Search
× Search
Typy refování klasické hlavní plachty
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Technika plavby

Typy refování klasické hlavní plachty

Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?               

Klasické refování (Conventional Slab Reefing)

Foto North Sails

Foto North Sails

Jedním z původních a osvědčených způsobů, který je stále často používán, je klasické refování. To kombinuje jedno refovací lano (reefing pennant), které vede do, nebo častěji skrz refovací oko v zadním lemu plachty. Druhým důležitým prvkem je refovací oko (kroužek) v předním lemu plachty (cringle). Zadní lem je tedy přitahován k ráhnu a kontrolován refovacím lanem, které je pro jednoduchost ovládání svedeno k vinšnám a stoperům do kokpitu. Přední lem je ale třeba manuálně stahovat přímo u stěžně a stáhnout refovací oko až k místu uchycení ráhna do stěžně (gooseneck). Tam se nachází refovací hák (ram horn), na který se refovací oko navlékne. Správně se tedy nejprve povolí výtah, člen posádky stahuje přední lem a následně zafixuje oko na předním lemu do háku. Teprve potom se dopne zadní lem pomocí refovacího lana. To už zvládne další člen posádky na višně z kokpitu.

Hlavní výhodou této metody je jednoduchost. Jednoduché užití refovacího lana pak umožní celkem snadné vytažení plachty zpět. Klade totiž v porovnání s dalšími systémy jen minimální odpor.

Nevýhodou je přítomnost člena posádky u stěžně. Toto refování nezvládneme z kokpitu, je proto třeba myslet na bezpečnost posádky- vesta a harness.

Refování pomocí dvojice lan (Dual Line Reefing)

Zdroj Harken

Zdroj Harken

Refování dvěma lany vyžaduje hodně místa na stoperech.
Tento systém začíná být stále oblíběnější. Kombinuje klasické refovací lano do zadního lemu (oka) a lano podél předního lemu, které funguje na principu downhauleru, tedy v podstatě jako cunningham. Zjednodušeně se jedná o lano, které je uchyceno k refovacím oku na předním lemu. Toto lano je pak svedeno do kokpitu. Pokud tedy refujeme, pracujeme se dvěma lany. Jedno nám přitahuje zadní lem plachty a druhé stahuje přední lem. Velkou výhodou je, že vše zvládneme z kokpitu, je to tedy výrazně bezpečnější. Vytahování plachty zpět je pak v porovnání s dalším systémem poměrně jednoduché. Lana nekladou přílišný odpor. Nevýhodou může být, že každý ref potřebuje lana dvě. Tedy je to náročné na počet stoperů v kokpitu. Je také potřeba si lana dobře označit, abychom věděli, které lano náleží ke kterému refu.

 

Refování  jedním lanem (Single Line Reefing, One Rope Reefing System)

Zdroj Burton

Zdroj Burton

Refování ledním lanem je obvykle složitější než na obrázku. Lze refovat z kokpitu, ale má i nevýhody.
Tento způsob refování kombinuje výhody obou předchozích. Tedy při refování pracuji pouze s jedním lanem, které mi ovládá oba dva „rohy“, které potřebuji stáhnout k ráhnu. Tedy lano vychází z konce ráhna a vede do oka v zadním lemu. Dříve než však doběhne skrz ráhno k vinšnám, má cestou ještě jednu odbočku, kde vyběhne podél předního lemu k refovacímu oku, aby stáhlo i přední lem. Nám tedy stačí dotahovat jedno lano a tím zafixujeme oba konce plachty. Systém má své nevýhody. Refování trvá poměrně dlouho a bývá obtížné refovací lano dostatečně dotáhnout, protože obhospodařuje příliš věcí najednou, jde přes mnoho kladek a průvlaků, tedy je vystaveno velikému tření. Také je potřeba dotáhnout značnou délku lana, především u druhého a třetího refu. Navíc je třeba u stěžně zkontrolovat, není-li plachta dotaženým lanem někde skříplá. Další komplikací je vytahování plachty. Vzhledem k tomu, že lano je protaženo množstvím průvlaků a kladek, je v něm poměrně velký odpor. Často je třeba tedy manuálně lano povolovat na obou koncích. Jinak se při vytahování dost nadřete. Výhodou je pak již zmiňovaná bezpečnost, vše se zvládne z kokpitu. Redukované množství lan se pak pozitivně projeví na množství stoperů.

Klíčové je tedy se v systému refování zorientovat ještě v klidu v maríně. Pokud si nejste jistí, nechte si vše vysvětlit, ať máte jasno, který systém je na lodi použitý. Pokud tomu na lodi tak není, je dobré si také lana dobře označit, zvláště když se jedná o systém dvou lan. Dobrou praxí pak také bývá si na nové lodi refování vyzkoušet za dobrého počasí. Tím si ověřím, že vše funguje a nebudu pak řešit případné problémy v nepříznivém počasí. Zároveň si posádka vyzkouší, co všechno tato procedura obnáší a jaký je správný postup na konkrétní lodi.

 

Vytisknout
712

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 29.3. do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 29.3. do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2025. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 29.3. do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě ze Stockholmu do Dalsbruku ve Finsku od 24. do 31.5.2025 dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 15.3. 2025.

Na horu