Atlantiku, Pacifiku a Indického oceánu. Jeho severní hranice se stále mění. Pro jachtaře se severní hranice nachází kolem 40°jižní šířky, tedy na severu pásu, kterému se říká řvoucí čtyřicítky. Je to pás, kde převládají silné západní větry, oblast výskytu východně se pohybujících tlakových níží.

Moře bez hranic

V těchto místech oceán téměř není přerušován žádnou pevninou. Co to znamená? Prudké bouře mají kde se rozjet. Vlny nemá co zastavit. Jedinou pevninou ležící v cestě, je mys Horn. Tlakové níže jsou zde rozsáhlé a hluboké. Bouře s větrem o rychlosti přes 40 uzlů se tu prohánějí každý týden.

Pod 50 °jižní šířky se vlny o výšce 5 metrů vyskytují v 50 % času. To je průměrná výška vln. Ty se však stále mění, sčítají a odčítají a setkání s vlnami vysokými přes 10 metrů je běžné a dvacetimetrové kousky nejsou výjimečné.
Tímto mořem plují k východu sóloví jachtaři při Vendée Globe, doublehanded při Barcelona World Race, velké týmy při Volvo Ocean Race či rekordních Jules Verne Trophy. Číhají tu na ně mnohá nebezpečí. Stačilo by přitom zamířit dále na sever, vyhnout se bouřím a dostat se do příjemných podmínek v tlakových výších. Bohužel bez větru. Pro závod nevhodné. Stejně tak je ale nevhodné, spustit se do středu bouřlivých níží, které mohou způsobit zkázu. Kudy tedy jet? Jakou zvolit trasu? Je to těžké, je to chůze na hraně propasti.

Bouřlivé níže
Tlakové níže podobné těm na jihu, najdeme i v našich zeměpisných šířkách na Atlantiku. Rozdíl je v tom, že Jižní oceán je nepřerušený pás moře kolem světa a severní Atlantik je proti němu malý. 3000 mil volného moře. Co to je? Myslím ve srovnání…
Vítr v Jižním oceánu často dosahuje až 80 uzlů. Vlny výšky 20 metrů. Pokud se podíváte na synoptickou mapu severního Atlantiku, najdete na ní červené a modré fronty. V Jižním oceánu se ty červené, tedy teplé fronty, v podstatě nevyskytují. Pouze modrá, tedy fronty studené. A ty jsou, jak víte, mnohem divočejší.

Studené fronty na jihu jsou brutální. 50 uzlů vítr o severozápadu, 20 minut a změna na 40 uzlů od jihozápadu. To je fičák. A na frontách stále znovu vznikají níže nové, sekundární.

Ve dřevních dobách daleko na jih
Jsou situace, které dnes už závodníci při regatách kolem světa nezažívají. V počátcích závodů nebyly žádné limity, žádné hranice, za které se nesmělo. V roce 1978 John Riidgway při Whitbread Round the World Race (dnes Volvo Ocean Race) zajel s jachtou Debenhams až na 66°jižní šířky. Nejkratší cesta kolem světa přece vede kolem pólu. Jenže na jihu je led. Ledovce, Antarktida. Posádka se dostala až na hranici moře pokrytého ledovci v celistvé vrstvě. Bylo třeba zařadit zpátečku. Všechny ruce na palubu a hledat cestu zpět. Nejkratší cesta kolem světa tudy vedla, ale byla neprůjezdná. V jiném případě z Volvo Ocean Race hlásil veterán závodu Roger Nilson 110 ledovců v průběhu 3 dnů. Slušné číslo. Dost na to, aby to dokázalo potopit celou závodní flotilu. Podobně daleko na jih se dokázal při Vendée Globe pustit i sólový jachtař Jean Luc Van Den Heede. Až ledovce všude kolem zastavily jeho odhodlání plout ještě dál.
Později závody kolem světa zavedly takzvané „ice gates“. Brány, které bránily odvážným (nebo lehkomyslným), vydávat se tak daleko na jih. Lodě jsou dnes rychlejší, lehčí a křehčí. Srážka s ledovcem ve vysoké rychlosti může mít fatální následky.
Navíc dnes není nutné se vydávat tak daleko na jih. Dříve potřebovaly těžké lodě dlouhé a vysoké oceánské vlny k tomu, aby se dostaly do skluzu. Potřebovaly silný vítr. Jinými slovy. Dnešní speciály jsou ve skluzu skoro stále a vlny je naopak brzdí. Proto je třeba volit jinou trasu. Více na sever, v oblastech s menšími vlnami.

Jaké podmínky jsou pro závodní lodě v Jižním oceánu ideální? Je to zadoboční vítr z rozmezí 115 – 135°. Nejlépe v sektoru před studenou frontou. Vítr je teplý a moře není bouřlivé. Na první pohled to vypadá krásně. Nadiktovat si, jaký vítr chcete a odkud. Ono to ale je možné. Na rychlých závodních lodích. Alespoň částečně. Díky vysoké rychlosti a dlouhodobé předpovědi dokážou závodní speciály zvolit část tlakové níže, ve které chtějí být a dokážou v ní nějakou dobu vydržet. Pokud jde o ještě rychlejší vícetrupé lodě, ty mohou s jedinou frontou ujet i několik tisíc mil a stále se pohybovat ve stejném místě fronty.

Takové jsou podmínky v Jižním oceánu. Co jachtaři v těchto místech vidí? Oblohu zataženou šedivou clonou, šedivé nebe nad hlavou i moře pod lodí. Když do šedi prosvítí sluneční paprsek, vše zazáří stříbrem. Ze zvířat zde námořníky doprovázejí jen ohromní albatrosi, kteří křižují nebe bez jediného pohybu křídel. Bez přestávky, dny, týdny, měsíce.

Cesta ven

Kudy vede cesta ven ze šedivého a chladného, nehostinného světa? Pro závodníky na cestě kolem světa je jen jedna. Je jí obávaný mys Horn. Zde čeká poslední zkouška. Tlakové níže zadrží hřeben And, dlouhé a vysoké oceánské vlny se zvednou a zkrátí na mělčině tvořené šelfem táhnoucím se k Antarktidě. Je to poslední zkouška peklem. Před očistcem. Za mysem Horn přichází prudká změna kurzu k severu. Mys Horn je místo, kde se na oslavu otvírá šampaňské a i zkušení jachtaři se fotí s legendární skálou v pozadí. Zde začíná konec Jižního oceánu a začíná dlouhá cesta na sever. Do cíle velkých regat.

Vytisknout
9007

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu