Search
× Search
Vzít jachtu do vleku a dostat ji k molu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Vzít jachtu do vleku a dostat ji k molu

Byli jste někdy v situaci, kdy jste museli vzít jachtu do vleku a zajet s ní v přístavu k molu? Pokud zrovna nepanuje bezvětří a jsou alespoň nějaké vlny, není to tak jednoduché, jak si mnozí představují.

Celé mé lodní začátky byly o tom, že má-li druhý na moři problém, musím mu pomoci, pokud jen trochu můžu. Stále se tím řídím a myslím si, že by to tak mělo být. I když se doba změnila. Potřebuje-li tedy někdo vzít do vleku, je třeba jít na to. Bohužel to může být složitější, než se na první pohled zdá.

Ve vlnách

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jak předat lano na vlečenou loď na vlnách.
Začneme tím, že na vlnách je třeba vléci druhou loď za zádí. Stačí předat lano, uvázat a jedeme. Takto jednoduché je to od stolu v kavárně. Na rozvlněném moři je to jiné.

Jak blízko mohu bezpečně zajet ke druhé jachtě na vlnách? Vlny si s jachtami hrají, lodě poletují z boku na bok, stěžně se kymácí. Bezpečná vzdálenost je pak větší než malá. Dokážeme na takovou vzdálenost bezpečně hodit lano na druhou jachtu a neriskovat pád přes palubu? Není to jednoduchá disciplína. Neříkám, že to nejde, ale nemusí se to podařit.

Pak je třeba jít na to jinak. Připravíme si dlouhé lano. Jeden konec na zadní vazák, na druhý konec uvážeme na krátko fendr. Ještě jeden fendr můžeme uvázat na lano cca 15 metrů před první uvázaný. Fendry jsou tam proto, aby lano bylo vidět a abychom ho drželi u hladiny.

K lodi, kterou budeme vléci se přibližujeme od zádi z její návětrného boku. Díky tomu vítr snáší fendry s lanem k vlečené lodi. Na úrovni přídě změníme kurz a překřížíme její příď. Tím stáhneme vlečné lano k přídi a posádka vlečené lodě ho bude moci zachytit. My zatím musíme stáhnout rychlost, abychom s lanem neujeli, dokud není uvázané.

Manévr se zdá poměrně jednoduchý, přesto se nemusí podařit na první pokus.

Nebudeme se nyní zabývat tím, jak lano uvázat za obtížných povětrnostních podmínek. Na každé lodi je to jiné. Záleží na umístění vazáků, sloupků zadního a předního koše atd. Podíváme se ale na to, jak dovést jachtu do přístavu.

Manévry při vlečení bokem

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jak vypadají manévry se sestavou při bočním vlečení.
Dostaneme-li se na klidnou vodu, je lepší si vlečenou jachtu uvázat na bok, abychom s ní mohli lépe manévrovat ke břehu.

Příďové a záďové lano, dotažené springy, které obě lodě zafixují, aby se vůči sobě nemohly pohybovat. Nyní je to v podstatě jedna loď. Takový katamaran. Mělo by to být tedy snadné…

Není to tak docela. Jedna loď je ovládána motorem, druhá setrvačností. Začínají se dít věci. Chcete se rozjet, zařadíte přední chod (na obrázku zelená jachta), loď bez motoru brzdí (na obrázku červená jachta) a stáčí celý vlek na svoji stranu.

Ve chvíli, kdy se vám podaří soupravu rozjet a srovnat, zkuste zabrzdit. Vlečná loď brzdí (zelená), vlečená (červená) pokračuje dále. Souprava se stáčí na stranu vlečné lodě. Platí to samozřejmě ať již pluji, nebo chci plout, na přední chod, nebo na zadní.

A tak to je stále. Chcete se stočit, jedna se stáčí, druhá brzdí, chcete brzdit, jedna brzdí, druhá jede. Chcete jet, zařadíte přední chod, druhá brzdí.

Přesto to neznamená, že s takovou sestavou nezajedete k molu. Samozřejmě to jde, ale vyžaduje to praxi. Alespoň vědět, co můžete čekat. Aby se nestalo, že dojedete s nemohoucí lodí po boku k molu, zařadíte zpátečku a loď-invalida vás natlačí přídí na molo. Nebo budete couvat k molu, zastavíte, ale vlečená loď skončí zádí na molu, protože sestavu otočí.

Jde to udělat, ale chce to praxi. Přesvědčili se o tom i účastníci podzimního kurzu nouzových situací v Chorvatsku, kde jsme mimo jiné různé vlečení a dostání vlečené lodě k molu zkoušeli. Tento kurz máme zařazen i na jaro.

Vytisknout
725

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2025 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2025 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2025. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2025 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10. 3. 2025.

Na horu