Search
× Search
Dotaz pro Milana Koláčka
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Dotaz pro Milana Koláčka

Milana Koláčka jsme se zeptali na to, jaký by instaloval autopilot desetimetrovou jachtu. Kdo by mohl vědět o autopilotech více, než sólový jachtař, který je na nich závislý?

Milanova odpověď je velmi podrobná a pomůže vám se v tématu zorientovat. 

Autopilot na lodi se skládá ze dvou částí: elektronické a mechanické (bavíme se dále o lineárních).


Elektroniku je možné ji rozdělit na senzory (anemometr, rychloměr vůči vodě, GPS a kompas, 3D senzor, hloubkoměr) a část počítací instalace (počítač, který zpracovává informace ze senzorů). Tento počítač se řídí pomocí displeje s tlačítky. Na displeji se také programují filtry vstupních dat ze senzorů a výstupní data, které určují, jakým způsobem bude mechanická část pohybovat s kormidelním systémem, respektive s kormidlem nebo kormidly.

Celá elektroinstalace se odvíjí od požadavků na autopilota a možnosti jeho trimování. Je možné mít velmi jednoduchého autopilota, který řídí loď daným kurzem, až po velmi sofistikovanou instalaci. 

Základní jednoduchá instalace může, včetně jednoduchého pístu, stát pouhých 800 EUR (například Raymarine 4000). Naopak sofistikovaná instalace včetně high resolution senzorů a HR počítače se může velmi rychle vyšplhat k desítkám tisíc EUR. Mezi leadery patří B&G, NKE nebo Raymarine.

Ceny high resolution přístrojů
Pro představu high resolution anemometr stojí mezi 1000 – 2000 EUR.
high resolution GPS 1200 EUR
Ultrasonic rychloměr 1000 EUR
High resolution počítač 3500 EUR
……

Z těchto senzorů a počítače je možné udělat instalaci, která je schopná mimo jiné měnit kurz lodi i podle nejlepšího úhlu větru v daných podmínkách pro dosažení optimálního VMG. Pro vysvětlení: pokud loď jede například nejlepší VMG při 15 kn a TWA 145 a vítr zesílí na 17 kn, kdy je optimální VMG při TWA 147 autopilot je schopen toto vyhodnotit a změnit sám nastavení. Zní to jednoduše, ale vyžaduje to jednak umět pracovat s polárním diagramem, upravovat jej a hlavně umět autopilot správně naprogramovat. 

Co umí?

Autopilot může pracovat s kormidlem tak, aby loď jela na: COG (kurz proti dnu), TWA (skutečný vítr), AWA (zdánlivý vítr), aby držel daný úhel kormidla (může být použito při plavbě proti větru, když ostatní instalace nefunguje - loď musí být správně vytrimována, nebo při kalibraci kompasu), nebo jen jednoduše sledovat zadanou trasu v navigaci - používá se při plabě na motor.
Při plavbách v módech TWA a AWA se regulují jednak vstupní informace a jejich filtr - AWA (úhel zdánlivého větru), AWS (rychlost zdánlivého větru), Speed (rychlost proti vodě) nebo SOG (rychlost proti dnu) - a základní parametry se kterými se počítá a které chceme dosáhnout = způsob jakým má píst s kormidlem pohybovat.

Nastavení

Základními parametry jsou: gain, speed coefficient, counter rudder a filtr rychlosti a úhlu větru.

Gain se většinou pohybuje od 1-9. Čím vyšší číslo, tím rychlejší reakce. Je to stejné, jako když kormidlujete proti větru, tak s kormidlem hýbete minimáně. Když jedete se spinakrem ve vlnách, vaše reakce na korekci kurzu jsou mnohem častější a rychlejší = gain je vyšší.

Speed coefficient je podobný. Pohybuje se většinou od 1-50. Znamená, jakou rychlostí s kormidlem chcete hýbat. U lodí do 12 m se pohybujeme v rozmezí 8-20.

Counter rudder určuje, jak rychle se s kormidlem vracíte při řízení lodi do výchozí polohy. Většinou se pohybuje kolem 1-4. Tato hodnota je většinou aktivní až od gain 4 kdy je i aktivní gyrokompas.

Jak ještě pomoci

Dalšímy seznory, které na lodi mohou být a pomoci k výkonnosti autopilota, jsou 3D seznor snímající naklonění lodi vůči hladině. Regatta compass s high resolution rozlišením a vysokou reakcí na pohyb lodi. High resolution GPS pro rychlé snímání rychlosti lodi a započítání akcelerace do pohybu s kormidlem (příklad: když loď akceleruje na vlně - počítač je schopen to vyhodnotit a podle toho vlnu správně “sjet”).

Co tedy zvolit na Pogo 30?
Pro lod jako je Pogo 30 bych doporučil mechanický autopilot Jefa Linear 1000 nebo Raymarine typ 1linear. Elektroinstalace záleží na tom, co od autopilota uživatel očekává a jaké jsou jeho finanční možnosti.

Vytisknout
10808

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu