Search
× Search
Na rekord zatím ztráta…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

Na rekord zatím ztráta…

Dva týmy se snaží překonat absolutní rekord kolem světa. Zatím ale oba ztrácí. Sodebo Ultim je pomalejší o 240 mil, SVR Lazartigue o 100 mil. Moderní lodě jsou v absolutním srovnání mnohem rychlejší než držitel rekordu IDEC Sport, ten ale předvedl v roce 2017 neskutečný výkon. Obeplout svět za 40 dnů není snadné.

Postavte proti sobě na start trimarany IDEC Sport, Sodebo Ultim a SVR Lazartigue. Posledně jmenovaný bude nejrychlejší, IDEC Sport bude výrazně zaostávat na posledním místě. To ale neznamená, že Sodebo, nebo SVR Lazartigue musí překonat rekord na trati kolem světa.

Co je k překonání rekordu třeba?

Základním předpokladem pro to, aby bylo možné o nějakém rekordu byť jen uvažovat, je protnutí cílové čáry. Nedojedete-li do cíle, není rekord. A můžete mít seberychlejší loď. Francis Joyon, který vedl IDEC Sport, vždy zastával názor, že loď musí být maximálně jednoduchá. A to IDEC Sport byl. Jednoduchý, vlastně až spartánsky jednoduchý stroj. Možná tím ztrácíte rychlostní potenciál, ale máte větší pravděpodobnost, že dojedete.

Počasí

Druhým nezbytným faktorem je počasí. Musí být vašemu počínání nakloněno.

Se startem rekordního pokusu se čeká na ideální podmínky. Měl by vyjít  severní Atlantik k rovníku, slibné rovníkové tišiny, a především by se mělo povést počasí v jižním Atlantiku až k mysu Dobré naděje.

Co to znamená? Jižnímu Atlantiku standardně dominuje tlaková výše nad ostrovem Sv. Heleny. Tlaková výše znamená bezvětří. Je třeba ji obeplouvat po její západní straně, aby jachty pluly v příznivém větru. Bok, zadobok, zaďák. Obeplouvání výše může trasu prodloužit vyšší stovky, ale i 1000 – 1500 mil.

Pro rozhodnutí vyplout proto není rozhodující rekordní čas na rovník (i když se hodí), ale situace v jižním Atlantiku až k mysu Dobré naděje. Respektive slušný severní Atlantik, přijatelné tišiny a do karet hrající Atlantik jižní.

Na cca první čtvrtinu rekordního pokusu již dnes dosáhnou předpovědi počasí ze dne startu. Pokud se cokoli pokazí, vhodné okno k vyplutí se zavře, nebo alespoň přivře, nevyplouvá se. A ušetří se tím nemalé prostředky.

První čtvrtina trati je tedy předvídatelná. Zbytek je v rukou osudu. Loterie.

Rychlost

Až třetím faktorem je rychlost. Rychlá loď a rychlá posádka. Ano, na jednu stranu je to základ, samozřejmost, na straně druhé je vidět, že to samo o sobě nestačí. Od roku 2017, kdy Francis Joyon na IDEC Sport vytvořil svůj rekord, proběhlo 5 pokusů o jeho překonání. Ani jeden nebyl úspěšný. Jednalo se o trimarany v přímém srovnání rychlejší než IDEC Sport.

Důležitý mys Dobré naděje

Moderní foilující trimarany, k nimž Sodebo Ultim i SVR Lazartigue patří, jsou schopny dosahovat rychlostí až ke 40 uzlům. Když podmínky přejí. Momentálně plují rychlostí kolem 35 uzlů.

IDEC Sport však předvedl neuvěřitelný výkon na jihu Atlantiku a v Indickém oceánu. V jediné tlakové níži plul od Afriky k Austrálii. Za jediný den dokázal uplout 894 mil průměrnou rychlostí 37,3 uzlu, za dva dny 1748 mil (36,42 uzlu), Za 3 dny 2617,7 míle (36,36 uzlu) za 4 dny 3477,4 míle (36,22 uzlu). Dokonce 6 dní po sobě udržel průměrnou rychlost nad 35 uzly, když uplul 5104,16 míle. To je skoro čtvrtina ideální trasy.

Rekord samozřejmě není jen o Indickém oceánu, ale kdo chce mít šanci na jeho překonání, neměl by na jihu Afriky ztrácet, protože další dny měl IDEC Sport neuvěřitelné. Špatný čas na jihu Afriky a nepříznivá předpověď pro Indický oceán mohou být důvodem, proč v rekordním pokusu nepokračovat.

Jaká je současná situace?

První odstartoval svůj rekordní pokus trimaran Sodebo Ultim. Proto je vpředu. Pluje západně od Kanárů na jihozápad, míří ke středu tlakové výše. Čeká na vhodný okamžik k halze, která ho dovede až na rovník. Na Joyonův výkon ztrácí více než 270 mil.

SVR Lazartigiue je o 360 mil zpět. Cíl je stejný, tedy halza v tlakové výši a plavba na jih. Protože odstartoval později, na Joyona ztrácí jen 107 mil.

Polohu lodí najdete zde a zde.

Vytisknout
465

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2025 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2025 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2025. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2025 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10. 3. 2025.

Na horu