Search
× Search
Aktuální okruhové lodní třídy
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Ostatní regaty

Aktuální okruhové lodní třídy

I pro námořního jachtaře může být zajímavé, dozvědět se něco o okruhových lodních třídách. Tedy o malých plachetnicích, které pomáhají vychovávat další generace mladých jachtařů. Jak to tedy dnes je? Na čem jezdí nejenom mladá generace, na vnitrozemských vodách, ale i na příbřežních závodech na moři? Znáte je všechny? 

Foto CeGe - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2649617

Foto CeGe - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2649617

Optimist
Optimist  

Optimist je již dlouhou dobu úplně první plachetnicí, na které mohou děti jezdit samy. Tedy je konstruována tak, aby byla jednoduchá na ovládání, ale přitom poskytla kvalitní základy pro mladé jachtaře. Primárně jde o to, aby děti pochopily, jak pracuje plachta, jak se správně vyvažuje, kormidluje, a aby pomalu začaly pronikat do závodního prostředí. Optimist je jednoposádková mezinárodní třída pro děti od 6-15 let, kterou zkonstruoval Clark Mills na Floridě. Loď je dlouhá jen 2,3 metru a je vybavena jednou kosodélníkovou plachtou, kterou vypíná tzv. sprit. Typická je svojí hranatou přídí. Mnozí z našich nejlepších jachtařů současnosti, jako Michael Maier, nebo David Křížek na této lodi také začínali. Abychom jednotlivé lodní třídy poznali, nese každá své značení na plachtě. Optimist na plachtě nese písmeno „Q“. 

 

Foto Czesailor – CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=173028197

Foto Czesailor – CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=173028197

RS Tera
 RS Tera  

Vývoj nezastavíš, proto se v poslední době často děti učí také na Terách. Jedná se o jednu z mnoha lodi firmy RS. Tato loď vznikla jako moderní náhrada třídy Optimist. I když zatím není tak rozšířená, své kvality určitě má. Jedná se o moderní jednoposádkovou plachetnici, opět s jednou plachtou. Vyrobena je z vícevrstvého plastu, což je ideální na údržbu a provoz. Zároveň tato loď disponuje samovylévacím kokpitem, na rozdíl od Optimista, kterého je při převrácení potřeba poctivě ručně vybrat vylejvákem. Jedná se o doporučenou lodní třídu pro mladé jachtaře od RYA, zároveň je zahrnuta i v programu „Learn to sail“ od World Sailing. Jako většina lodí RS na plachtě nese přímo označení lodní třídy- tedy RS Tera.  

 

Foto Cadet

Foto Cadet

Cadet
CADET  

Jedná se o dvouposádkovou plachetnici, která byla ideální pro zaškolení malých dětí, které se ještě necítili na to kormidlovat. Vše se totiž krásně mohly učit na kosatce, jako kosatníci. Plachetnice je dlouhá 3.2 metru a již nese plné oplachtění v podobě hlavní plachty a kosatky. Tedy tzv. bermudský typ oplachtění. Zároveň to je lodní třída, která děti poprvé seznámí s používáním spinakeru. Dříve byla tato lodní třída velmi oblíbená a rozšířená skoro ve 40 zemích světa. V dnešní době je však pomalu nahrazována dvouposádkovou lodní třídou RS Feva. I přesto se ale letos konalo mistroství světa této lodní třídy, a to dokonce u nás na Lipně. Na hlavní plachtě nese tato loď označení „C“. 

 

Foto CeGe - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2649617

Foto CeGe - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2649617

RS Feva
RS Feva 

RS Feva je moderním nástupcem třídy Cadet. Jedná se dvouposádkovou lodní třídu s hlavní plachtou, kosatkou a genakerem. Opět se jedná o plastovou plachetnici se samovylévacím kokpitem a vynikajícími plavebními vlastnostmi. Aktuálně je více než 6 tisíc lodí po celém svět a jen v ČR se této lodní třídě věnuje více než 20 jachtařských klubů. Letošního MS ve Francii se zúčastnilo 168 posádek z celého světa, z toho 12 z Česka. Loď byla poprvé zkonstruována v roce 2002 konstruktérem Paulem Handleym. Délka lodi je 3,6 metru a váží 63 kg. Na hlavní plachtě je opět nápis RS Feva. 

Foto  Fireball International 

Foto Fireball International 

Fireball
FIREBALL 

Fireball neboli slangove Fajrák je tradiční dvouposádkovou lodní třídou z roku 1961, kombinující symetrický spinakr a vyvažovací hrazdu pro kosatníka. Hrazdou se rozumí systém vyvažování, kdy je možné se zaháknout do lana upevněného na stěžni a vyklonit se nad vodu. Tím se plachetnice mnohem efektivněji vyváží. Chce to však trochu cviku. Plachetnice je dlouhá 4.9 metru a je typická, stejně jako Optimist, svoji hranatou přídí. Jak už název napovídá, na plachtě je zobrazena červená koule. 

Foto HawaiianMama CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5814598

Foto HawaiianMama CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5814598

470
420 / 470  

Tento oblíbený design dvouposádkové plachetnice je, jak už název napovídá, odvozen od jejích délky. Loď byla zkonstruována v roce 1959 Christianem Maurym ve Francii, kde si rychle získala velkou popularitu, zvláště pak její větší sestra 470, která se stala olympijskou lodní třídou. Tato dvouposádková loď bermudského typu, tedy s hlavní plachtou a kosatkou také disponuje hrazdou pro kosatníka. Zároveň je vybavena symetrickým spinakerem pro zadní větry. Označení na hlavní plachtě je 420 nebo 470. 

Foto ILCA

Foto ILCA

ILCA
ILCA 

Název ILCA znamená International Laser Class Association. Tedy se jedná o takzvaného Lasera. Olympijská třída sportovní jednoposádkové lodi pouze s hlavní plachtou, která je rozšířená a oblíbená na celém světě. Kombinuje už fyzicky náročný jachting, plný taktických soubojů ve veliké konkurenci. Podle velikosti plachet rozdělujeme tzv: 

ILCA 4- Laser 4.7 – plocha plachty 4.7m2 -hmotnost kormidelníka 50-70kg (juniorská třída) 

ILCA 6- Laser Radial – plocha plachty 5.8m2 -hmotnost kormidelníka 60-78kg (juniorská třída, olympijská třída pro ženy) 

ILCA 7- Laser Standard- plocha plachty 7.1m2- hmotnost kormidelníka od 75-90kg (olympijská mužská třída)  

Nejedná se moderní design, Laser byl zkonstruován již kolem roku 1969. Pro své vynikající plavební vlastnosti je však i dnes velmi populární. Loď zvládne i extrémně náročné podmínky a plavba na ní se často podoba letu na surfu. Na plachtě nese červený obrázek laseru. 

Foto Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1280288

Foto Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1280288

Finn
FINN 

 Tradiční jednoposádková plachetnice s velkou hlavní plachtou. Oplachtění se také označuje jako tzv. cat. (cat rigged). Konstruována pro fyzicky zdatné jedince. Do programu olympijských her byla zařazena od roku 1952 do roku 2020. Jednalo se tedy o nejdéle jezdící třídu na hrách. Designérem byl Švéd Rickard Sarby, původní návrhář kánoí. Trup je dlouhý 4.5m, váží 107 kg a plocha hlavní plachty je 10.6m2. Na hlavní plachtě nese typickou dvojvlnu. 

Foto RS 700

Foto RS 700

RS 700
RS 400/ 500/ 700 

Pod značkou RS- výrobce moderních plachetnic z Anglie, se dnes nachází široké portfolio moderních, sportovně laděných plachetnic, nebo skifů. Všechny třídy získávají na popularitě, hlavně díky kvalitnímu zpracování a vynikajícím plavebním vlastnostem. Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady. Na plachtách je vždy číselné označení lodní třídy. 

Foto Noahsachs, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15704759

Foto Noahsachs, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15704759

49er
RS 29er / 49er 

Dalo by se říci, že se jedná o pomyslný vrchol okruhového jachtingu. Tyto dva skiffy jsou na vrcholu pyramidy. Jedná se o seriové dvouposádkové plachetnice- tedy tzv. one design.  

29er-takzvaný Twentík byl zkonstruován v roce 1997 a je ideální pro děti od 13-14 let. Optimální hmotností posádky je 125kg. Loď je dlouhá 4.45m a váží jen 75kg. Vybavená je hrazdou pro kosatníka a genakerem pro zadní větry. Díky designu trupu jde loď velmi snadno do skluzu a plachtění je opravdu zábavné. V česku máme mezi 20-30 loděmi a ti nejlepší trénují v SCM pod vedením zkušeného Davida Křížka. 

49er neboli Fortík je také dvojposádkový skiff, jeden z nejrychlejších. Hrazdu zde však již mají oba členové posádky. Loď je dlouhá necelých 5 metrů a váží 94kg. Ideální hmotnost posádky je 150-170 kg. Původní design je také z roku 1996. Od roku 2000 se jedná o mužskou olympijskou třídu. Loď je velmi náročná na ovládání, na práci s plachtami a na samotné vyvážení (vratký skiff bez balastu). Vyžaduje intenzivní přípravu, která je velmi náročná psychicky i fyzicky. 

Třída s označením 49erFX je úpravou původní verze, došlo ke snížená výkonu lodi, aby na ní mohli závodit i ženy. Proto je také od roku 2016 olympijskou lodní třídou. Po dlouhé době se podařila úspěšná kvalifikace i naší ženské posádky ve složení Zosia Burska a Sára Tkadlecová na olympiádu v Paříži. Nakonec dojely na 19. místě. Na hlavní plachtě najdeme označení 29er a 49er. 

Foto Uv59 - CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=115989625

Foto Uv59 - CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=115989625

IQ Foil 
IQ Foil 

IQ Foil, aneb doba jde dopředu. Jedná se o moderní foilující surf, který dosahuje vysokých rychlostí. Plocha plachet se opět liší mezi muži a ženami. Muži pracují s plochou 8m2 a ženy s plochou 7.3m2. Lodní třída nahradila původní třídu RS:X na letních hrách v Paříži. Pod vedením trenéra Patrika Hrdiny se čeští reprezentanti dostávají do mezinárodního povědomí. Na hlavní plachtě je v kolečku nápis IQFOIL. 

Samozřejmě jsme zde nevyjmenovali všechny lodní třídy, jako například Evropa, Pirát, Vaurien, atd. ale snažili jsme se udělat alespoň obecný přehled, který má za úkol rozšířit povědomí námořních jachtařů o vnitrozemském okruhovém jachtingu.

Vytisknout
492

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu