Jak se platí za Panamu
Kolik stojí průjezd Panamou, jak se částky počítají, kolik se platí a co jsou dražby slotů za miliony dolarů? Z článku se vám zatočí hlava…
Začneme několika základními údaji o samotném kanále. Je dlouhý 51 mil a zvedá lodě třemi stupni na každé straně 26m nad úroveň moře do výšky hladiny umělého jezera Gatun. Jeho stavba započala roku 1881. Začali Francouzi. Stavba byla záhy pozastavena kvůli nejistotě investorů způsobené hlavně technickými problémy. Také vysoká úmrtnost dělníků byla alarmující.
Začneš v Kolumbii, skončíš v Panamě
Americké společnosti převzaly projekt v roce 1904 a byl dokončen v roce 1914. Jako drobnou, a ne příliš známou skutečnost bych uvedl fakt, že Francouzi začali stavět kanál v Kolumbii a Američané ho na stejném místě dokončili v Panamě, které pomocí své armády pomohli se od Kolumbie osvobodit.
Nové komory
Mezi lety 2007 a 2016 probíhala stavba dalších, rozměrnějších komor, umožňujících plavbu větším lodím. I tyto nové komory jsou třístupňové. Pokud nedojde k omezení provozu kvůli nízké úrovni srážek, nebo nečekaným opravám ( převážně na původních, téměř 110 let starých komorách) projede kanálem asi 14 000 lodí ročně, tedy necelých 40 denně.
Problémy s vodou
I přes opatření pro její zadržení vyžaduje průjezd jedné lodě průměrně 200 000 000l vody. Právě nyní je jezero Gatun postiženo suchem a provoz začíná být silně omezován. Jenom pro vysvětlení, nedostatek vody nesníží hloubku v jezeře nebo v komorách, ta zůstává pořád stejná. Aby stejnou zůstávala, omezí se (někdy i drasticky) počet průjezdů komorami. Kvůli suchu se očekává, že by v únoru příštího roku mohlo spadnout množství průjezdů až pod 18 lodí za den.
Jak velké lodě
Existence kanálu dala vzniknout lodím třídy Panamax o max. délce 289,56m (950ft), šířce 32,31m (106ft) a ponoru 12,04 (39,5ft). Výtlak je pro průjezd kanálem omezen na 52 500DWT. Novými komorami můžou projet lodě třídy NeoPanamax s délkou 366m ( 1201ft), šířkou 51,25m (168ft) a ponorem 15,2m (50ft). Výtlak je omezen na 120 000DWT a náklad na 14 000 TEU (dvacetistopých kontejnerů).
Údaje o ponoru platí samozřejmě pro tropickou sladkou vodu.
Zmatek v číslech
Kanál je v součastnosti spravován státem vlastněnou PCA – Panama Canal Authority. Každé plavidlo plánující vstup do panamského průplavu musí držet certifikát PC/UMC Documentation of Total Volumes. PC/UMS tedy Panama Canal/Universal Measurement System je založen na čisté tonáži (net tonnage) modifikované pomocí výpočtu na hodnotu určující výši poplatku pro plavbu kanálem. Jedna PC/UMC tuna se rovná 100 kubickým stopám tedy 2,83m2. Vysvětlit rozdíly v tonážích, nosnostech a výtlacích komerčních plavidel by bylo na samostatný článek. Omezíme se tedy na fakt, že množství PC/UMC tun plavidla se počítá z net tonnage ( která nemá s tunami nic společného, dokonce je to bezrozměrný koeficient) a jedna tato tuna se rovná 2,83m3.
Jak je to se sloty
Pokud plánujete kanálem projet, potřebujete získat svoje místo v pořadí, tedy takzvaný slot. A jak probíhá booking slotů třeba v nových plavebních komorách? ( Počty jsou vždy pro jeden den).
Je rozdělen do následujících období
Speciální období pro osobní lodě ( 730 – 366 dní před termínem). Je nabízen jeden slot pro osobní loď. Pokud tento není do konce období využit přechází do období 1.a.
Období 1. ( 365 – 31 dní před termínem). Je nabízen jeden slot pro plně kontejnerovou loď nebo osobní loď. Pokud se jich uchází více, rozhodne zákaznický ranking.
Období 1a. ( 30 – 15 dní před termínem). Jsou nabízeny dva sloty a případně třetí, pokud nebyl čerpán během speciálního období. Účastnit se mohou plně kontejnerové, LNG a LPG přepravující lodě. V prvním slotu je priorita ve výše uvedeném pořadí, ve druhém slotu se obrací na LPG, LNG a plně kontejnerovou loď. Případný třetí slot je udělen na základě zákaznického rankingu. Maximálně dva sloty mohou být přiděleny LNG plavidlům.
Období 2. ( 14 – 4 dny před termínem). Jsou nabízeny tři sloty pro jakékoliv lodě. Pokud je více uchazečů, je pořadí plná kontejnerová, LNG (pokud již nejsou dva sloty těmto plavidlům přiděleny) a dále dle zákaznického rankingu.
Období 3. ( 3 – 2 dny před termínem). Sloty jsou nabízeny všem na základě principu první příchozí je první obsloužen.
Nejspíše jste zaznamenali, že existuje něco jako zákaznický ranking a hraje poměrně důležitou roli. Tento ranking si vytváří svými algoritmy sama PCA a závisí na četnosti průjezdů a jejich ceně. Jen pro zajímavost, na prvním místě se nyní nachází společnost Maersk.
Kolik to stojí
Pro výše uvedená období a rezervované sloty platí, že loď při rezervaci zaplatí standardní rezervační poplatek a poté při průjezdu standardní cenu. Rezervační poplatek je od 10 500 do 50 000 USD dle velikosti ve starých komorách a 70 000 ( do 42,67m šířky) a 85 000 USD v nových. Pokuta za zrušení rezervace je od 10% ( přes 365 dní předem) do 100% ( méně než 96 hodin). Co se týká tarifů za průjezd, je zcela mimo rozsah článku jejich úplné popsání. Je to… Je to… Řekněme stále složité. I když je PCA hrdá na snížení počtu tarifů na 60 z původních 430.
Obecně se skládají z pevné částky od 15 000 USD (lodě menší než PC/UMC 7500) do 300 000 USD ( NeoPanamax) a částky za přepravní kapacitu. U ní ještě rozhoduje nejen velikost lodě ale taky typ nákladu. Je to od 4,45 USD za PC/UMS ( malá loď s chemikáliemi) do 0,75USD za PC/UMS obecného nákladu naloženého v NeoPanamaxu.
Kontejner stojí 30 nebo 40 USD dle velikosti lodě, prázdný 2 USD. Vychází nám tedy, že jeden průjezd NeoPanamaxu naloženého 14 000 plnými kontejnery stojí v regulérních cenách 14 000 x 40 ( poplatek za kapacitu) + 300 000 ( pevná částka) + 85 000 ( rezervační poplatek), tedy 945 000 USD. Drobnosti typu pilota, remorkéru a tak, pomíjím. LPG a LNG se platí od m3 a je to od 1 po 2,75 USD. Tankery ale platí od 1,30 po 3,15 USD za PC/UMC.
Pokud průjezd kanálem plánujete s jachtou a ta je menší než 65ft, zaplatíte 1760 USD.
Zlatý hřeb - dražba
Při normálním provozu zústává každý den několik slotů volných (jejich počet závisí od počtu již dříve bookovaných) a ty se přidělují na základě systému první přijede, první odjede. Celý systém se pro nedočkavé dá obejít elektronickou aukcí. Jeden slot pro daný den může být dražen pro staré a jeden pro nové komory. Draží se pouze v případě, že všechny dříve nabízené sloty jsou na konci třetího období obsazené. Před začátkem dražby jsou oznámena všechna možná omezení, jako třeba směr tranzitu, omezení velikosti plavidla a tak.
Za průjezd 3 980 000 USD
Vyhlašovací cena je 15 000 USD pro „regulars“ (co projedou starými komorami) a 35 000 USD pro NeoPanamax a „Supers“. Přihazuje se po 100 USD a nejvyšší nabídka získá daný slot. Pokud již má držitel tohoto nového slotu nějaký pozdější rezervovaný, může ho vyměnit nebo zrušit bez dalších pokut nebo poplatků. Rekordmanem v přihazování je k 8. listopadu japonská Eneos Group, která za slot k proplutí svého LPG tankeru Sunny Brigth zaplatila 3 980 000 USD. Dá se očekávat, že ne třeba takovéto, ale jen o něco menší částky se budou objevovat pořád častěji, obzvláště pokud vezmeme v úvahu dříve uvedené plánované snížení kapacity až na 18 plavidel za den.
902