Search
× Search
Historická regata startuje za 5 dnů
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

Historická regata startuje za 5 dnů

Vendée Globe je současným vrcholem oceánského jachtingu. Již v neděli startuje v Brestu závod, který může Vendée Globe z trůnu sesadit. Uvidíme…

V neděli startuje sólová regata kolem světa Arkea Ultim Challenge Brest. Největším favoritem závodu je Charles Caudrelier, který povede Ultim trimaran Maxi Edmond de Rothschild. Je to jachta, která je schopná hodiny držet rychlost mezi 30 a 40 uzly. Maximálka atakuje 50 uzlů.

Přinášíme několik zajímavých otázek a odpovědí, které zveřejnil německý časopis Yacht.

Upozornění pro německy mluvící

Článek vyšel v německém jazyce, kterému nerozumím. Uměle inteligentní překlad umožní porozumět 80 % článku. Dalších 18 % si jsem byl schopen odvodit. Zbývajících 6 % (dostatečná na maturitním vysvědčení z matematiky), byla fabulace. Naprostá fabulace.

První závod kolem světa na trimaranu Ultim. Co je pro skippera největší výzvou?

Bude to dokončení závodu. Třikrát jsme se na Maxi Edmond de Rothschild pokusili o zisk Jules Verne Trophy, ale třikrát nás závada na lodi donutila k ukončení rekordního pokusu. Lodě jsou extrémně rychlé a technicky složité. Spolehlivost je největší výzvou. Já jsem nikdy na této lodi neabsolvoval tak velkou vzdálenost. S posádkou, ani sólo. Ze soupeřů kolem světa na Ultim sólo plul jen Thomas Coville. Ví, co může očekávat. Na multihullu musíte mít vždy na paměti, že se můžete převrhnout. Po celou dobu plujeme velmi rychle, 90 % času rychlostí 20 až 30 uzlů, což je extrémně únavné. Je to stresující, snad 45 dní. Vyčerpávající. 

Trimarany mají bezpečnostní systémy zabraňující převrácení, jak vypadají na palubě „Edmond de Rothschild“?

Nejdůležitější je chytrý autopilot. Dříve bylo možné nastavit pouze úhel a rychlost větru, nyní máme mnohé další možnosti. Například náklon lodě. Pokud tento úhel překročíte, autopilot zareaguje a vyostřuje nebo odpadá v závislosti na kurzu, kterým loď pluje. Ze stoupačky do úhlu větru 100 stupňů loď vyostří. Pokud jste hlouběji než 100 stupňů, loď odpadne. To je jedna úroveň zabezpečení. Pokud to nestačí, přichází na řadu druhá možnost: Hlavní otěž automaticky povolí, pokud je příliš velký tlak. To je poměrně snadné, protože ten náš je hydraulický. Pokud tlak překročí prahovou hodnotu, ventil se otevře. K dispozici je také bezpečnostní zařízení pro přední plachtu. To je často spolehlivější než člověk u otěže. Počítače se neunavují.

Zvyšuje vysoká rychlost dosahovaná díky foilům riziko?

Image
Naopak s foily jsou lodě mnohem bezpečnější. Dříve jsme se museli neustále bát, že přídí narazí do vlny a trimaran se převrátí. Plujeme výše nad mořem díky fiolům, a protože jsou lodě tak velké. V minulosti panovaly obavy, že lodě zakopnou přídí o vlnu a překlopí se. Dnes jsou největším rizikem problémy s kormidlem nebo náraz do něčeho ve vodě. Při Transat Jacques Vabre jsme zažili problém s kormidlem. Kormidlo z nějakého důvodu selhalo, loď vyostřila prakticky do pravého úhlu.  Trimaran během několika sekund zatočil. Autopilot už nemohl nic dělat a my nestihli reagovat. Pak máte s takovou lodí opravdu potíže. To je jedno z velkých rizik. Obrovská rychlost lodí je ale i bezpečnostním faktorem: špatnému počasí se můžete vlastně vždy vyhnout.

Kdy se zvedá z vody trup vážící 15 tun?

Zhruba od 12 do 14 uzlů větru.

Jak se vlastně loď na foilech udrží? Nastavuje se neustále úhel náběhu foilů?

Úhel náběhu na T-foilu můžeme poměrně snadno upravit pomocí ručního kola v kokpitu. To ale děláme jen s plnou posádkou. Dělat to sólo by bylo příliš časově náročné. Když trimaran vzlétne na foily, nastavíme asi 2 až 4°úhlu náběhu. Pak nastavíme průměrný úhel pro plachty a kormidla, který vyhovuje stavu moře. A samozřejmě se musí plachty přizpůsobovat zvyšující se rychlosti. Špatné nastavení foilů může vést k problémům s kavitací na koncích foilů. Naše první foily začínaly kavitovat při rychlosti lodi 37 uzlů. Nyní máme nové, které začínají na 45 uzlech. Obrovský skok! Půjde to dál. Na hladké vodě mohu snadno plout rychlostí přes 40 uzlů celé hodiny.

François Gabart jednou řekl, že let na Ultim je mnohem příjemnější než na IMOCE. Foily prý fungují jako tlumiče na autě.

Ano, to je pravda. Když foilujeme, trupy se ve vlnách do dvou metrů vůbec nedotýkají vody. Otřesy nejsou téměř žádné. Nekloužeme po vodě, jako IMOCA, což způsobuje rány a otřesy, ale letíme nad hladinou.

Co když je vlnění vyšší než dva metry?

Při výšce kolem tří metrů je to obtížnější. Záleží samozřejmě na kurzu. Na bočních kurzech není problém více vln, protože můžete udělat 28 uzlů ve tří až čtyřmetrových vlnách. Po větru je to složitější. Když začnete předjíždět vlny, foily často vyjedou z vody a vy z nich spadnete. Ale naše lodě obecně nepotřebují silný vítr. S 20 uzly větru můžeme snadno dosáhnout maximální rychlosti, ale od přibližně 23 uzlů skutečného větru se vlna rychle stane příliš vysokou. Dalším důležitým faktorem je strmost vln. Pokud je vlna dlouhá a pět metrů vysoká, nevadí nám to. Pokud je moře hladké, můžeme bez problémů plout rychlostí 30 uzlů proti větru a přes 40 po větru. Pokud jsou vlny strmé, mohou se i dva nebo tři metry stát noční můrou. Z taktického hlediska má smysl si poměrně daleko zajíždět, abychom se vyhnuli nevyhovujícímu stavu moře. 

Čeho jsou vlastně nové lodě schopné, můžeme očekávat pokoření rekordního času 42 dnů?

Myslím, že je to velmi nepravděpodobné. Vzhledem k tomu, že máme pevné datum startu, nebude počasí ideální pro co nejrychlejší plavbu Atlantikem na jih. Při našem posledním pokusu o zisk Jules Verne Trophy jsme celou zimu čekali na dobré počasí, abychom vytvořili rekord! Nejprve potřebujete ideální severní Atlantik, pak co nejužší rovníkové tišiny, a nakonec oblast nízkého tlaku vzduchu u Brazílie. Přesně ve chvíli, kdy tam doplujete. Myslím, že šance na ideální podmínky je téměř nulová. Náš router Marcel van Triest minulou zimu řekl, že voda u Brazílie je nyní tak teplá, téměř o pět stupňů teplejší než obvykle, že se tam oblasti nízkého tlaku nevyvíjejí tak, jak tomu bylo dříve. 

Během závodu je povolen routing z pevniny. Téměř každý tým má ve službě dva nebo tři specialisty. Na rozdíl od Vendée Globe, kde je toto zakázáno. Jak moc na ně jako skipper spoléháte?

Router mi umožní věnovat se více optimalizaci výkonu lodě. Spoléhám na ně, ale ne slepě. Musím chápat, jaký je jejich plán a sledovat soupeře kolem sebe.

Jak náročné jsou manévry na tak obrovském trimaranu? Jak dlouho trvají?

Práce s plachtami je extrémně náročná. Nebo výměna velkých plachet, jako je Code Zero. Vytáhnete obrovskou srolovanou plachtu na palubu, připnete ji na výtah a pak ji vytáhnete nahoru na stěžeň. Pak ji rozbalit, vytrimovat. Následuje sbalení a uložení staré. Vše trvá minimálně hodinu. To je noční můra. Potom jste absolutně vyčerpaní. Všechno na těchto lodích je obrovské a vyžaduje enormní množství energie. Správně si organizovat vlastní energii, dělat si přestávky a jíst ve správnou chvíli je nesmírně důležité. Přesně to je smyslem Ultim. Není k ničemu, pokud máte nejrychlejší loď, ale využíváte pouze 85 procent výkonu, protože jste vyčerpaní nebo máte špatné manévry. Síly na palubě jsou tak obrovské, že například v plné rychlosti nemohu dotáhnout přední plachty. Pokud je v plachtě plný tlak a plachta J2 (Genoa 2) musí být přitažena o dva centimetry, je nutné nejprve vyostřit, jinak to nedokážete. Práce s hlavní plachtou je snazší díky traveleru.

Jak důležité jsou správně provedené manévry?

Velmi důležité! Když jsem v roce 2022 vyhrál Route du Rhum, byl jsem ve vedení a nahnal jsem na své pronásledovatele téměř 20 mil dobrými manévry. Obraty jsou někdy kritické. Pokud ho provedete špatně, v zatáčce se zastavíte, nebo dokonce začnete couvat! Můžete snadno ztratit půl hodiny nebo deset mil! To se právě stalo trimaranu Sodebo na startu Transat Jacques Vabre. Při obratu u první bóje ztratili asi deset mil.

Třídě Ultim dominovala vaše loď několik let. Nyní se zdá, že se situace vyrovnala. Jak hodnotíte své soupeře?

Každá loď má své silné a slabé stránky. V létě jsme spolu také trénovali, takže zhruba víme, kde jsme. V silném větru se zdá být Sodebo trochu pomalejší. Na druhou stranu Banque Populaire byla na Transatu velmi rychlá, zejména po větru. U SVR Lazartigue je to přesně naopak. Jejich foily jsou určeny pro extrémní rychlost, proto je loď velmi rychlá při slabém větru a na ostrých kurzech. Naše loď je také velmi rychlá, zvláště při slabém větru. Řekl bych Banque Populaire, SVR Lazartigue a my jsme tři lodě, které bojují o vítězství z hlediska čistého výkonu. Sodebo má malou výkonnostní nevýhodu. Thomas Coville je ale jediný kapitán, který na trimaranu absolvoval plavbu kolem světa sólo. To může být důležité. Uvidíme.

 

Vytisknout
609

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu