Search
× Search
Co se stalo na palubě SMA?
Jan Koukal

Co se stalo na palubě SMA?

Jachta IMOCA SMA pluje opuštěna Atlantikem. Jde o poslední vítězku Vendée Globe Macif. Její skipper Paul Meilhat se zotavuje po zranění, ke kterému došlo nedaleko Azor, v nemocnici.
SMA nemá se svým novým jménem na růžích ustláno. Ještě pod jménem Macif měla za sebou fantastickou sérii výsledků (Transat Jacques Vabre 2011 – 4. místo, Transat B to B 2011 - 1. místo, Europa Warm´Up 2012 - 2. místo, Vendée Globe 2012 - 1. místo, Rolex Fastnet Race 2013 - 1. místo, Transat Jacques Vabre 2013 – DNF zlomený stěžeň na prvním místě, Route du Rhum 2014 - 1. místo). Paula Meilhata však na lodi provází smůla. Při letošním Fastnetu spolu s Michelem Desjoyeaux minuli průjezdný bod, při Transat Jacques Vabre se stejné dvojici po srážce s UFO odlomila odtoková hrana kýlu.
Posledním závodem letošního roku byl Transat B to B, který se jel i jako kvalifikace pro Vendée Globe. Paul Meilhat potřeboval zajet dobrý výsledek. Více než polovinu závodu si bezpečně hlídal druhé místo.
Přitom to nebylo snadné. Jedna bouře na Atlantiku střídala druhou a na SMA tři dny před Azorama přestala fungovat elektronika.

 

Níže Paul popisuje, k čemu došlo 14. prosince:
„ Plul jsem v nejhorší části tlakové níže. U jejího středu. Již 3 dny mi nefungovala na lodi elektronika. Nevěděl jsem, kolik fouká. Meteorologické mapy ukazovaly mezi 50 a 60 uzly, výška vln přesahovala 8 metrů. Na stěžni byly nejmenší plachty. Bouřková kosa a třetí ref na hlavní. Přesto se loď občas rozlétla až na 30 uzlů. Všiml jsem si, že lashing (fixování stěhu lankem místo napínáku) je povolené. Stěžeň byl v ohrožení. Musel jsem něco udělat. Přešel jsem na zaďák, abych loď zpomalil. Příď se příliš nebořila do vln, tak jsem mohl běžet dopředu. Jištěný psíma kšírama jsem vyrazil na opravu. V té chvíli loď akcelerovala na vlně. Vlna mnou v plné rychlosti smýkla na stěh. Ucítil jsem bolest. V té chvíli loď odhalzovala. SMA ležela na boku a já se snažil vodou dostat do kokpitu. Všiml jsem si, že některé spíry v plachtě jsou zlomené. Věděl jsem, že musím loď přivést na správný kurz. Jinak bych skončil rozemletý vlnami na skalnatém pobřeží azorského ostrova Sao Miguel. Zavolal jsem satelitním telefonem Clémentovi z mého týmu, abych ho informoval. Bolela mne žebra a na boku jsem měl obrovskou modřinu. Kontaktoval jsem doktora závodu, který mi předepsal morfin a doporučil okamžitou evakuaci.“

Bezesná noc
„Byl jsem v kontaktu se šéfem svého týmu. Idea byla jasná. Musím se dostat do závětří ostrova Sao Miguel. Tam by měl být stav moře takový, že by evakuace byla možná. Musel jsem odhalzovat a blížit se k ostrovu ve vlnách vysokých 8 – 10 metrů. Nebylo to snadné, ale povedlo se mi to. Projel jsem kolem severovýchodního cípu Sao Miguelu. Nápad byl takový, že tam mne dokáže vyzvednout z jachty posádka portugalské hlídkové lodi. Schůzka bohužel nebyla dobře načasovaná. Když se Portugalci dostali k mé lodi, již jsem driftoval daleko od ostrova a podmínky evakuaci nedovolovaly. Navíc byl vítr příliš silný na to, aby dovolil vzlétnout vrtulníku pobřežní stráže. Bylo mi jasné, že budu muset přečkat noc na moři. Necítil jsem se ani trochu dobře. Našel jsem si stabilní polohu na beanbagu. Po ruce jsem měl jídlo, vodu, léky, telefon i počítač.“

Evakuace
„Hlídková loď se vrátila druhý den ráno. Naštěstí jsem měl včera dobrý nápad a navlékl jsem se do TPS (neoprénový oblek pro přežití ve vodě). Bolelo to jako čert, ale měl jsem ho na sobě. Dva záchranáři vylezli na SMA z RIBu a stáhli mne do člunu. Bolelo to. Položili mne na podlahu člunu. Když začali zvedat člun na palubu hlídkové lodi, vlna člun překlopila a všichni jsme skončili v moři. Trvalo asi 10 minut, než nás začal vytahovat z vody jednoho po druhém vrtulníkem. Kluci ve vrtulníku byli fantastičtí. Za půl hodiny jsem byl ve špitálu.“

Kde je SMA?
Tým se několikrát pokusil o záchranu lodi, ale na rozbouřeném severním Atlantiku to není snadné. S náročnou činností si neporadil ani 66 metrů dlouhý remorkér. Nyní opuštěná jachta driftuje k severovýchodu. Je 700 mil západně od Finisterre. Na cestu k lodi vyrazil tým SMA na pronajaté plachetnici. Chtěl by se pokusit dostat na palubu opuštěné lodě dva své členy, kteří by s lodí dopluli do bezpečí.

Vytisknout
9836

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu