Search
× Search
Tip na týdenní plavbu po Kanárských ostrovech
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Kam jet

Tip na týdenní plavbu po Kanárských ostrovech

Během chladnější zimy ve Středomoří se jachtařům občas zasteskne po teplejších destinacích. Jednou ze stále navštěvovanějších oblastí jsou Kanárské ostrovy. Nabízejí během zimy velmi příjemné klima kolem 20°C a relativně stálé a velmi dobře predikovatelné větrné podmínky, ovlivněné tlakovou výší.

Rychlost větru se pohybuje nejčastěji mezi 10-15 uzly, ale má tendenci výrazně zesilovat v proslulých akceleračních zónách, které jsou však velmi dobře zmapované a člověk se na ně může včas připravit.

Rád vyplouvám z Tenerife, které má strategickou pozici jak pro vyplutí na SV ostrovy Gran Canaria, Fuertevenura, Lanzarote, nebo naopak JZ/Z  směrem k ostrovům La Gomera, La Palma a vzdálené El Hiero.

Pokud člověk doletí přímým letem na jižní letiště, má to jen kousek k maríně San Miguel, kde sídlí několik menších charterových společností. Marína je poměrně velká, ale klidná, s průměrným sociálním zázemím. Z maríny to není daleko k promenádě s restauracemi, kde se dá hezky začít místním oblíbeným předkrmem patatas arrugadas s omáčkami mojo rojo a mojo verde, paellou a vychlazenou cervezou.

Vzhledem ke vzdálenostem mezi jednotlivými ostrovy je třeba počítat s delšími přejezdy. Z Tenerife na La Palmu je to přímou cestou cca 55NM, na La Gomeru cca 20NM. To také byla naše letošní trasa.

 Plné přístavy

Foto Vojtěch Sládeček

Foto Vojtěch Sládeček

Pohled na Los Gigantes JZ pobřeží Tenerife
Po vyplutí z maríny směřujeme podél JZ pobřeží, které je velmi turisticky oblíbené. Na pevnině se nachází mnoho resortů i oblíbených pláží pro plavce i surfaře. Vyhledávané surfařské místo Playas de Las Americas je vidět již z dálky a zalamujícím se vlnám je lepší se vyhnout s dostatečnou rezervou.

Na jižním pobřeží se nacházejí tři přístavy, Los Cristianos, Puerto de Colon a Los Gigantes. Velmi často jsou ale plně obsazené, místa pro návštěvníky moc nemají. I v pilotech se člověk dočte, že je třeba mít trošku štěstí a místo si včas zarezervovat. Jistotou při dobrém počasí tak zůstává kotvení.

My jsme se pokusili o Los Gigantes, které leží nejvíce na západ. Je to krásný přístav pod vysokými skalisky. Příjezd může být poměrně nebezpečný, je velmi úzký, mělký a přichází k němu vlnění, které u břehu nabírá na intenzitě. Je tedy třeba být ostražitý. Bez rezervace jsme štěstí neměli. Tak jsme se přesunuli kousek vedle do zátoky na kotvu.

Jak s kotvením

Kotvení na Kanárech má svá specifika. Musíte si zvyknout na všudypřítomný příboj, který je poměrně hlučný a na mrtvé vlnění. Někdy dokáže být mírně řečeno otravné. Vzhledem k tomu, že dno klesá poměrně rychle, kotvíte většinou na 10-15 metrech hloubky. O příliv a odliv se tedy starat nemusíte, pohybuje se mezi 2-3 metry.

Na západ

Brzy ráno jsme vyplouvali směr La Palma. Čekalo nás cca 55NM ve stálém SV větru, který přicházel krásně z boku. Foukalo kolem 20 uzlů v první akcelerační zóně, pak trošku méně. Takže loď plula svižně a přímo v kurzu - radost sama. Táhlé vlny Atlantiku jsme krásně přejížděli a po cca 8 hodinách plavby byl přístav Santa Cruz na La Palmě na dohled. Dojezd většinou bývá velmi poklidný, u ostrova vítr velmi často skoro lehne.

La Palma

Foto archiv autora

Foto archiv autora

Příjezdová vrata na La Palmě
] Santa Cruz je krásné město s hezkou marínou. Měli zde jen problém s vlněním v přístavu, proto k vjezdu postavily velikou bránu se spouštěcími vraty. Pro příjezd je třeba zavolat na VHF a dbát světelné signalizace na věži. Pokud je vjezd volný, brána je spuštěna hluboko pod vodu a vy bezpečně projedete. Poté se opět zavírá, aby se do maríny nedostávalo vlnění. Nevím, jak to v přístavu vypadalo před instalací vrat, ale i tak je marína poměrně neklidná a lodě se v ní celkem hýbou.

Ostrov je sám o sobě krásný, míst k navštívení je spousta. My jsme si udělali výlet k vulkánu Cumbre Vieja, který v roce 2021 vybuchl. Erupce byla nejsilnější za posledních 500 let. Láva zničila přes 2100 domů a pokryla území 9km2. Evakuace se dotkla zhruba 7000 lidí. Místo leží na západním pobřeží, ale skvěle funguje místní hromadná doprava. Zastávka autobusu č.300 je jen kousek od maríny.

Větrnější plavba...

Předpověď na cestu zpátky na La Gomeru byla mírně větrnější. Čekalo nás opět zhruba 50 mil ve větru od 25-35 uzlů. Servis na otevření brány funguje 24/7, odjezd v brzkých ranních hodinách tedy po dohodě na VHF nebyl problém. Po výjezdu z maríny opět skoro nefoukalo, jen velikost vln naznačovala, že na moři fouká. Postupně, jak se člověk vzdaluje od břehu, vítr nabírá na intenzitě. Skočí na 10, 15, 18 uzlů a než se nadějete, fouká krásných 25kts.

Náš kurz proti stálému VSV větru byl mírně ostřejší, ale pořád to nebyla stoupačka proti třímetrovým vlnám. Znovu krásný let s druhým refem na hlavní. Vítr v poryvech kolem 30 uzlů. Krásný oceánský jachting.

Průjezd akcelerační zónou se projevil už jen v mírném zesílení, vlny ještě malinko narostly, ale pak už začalo být lépe. Jak jsme začali odpadat k přístavu San Sebastian na La Gomeře, moře zklidňovalo.

La Gomera a Kolumbus

Foto Vojtěch Sládeček

Foto Vojtěch Sládeček

San Sebastian, vyplutí Kolumba 1492
Příjezd do San Sebastian je přehledný, matoucí jen může být, že člověk musí plout v bójkovém kanálu mimo dráhu trajektu. Kanál leží blízko u pláže a tvoří ho velké množství žlutých bójek. Často se tedy zamění za jakési plavecké. Jen pár bójek laterárního značení posádku ujistí, že pluje dobře a informace v pilotovy jsou pravdivé.

I v této maríně se kotví k prstovým molům, je to v této lokalitě běžné, hlavně kvůli přílivům. Rezervované místo na nás čekalo, obsluha je vždy nápomocná a atmosféra v přístavu je velmi příjemná.

Na vyhlídce nad marínou je pamětní deska s informací, že se v tomto přístavu naposledy zastavil Kryštof Kolumbus 6. září 1492, aby doplnil zásoby a aby právě odtud vyplul na svou cestu do Ameriky. Ve městě se nachází i dům, ve kterém údajně přebýval.

Ostrov La Gomera je krásný. Východní část je vyprahlejší, západní si drží více vlhkosti. Důkazem je i fakt, že se zde nachází vavřínový prales Garajonay, který je zařazen do památek UNESCO. Určitě tedy stojí za to, půjčit si auto a ostrov si prohlédnout. Pokud budete mít štěstí, můžete zaslechnout i starý způsob dorozumívání se na ostrově, speciální komunikaci pomocí pískání. Nazývá se Silbo Gomero.

Kulohlavci

Pro plavbu zpět na Tenerife se podmínky uklidnily, vítr se úplně vytratil. Kanál mezi La Gomerou a Tenerife je populární hlavně pro sledování velryb, tedy přesněji řečeno kulohlavců. Stačí se motat kolem velkého množství výletních lodí a určitě ve vodě nějaké hejno zahlédnete. Kulohlavci často i s mláďaty se jen líně plouží po hladině a dají se krásně pozorovat.

Kotvení ve vlnách

Foto archiv autora

Foto archiv autora

Patatas arrugadas
My jsme poté zamířili na kotviště vedle Los Cristianos. Předpověď hlásila bezvětří a klidnou noc. Předpověď nelhala, byl klid. Jen nebýt mrtvého vlnění. Jemný vánek z ostrova nás krásně natočil bokem na vlny a noc byla jako na horské dráze. Dokonce jsme vyzkoušeli stabilizátor houpání, který doporučoval Honza Onheiser. Kýbl zavěšený na ráhně, který plave na hladině. Nepatrné zlepšení asi nastalo, ale vlny byly prostě velké. Ani zavěšená náhradní kotva cca 5 metrů pod hladinou pohodlné spaní nezajistila. Pravdou ale je, že bez toho by to mohlo být ještě horší. Za pokus a zabavení posádky to ale určitě stálo. Ráno nás pak jen čekalo přejetí na motor do maríny, dotankování a vrácení lodi.

Závěrem

Za týden jsme toho stihli tak akorát. Pokud člověk nepřijede jen honit míle v béčkových vodách, určitě se vyplatí počítat s nějakým časem na pevnině. Když už člověk dopluje na tak zajímavá místa, byla by škoda se jen otočit v maríně a další ráno hned pokračovat jinam. Pokud tedy rádi objevujete, a že je co objevovat, naplánujte si to tak, abyste měli na ostrovech alespoň jeden celý den. Krásně nasajete místní atmosféru, ochutnáte lokální dobroty a odpočinete se po náročnějších přeplavbách ve vodách Atlantiku.

Cena marín pro naši 44 stop dlouhou Sun Odyssey se pohybovala mezi 25 a 30 eury za noc.

Vytisknout
523

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2025 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2025 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2025. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2025 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10. 3. 2025.

Na horu