Search
× Search
Dramatický příběh z Kaštely
Daniel Vodička

Dramatický příběh z Kaštely

Náš čtenář M.C. nám poslal svůj přístavní příběh z maríny Kaštela při vracení lodě. My si ho rádi přečetli již třikrát...To se neokouká.

Foukal N, možná trochu NE, přes 20 uzlů a poryvy přes 25. Do Kaštely vjížděla jedna loď za druhou a mezi nima i já na Sun Odyssey 44i. Nic vyloženě příjemného ale říkám si, že to se ještě dá. Když ale zajíždím mezi mola tak vidím, že loď přede mnou, která byla u stejné charterovky, má zásadní problém zajet na stání a poměrně drasticky si odírá gelcoat na pravoboku o kotvy už zadokovaných jachet. V dalším momentu začíná jít do tuhého. Samozřejmě se s tou zašprajcovanou lodí snažili vyjet vpřed, tedy přímo na nás, ale pořád to drhlo o ty kotvy (sfoukával je na ně vítr a skipper asi nevěděl, co s tím). Takže rychle opouštím myšlenku, že bych tu zašprajcovanou loď objel a zajel na naše stání, raději přerušuji náš dokovací manéver, zařazuji klik dopředu a vyjíždím. V temhle moment jsem si ještě myslel, že jen do prostoru před vjezd mezi mola, kde chvilku počkám a pak zajedu znova. Jenže najednou přímo přede mnou kluk na dinghy bez motoru jen s veslama (podle úsměvu asi na piku, nebo nečem podobném). A aby toho nebylo málo, tak na levém předoboku začala vyjíždět loď ze stání, která jsou podél vlnolamu kolmo na mola charterovek a točí si to rovnou na nás. Na přídi nikoho neměli a asi o nás v tu chvíli vůbec nevěděli. Z prava samozřejmě připlouvají další lodě zajíždějící do mariny. A do toho ty poryvy větru a zároveň nutnost pohybovat se co nejpomalejší rychlostí, minimálně kvůli tomu volovi na dinghy, aby nás zvládnul křižnout a vesele si dovesloval k molu napravo od nás. V jeho případě jsem měl opravdu strach, že mu můžeme něco udělat, sejmout přídí, převrátit, namáčknout na molo a tak. Naštěstí se nestalo, ale bylo to za cenu toho, že jsem v prostoru před moly měl loď vytočenou šikmo doleva. Člověk, kterého jsem měl na přídi, už mi hlásil, že se nebezpečně blížíme mooringům těch lodí zadokovaných na protějším molu u vlnolamu, a že do srážky s vyjíždějící lodí už taky mnoho nezbývá.

Takže kormidlo rovně a túruju zpátečku, loď zabrala samozřejmě se zpožděním, ale v tenhle moment asi pomohl vítr, že nám příď tlačil pro nás dobrým směrem, a prop-walk jsme měli doleva, takže pro nás v tento moment také příznivé.

Vše se stihlo, srážka s vyjíždějící lodí, ani mooringy v kýlu nenastaly. Když se mi loď rozjede na couvačku a mám ji na kormidle pod kontrolou, tak se přiblížím co nejblíže malému téčku na konci mola za námi, za zádí od kormidla všechno dobře vidím, takže z nejhoršího jsme venku. Vzápětí dávám kormidlo plně doprava a několika krátkými, avšak velmi silnými engine kicky si loď vytočím směrem ven z mariny a pomalu v bezpečné vzdálenosti míjím zajíždějící lodě a mizím. Tohle točení na směr ven z mariny bylo přídí proti větru, ale motorem jsme to zvládli (na bow thruster jsem vůbec nešahal, věděl jsem, že by v tenhle moment byl vzhledem k síle větru k ničemu nebo minimálně o výrazně pomalejší než ty engine kicky) a zajíždějící lodě o nás naštěstí věděly a zpomalily nebo v rámci možností čekaly. Před marinou jsme si udělali dvě osmičky a zajeli jsme znovu, tentokrát již v klidu až na dokovací místo.

 (Tady už jen do závorky přidávám, že Chorvati na břehu i v tomhle větru zase řešili první mooringy a teprve potom záďová lana, ale začal jsem to brát jako lokální specifikum a respektovat stejně jako třeba vyhazování použitého toaletního papíru do odpadkového koše vedle záchodu v Řecku ;).

 

Když jsem se letos na jaře hlásil k vám na praktický kurz přístavních manévrů, tak už jsem měl s dokováním a close-quarters maneuvering zkušenosti z předchozí vlastní praxe nějaké měl. Docela jsme to v únoru pilovali taky na RYA Day Skipper kurzu ve Skotsku, kde jsem si dokonce zkoušel i přístavní manévry single-handed. A rozhodně to pro mě nikdy nebylo něco vyloženě stresujícího.

Váš kurz byl super, měl jsem z něj radost a dobrý pocit z nově naučených a pochopených věcí a stejně tak z upevnění a ujasnění toho, co jsem už věděl, hned po jeho absolvování. Taky jsem si moc cenil toho, že jsem mohl na konci kurzu zajet na komplikovanější stání v Cholíně na Slapech. Přitom pátečním dělání osmiček před Kaštelou před druhým vjezdem jsem si na kurz znovu a hodně vzpomněl a rád bych  za něj napsal ještě jednou VELKÉ DÍKY. Ta situace byla opravdu krizovka a já ji v klidu zvládnul a vyřešil, nikoho jsem neohrozil a loď vrátil zcela v pořádku neodřenou a nepotlučenou.

A to také díky kurzu, kde jsem měl mimo jiné možnost si opakovaně, dokud se nepovedly, vyzkoušet věci, které jsem zatím znal hlavně teoreticky, protože si je při charteru, pokud vyloženě nemusíš, zkoušet ani nechceš. Jinak tak nějak průběžně se občas zamýšlím nad různými dokovacími situacemi, zkouším vymýšlet, jak bych je řešil, a pak to porovnávám s tím, co je k těmto situacím, ve vaší knize Přístavních manévrů. Máte to celé fakt skvěle metodicky zpracované, skvěle to učíte jak na teoretických přednáškách tak na praktických kurzech. Je opravdu super a k nezaplacení, že někoho, kdo se problematice přístavních manévrů v Česku tak systematicky a soustavně věnuje, máme.

 

Mějte se moc hezky a spoustu vody pod kýlem

Vytisknout
8049

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu