Search
× Search
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Daniel Vodička

Jaká je funkce kotevního řetězu?

Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?

Všichni víme, jak ovlivní délka kotevního řetězu přídržnou sílu kotvy. entokrát  se podíváme na řetěz samotný, na jeho funkci, výhody a nevýhody.

Vyvrácení mýtu
Začneme jednou nepravdou, která u nás zapustila kořeny. Již z několika zdrojů jsem slyšel, že loď na kotvě nedrží kotva, ale řetěz. Je to naprostý nesmysl. Pokud by držel jen řetěz, bylo by zbytečné kupovat drahé kotvy. Zakotvenou loď drží kombinace kotvy a řetězu. Zatímco bez řetězu je možné se obejít a nahradit ho delším lanem, bez kotvy se neobejdeme. Tolik k vyvrácení mýtu.
Správný směr tahu

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Kotevní řetěz táhne kotvu v příhodnějším úhlu.
Základní funkcí kotevního řetězu je vytvořit tah na kotvu ve směru, který svírá se dnem nulový úhel, případně úhel, který se mu co nejvíce blíží. Díky své hmotnosti řetěz leží na dně a tah je rovnoběžný se dnem. Pokud bychom používali místo řetězu lano, úhel by byl větší. Proto je třeba lana použít mnohem více než v případě řetězu. Zatímco řetězu stačí vypustit čtyřnásobek hloubky, u lana je třeba mluvit alespoň o osminásobku. 

 

Odolnost proti opotřebení
Další výhodou řetězu proti lanu je jeho vysoká pevnost a odolnost proti opotřebení. Lano je možné narušit hranou na příďovém kování, ale také kamenem na dně. Řetěz je vůči těmto škodám v podstatě imunní.

Odpružení nárazů

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Kotevní řetěz dokáže utlumit nárazy na kotvu.
Kotevní řetěz dále dokáže utlumit (odpružit) nárazy větru do lodě tak, že nejsou přenášeny přímo na kotvu, ale projeví se víceméně jen plynulým zesílením tahu. Jak je možné, že řetěz bez průtažnosti dokáže „pružit“?

Jistě si vzpomenete, jak za větrné noci poletuje loď na kotvě ze strany na stranu. Rozjede se rychle na jeden bok, zpomalí, v úvrati zastaví a vrhne se na druhou stranu. V případě použití kotevního lana by nárazy v úvrati byly silně přenášeny na kotvu. 

U kotevního řetězu je tento pohyb výrazně odpružen hmotností řetězu. Jachta se rozjede na jeden bok, a přitom se ze dna zvedá těžký kotevní řetěz. Čím více řetězu je zvednuto nade dnem, tím větší odpor řetěz pohybu klade. Jakmile se jachta blíží k úvrati, její rychlost (a tedy i síla) klesá, naopak se zvyšuje přitažlivá síla zvednutého kotevního řetězu. Jachta je v úvrati pomalejší, proto i nárazy na kotvu jsou menší. 
Extrémní počasí
Může se ale stát, že jsme se ocitli ve špatný čas na špatném místě. Zvedl se silný vítr a my stojíme v zátoce, do které fouká a ženou se vlny. Vypouštíme maximum řetězu. Kotva drží, ale nárazy vln jsou takové, že je jen otázkou času, co dřív povolí a kdy. 

Bavíme se o chvíli, kdy vítr je takový, že kotevní řetěz je v podstatě kontinuálně napnutý. Veškeré nárazy jsou přímo přenášeny na kotvu, kotevní kování, vazáky, případně kotevní vrátek. V takové situaci se projevuje nevýhoda kotevního řetězu, kterou je nulová pružnost. Nárazy mohou být destruující. 
V takovém případě máme další možnost. Na správně vybavené jachtě je kotevní řetěz nastaven zapleteným lanem. Nyní je chvíle, kdy je třeba lano použít. Vypustíme lano a nejhorší nárazy zmizí. Pružné lano ztlumilo nárazy způsobené vlnami, které přenášel řetěz s nulovou pružností.

Menší pohyb jachty

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jachty na kotevním laně a na kotevním řetězu se pohybují jinak.
Řetěz omezuje prostor na kterém se jachta na kotvišti otáčí. Je to dáno jak jeho menší délkou (než kotevní lano), tak především jeho hmotností, která za slabšího větru výrazně omezuje poloměr otáčení. S tímto bodem souvisí i nebezpečí, které vzniká ve chvíli, kdy jsou na kotvišti promíchány jachty s kotevním řetězem a jachty s kotevním lanem. Každá z nich se pohybuje jinak a na jiném poloměru, proto může dojít ke kolizi. 

Samoukládací řetěz
Kotevní řetěz je na rozdíl od lana „samoukládací“. Vrátek složí řetěz do kotevny a obvykle není nutné se o něj dále starat. Ukládání lana v kotevně je náročnější.

Odolnost proti vodě
Dalším kladem řetězu je odolnost vůči vlhkosti a nečistotám. Správně ošetřený řetěz je v podstatě netečný k náročnému prostředí, ve kterém je uložen. To se o laně říci nedá. Stálá vlhkost, sůl a nečistoty mu škodí. 

Rychle ke dnu
Jako poslední výhodu kotevního řetězu uvedu, že směřuje od přídě velmi rychle do hloubky. Kotevní lano může být ještě daleko od přídě blízko k hladině. Na přeplněném kotvišti se snadno může stát, že se do lana zaplete kolem plující jachta. 

A jedna nevýhoda…
Z toho, co jsme si již řekli, vyplývá, že čím více máme kotevního řetězu, tím je to lepší a naše zakotvení bezpečnější. To je sice pravda, ale délku kotevního řetězu nelze prodlužovat do nekonečna. Překážkou je vysoká hmotnost kotevního řetězu. 
Metr 10 mm kotevního řetězu váží cca 2,3 kg. To znamená, že 50 metrů (běžná délka na jachtách do 15 m délky) váží 115 kg. Tedy více než metrák uložený až na samotné přídi lodi. K tomu přidejmě 25 kg kotvu a kotevní vrátek a jsme daleko přes 150 kg. Takové zatížení přídě nemá dobrý efekt na plavební vlastnosti jachty. Proto obvykle na jachtách do 15 metrů délky nenajdeme o mnoho více kotevního řetězu, než je již uvedených 50 m. 

Toto negativum je ale možné obejít u jachet, které jsou stavěné na zakázku. Na některých z nich je kotevna posunuta až k težišti jachty, tedy ke kýlu. V takovém případě se z vyšší hmotnosti stává klad, který zvyšuje stabilitu jachty.

V dalším díle našeho seriálu o kotvení se podíváme na spojovací prvky mezi kotvou a řetězem. Důležitá věc, protože pevnost celku je vždy limitována pevností jeho nejslabšího článku.

 

Vytisknout
14035

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu