Search
× Search
Antifouling jed, nebo spása? Část 7
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Antifouling jed, nebo spása? Část 7

Máme tu poslední díl naší osvětové série o antifoulingu. Nakonec se podíváme na to, co na nás v plechovce, kterou se chystáme zakoupit, čeká. 

Co vlastně dostanete v zakoupené plechovce nátěru? Hlavní údaje jsou uvedené buď přímo na ní, nebo v technickém listu a návodu k použití. Typ – měkký (ablative, self polishing) nebo tvrdý (hard, racing), účinná látka, VOC a solids (volume solids, solids content, tedy pevné části). Co znamenají poslední dva údaje? VOC neboli volatile organic compounds (česky těkavé organické látky) se nejčastěji uvádí v procentech a znamená kolik z obsahu jsou organická rozpouštědla.

Proč nás to zajímá? Primárně proto, že tato rozpouštědla udržují barvu v tekutém stavu a po aplikaci se prostě vypaří, takže z tohoto čísla poznáme, kolik je v plechovce opravdu nátěru. Nepleťte si ovšem tento údaj s vydatností z technického listu. K tomu ale později. Organická rozpouštědla také nejsou největšími kamarády životního prostředí ani našeho zdraví, takže čím méně tím lépe.

Volume solids je vlastně opět ( váhově nebo procentuálně) to, co nám zůstane na trupu. Pokud vezmeme váhu plechovky a odečteme VOC měly by nám zbýt pevné části, což jsou samotná matrice, pigment a účinné látky. Není to vždy přesně tak. V barvě mohou být ještě třeba inhibitory, tedy ne rozpouštědla patřící do VOC, ale většinou jich není mnoho.

Ještě je ale zvláště uvedena účinná látka nebo častěji látky. Většinou procentuálně váhově nebo objemově. Oxidu mědi je klidně 50% z pevných látek, méně je thiokyanátu, ještě méně organosírové sloučeniny, nanočástic, dále zinku až po třeba 6% Econey. Obecně se dá napsat, že z biocidních antifoulingů ty nejšetrnější k přírodě a přitom opravdu účinné obsahují kolem 5% Omadinu a 5-6% Econey. I když účinnosti nátěru s 50% oxidu mědi nedosahují.

Aplikace

Pracovní listy (technické listy) vždy obsahují údaje potřebné k aplikaci. Podstatné pro nás je, jak silná vrstva se daným způsobem vytvoří, nebo kolik vrstev je doporučených pro danou metodu. Zároveń udává vydatnost, tedy kolik čtverečních metrů nebo stop jste při danám způsobu aplikace schopni pokrýt. Zde se počítá s nátěrovou hmotou jako takovou včetně rozpouštědel. Dále je uvedena doba schnutí mezi vrstvami při různých teplotách a pokyny k ředění, pokuje potřeba. Naprosto zásadním je údaj, na co se dá finální nátěr provést, tedy ne v případě, že se bavíme o našem teoretickém zcela novém cruiser/raceru. Zde se můžeme setkat s rozsahem od naprosto optimistického tvrzení „na jakýkoliv předchozí antifouling“ až po „na náš primer nanesený na zcela očištěný povrch, zbavený všech předchozích nátěrů“.  Z velmi špatné zkušenosti, naštěstí ne vlastní, vřele doporučuji při koupi již používané lodi vytáhnout z prodávajícího dokonalou informaci o historii nátěrů trupu. Pokud ji nebude schopen dodat, nákup bych velmi zvažoval.

Antifoulingy obsahující biocidy jsou nebezpečnými látkami, které podléhají poměrně přísným předpisům pro zacházení. Při první aplikaci na novou loď nejde o žádný velký problém, při následujících se ale svět toho jak by to mělo být a toho jak to je většinou rozchází zcela diametrálně. Při oplachování tlakovou vodou by tato měla být zachycena a následně ošetřena dle předpisů pro vodu kontaminovanou danou látku určených. Pevné částice odpadlé od trupu by měly být sebrány a odvezeny k likvidaci způsobem pro kontaminaci danou látkou určeným. Toto asi nikdo z nás nikdy nezažil ať už si ošetřoval loď sám na vnitrozemských vodách ČR nebo sledoval draze zaplacené profesionály v maríně. Měli bychom si ale aspoň uvědomovat, že to není úplně správně.

Celkem úmyslně jsem se snažil vyhnout nějakým přímým radám nebo doporučením, a snažil se podat co možná nejširší informaci o možnostech a způsobech zabránění obrůstání ve vodním prostředí. Doufám, že výše uvedené informace vás zaujaly, a pomohou třeba ve výběru způsobu, jak ochránit vaši loď před působením všudypřítomné přírody, a zároveň tím co nejméně uškodit životnímu prostředí.

 

Vytisknout
536

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu