Search
× Search
Jak jsme navigovali v dobách (dávno) minulých
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace, Zajímavosti

Jak jsme navigovali v dobách (dávno) minulých

Sáhnu do kapsy, vytáhnu telefon a vím kde jsem, kam jedu, jakou rychlostí, kdy tam budu… Když jsem na moři začínal, bylo to s přesností polohy horší vždy a velmi špatné občas.

Jedna z mých prvních plaveb na moři proběhla někdy v polovině devadesátých let minulého století. V té době jsem o existenci systému GPS možná slyšel. Rozhodně ještě o pár let později stála kalkulačka hlásící souřadnice téměř tolik, co skoro nový automobil rodinného typu.

Navigovalo se tedy postaru. Majáky, komíny, kostelní věže, bóje (když byly). K tomu bylo třeba znát kurz a rychlost. Pokud možno přesně, protože v opačném případě se navigace stávala přesnou stavbou na nepřesných základech.

Ale vraťme se na palubu jedné z prvních jachet, na které jsem plul. Jmenovala se Šárka. Jednalo se o typ Caranan navržený v kanceláři Van de Stadt a postavený někdy v letech, kdy vedoucí úlohu ve státě měla strana. Délka 8 metrů, šířka 2,5 metru, ponor… Záležel na počtu osob na palubě. Motory dva. Přívěsné. Plachty staré, přešité z toho, co se našlo v Lavrionu na lodním vrakovišti. Stojná výška uvnitř rozhodně nebyla, záchod nebyl, vařič lihový, voda v kanystrech. Do lodi zatékalo. Podle toho, na jakém boku se plulo. Na jednom více.

Z navigačních přístrojů jsme měli kompas. Upevněn byl na prkýnku, které se v případě potřeby položilo přes kokpit. Nesvítil. Rychloměr jsme neměli. Tedy… Myslím, že neměli. Nebo možná měli, ale nefunkční. Rozhodně mi ho nikdo neukázal.

Většina naší plavby probíhala přískoky z ostrova na ostrov. Z Lavrionu, přes Keu, Syros, Mykonos, Delos, Naxos a Ios na Santorin. Pak nás čekal dlouhý skok na Krétu. Do Chanie.

Šárce velel Tomáš Metelka, který na ní měl za sebou celou sezónu víceméně černého charteru v Turecku. Měl zkušenosti, znal loď, její vrtochy. Když jsme vyplouvali ze Santorinu, roztáhl v podpalubí 30 let starou mapu Egejského moře. Pocházela z oceánského parníku a byla velká jako hřiště na stolní tenis. Dvěma trojúhelníky změřil přesně kurz a odpíchl vzdálenost.

Vypluli jsme z kaldery za soumraku. Tomáš umístil do kokpitu prkénko s kompasem, podal mi svítilnu s náhradní placatou 4,5 V baterkou a řekl mi: „Drž kurz 232°, zítra večer tam budeme.“

Šárka byla spíše pomalá loď. Přesnou aktuální rychlost jsme nikdy neznali, ale zpětně se výpočty dalo určit, že 4 uzly znamenaly velmi svižnou plavbu. Rychlost pro navigační účely se určovala odhadem kapitána.

Vypluli jsme a foukal čerstvý severní až severozápadní vítr. Vlastně spíš velmi čerstvý. Odhadem 6 nebo 7 Beauforta. Letěli jsme nocí. Šárka se kymácela na vlnách a já se snažil držet kurz. Občas jsem praštil dlaní do svítilny a zamžoural na kompas. Létalo to z boku na bok, 20° sem, 20° tam. A to je možná optimistický odhad.

Nedlouho po rozednění jsme viděli před sebou pevninu. Vzhledem k absenci detailních map, absenci funkčního motoru, absenci hloubkoměru a přesné pozice, jsme se nechtěli k pobřeží, na které nás tlačil vítr, příliš přibližovat, dokud jsme neměli jistotu, kde přesně jsme.

Kapitán roztáhl v podpalubí mapu a začal počítat. Ze Santorinu do Chanie to je 82 mil. Za sebou jsme měli 13 hodin plavby. Dvaaosmdesát vydělil třinácti a vyšlo mu 6,3 uzlu. Vylezl na palubu, plivl do vody a řekl: „To je blbost! Tak rychle Šárka nikdy neplula!“ Sešel dolů a znovu studoval mapu.

Po chvíli se vrátil a změnil kurz na 270°. Vysvětlil situaci: „Museli jsme se odchýlit od kurzu k jihu. Není možné, aby Šárka plula tak rychle a byli jsme u Chanie. Nikdy tak rychle neplula. Musíme plout na západ.“

Tak jsme pluli na západ. Tři hodiny, než se před námi objevil poloostrov Rhodopou na západě Kréty. Navigační chyba, přejeli jsme. Udělali jsme réčko, nastavili pro změnu kurz 120°a pluli zpět. Po dalších 3 hodinách jsme byli znovu před přístavem v Chanii. Ukázalo se, že ranní výpočet polohy byl zatížen chybou. Kurz jsme celou noc drželi dobře, špatný byl kapitánův odhad rychlostního potenciálu jachty Šárka.

Od té chvíle jsme již věděli, že za určitých podmínek byla Šárka schopná překonat i hranici 6 uzlů. Pro další plavbu se nám to hodilo. Mohli jsme bý v cílových přístavech rychleji. 

Vytisknout
1748

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu