Search
× Search
Jak řešit krizi v přístavu a na kotvě
Daniel Vodička

Jak řešit krizi v přístavu a na kotvě

Často k nám dorazí dotazy, jak řešit krizovou situaci, kdy… Příkladem budiž poslední dny v Chorvatsku, kdy při bouřkách skončily lodě na břehu, potlučené o mola, nebo dokonce pod mořskou hladinou. Jak takové situace řešit?

Lokalita

Pro řešení výše zmíněného je důležité, kde se nacházíme. My se tentokrát budeme bavit o Chorvatsku. Až na drobné výjimky se ale následujícími řádky můžete řídit i jinde (neplatí pro střední Pacifik).

Důležitým faktorem v Chorvatsku je, že pobřeží je velmi členité, je plné ostrovů, zátok, zálivů a bezpečných přístavů.

Předpověď počasí

Nejdůležitějším faktorem je předpověď počasí. V Chorvatsku a všude jinde v Evropě jsme v dosahu předpovědi počasí. Mobilní signál je až na výjimky všude. K dispozici je mnoho zdrojů s předpovědí počasí. Již na začátku charterového týdne přibližně víme, jak bude na jeho konci. Předpověď je tím prvním i posledním, co nás zajímá. Bouřlivé počasí z počátku tohoto týdne bylo včas avizováno, stejně jako i v jiných případech.

V předpovědích dnes vidíme vítr, poryvy, bouřky, srážky, vlny. Vidíme vše potřebné a tuny dalšího obsahu, kterému ani nerozumíme. Máme k dispozici aktuální situace z meteorologických radarů.

Na pár kliknutí v telefonu máme dostupné takové informace, o kterých se před 20 lety profesionálním meteorologům ani nesnilo.

V místech jako je Chorvatsko se při sledování předpovědí můžete většině nebezpečných situací vyhnout.

Jak situaci řešit

Nyní se dostáváme konečně k řešení situací, které nastaly v posledních dnech. Tedy ne vlastně k jejich řešení, ale k předcházení těmto situacím.

Ano, základ není v tom, jak podobné situace napravit, ale jak se do nich nedostat. Preventivní opatrnost.

Myslím si, že většina z nás netouží po noci strávené v silné bouřce na krok od nebezpečné mělčiny na kotvě. Většina nechce celou noc trnout hrůzou s pasem a peněženkou v igelitovém sáčku.

Ve většině případů to ani není třeba. Stačí, když kapitán správně plní svoji funkci. To znamená, že sleduje předpovědi počasí a podle nich připravuje trasu. Hlavním uměním cruisingového jachtaře není vyřešit krizi, ale do krize se nedostat.

Tedy ještě jednou.

Pečlivé sledování předpovědi nejen na další den, ale také na dny následující (týden až 10 dnů dopředu). Podle vyhodnocení předpovědí příprava plavby tak, aby vybraná kotviště a přístavy byly bezpečné vzhledem k očekávaným podmínkám. V případě nebezpečí extrémního počasí je třeba zvážit i jindy neoblíbené varianty nákladných marín. Nebo bezpečných i když neatraktivních kotvišť, které bychom za běžných podmínek navštívit nechtěli.

V případech, kdy hrozí nebezpečná povětrnostní situace, je třeba dělat konzervativní rozhodnutí. Berme v úvahu, že zodpovídáme nejen za sebe, ale i za loď a samozřejmě posádku.

Případ Olib

Na FB dnes koluje video, na kterém jachta utržená z mooringů destruuje sama sebe o molo, ale i dvě jachty kolem sebe.

Podíváte-li se do pilota 888, uvidíte, že severní strana mola na Olibu není při větrech severního směru bezpečná. Již v minulosti zde po přechodech fronty a po příchodu silné tramontany bylo zničeno několik jachet. Přesně v tomto místě.. I když to v pilotu není slovy napsané, z obrázku vyčtete, že Olib je nebezpečný při severozápadních a severních větrech.

Zakotvit na vnější severní straně mola na Olibu je při předpovědi, která slibuje přechod fronty a bouřky, nezodpovědné. To místo není bezpečné…

Když už…

Když už se ocitneme v blbý čas na blbém místě, stále existují řešení, která pomohou přečkat nejhorší. Máme-li možnost, použijeme dva mooringy. Pro jistotu. Preventivně se odtáhneme dále od mola. Nejen kvůli ušetření zádi jachty, ale také kvůli pružnosti lan. Delší lana jsou pružnější a loď je méně namáhána. Použijeme na zádi springy, které brání jachtě, aby poletovala v silném větru z boku na bok.

A v případě, že nemáme jistotu, jak to bude vypadat, držíme hlídky. A jsme připravení kdykoli zvednout kotvy. A pamatujte, že je lepší odplout dříve, než čekat, až se situace stane neudržitelnou. 

Pokud si myslíte, že nejlepším místem na držení hlídky je hospoda, tak se mýlíte.

Vytisknout
10310

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu