Search
× Search
Jak brzdit u mola
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak brzdit u mola

Sedíte za volantem, přijedete na křižovatku, prudce sešlápnete brzdu na podlahu a pustíte ji. Auto skočí, stojí. Nebo ještě jede? Dupnete na ni ještě jednou. Děláte to na výletě s rodinnou na Hradčana (řada starších činžáků na kopci nad Prahou s vlastním kostelem)?

Manželka s dětmi by se asi výletům v rodinném voze vyhýbaly. Řidiči vozů pražských by v lepším případě za volanty divoce gestikulovali.

V autech vám tedy tento styl není vlastní. Na lodích však mnohým ano. Couvání k molu, prudký přední chod, neutrál. Vyšlo to? Stojí loď? Nestojí? Tak znovu stejně!

Jaké nevýhody má systém pokus/omyl?

První nevýhodou je to, že se těžko odhaduje, jak moc zabrzdit. Plyn na podlahu a zpět, stojí loď? Jak dlouho bylo třeba podržet plyn na podlaze? Vteřinu? Dvě? Nebo nerozjela se už znovu dopředu? Rychlá ztráta rychlosti znamená ztíženou schopnost odhadu pro pravou míru.

Druhou nevýhodou je obvykle vysoká rychlost připlouvání k molu až do poslední chvíle. A k tomu patří také vyšší riziko škod a omylu. Jakého omylu? Omylu vzniklého tlakem a rozhodováním v panice. Tím omylem může být zabrzdění nikoli předním chodem, ale zpátečkou. To pak znamená ránu do mola, pojistnou událost, pád sebevědomí, zkaženou dovolenou, finanční ztrátu při návratu plavidla do charterovky.

Jak tedy učíme brzdit na našich kurzech?

Protože nemám rád panické situace (neumím se v nich správně rozhodovat) a nerad na sebe upozorňuji hlučnými projevy, volím klidnější brzdící proces, který je dle mého méně náchylný k chybám. A je plynulejší.

Couváme k molu. Celý proces brzdění můžeme rozdělit do fází. Při vyšších rychlostech ve vzdálenosti cca 2/3 až ½ lodní délky od mola začneme mírným snížením rychlosti. Toto přibrzdění má dvě funkce. Snížení rychlosti je první. A za druhé je dobré získat odhad pro míru brzdění. Oboje vám toto snížení rychlosti dá. Při zajíždění malou rychlostí toto přibrzdění vynecháme.

Druhou fázi nazvěme malé klap dopředu. Jde o fázi velmi vhodnou pro méně zkušené skippery. Má předcházet omylu z paniky při závěrečné fázi brzdění. Tedy brzdění na zpátečku a nárazu do mola.

V rozumné vzdálenosti od mola přejdeme z neutrálu na zařazenou přední rychlost bez zvýšení otáček. To je to malé klap. Při finálním brzdění již budeme jen přidávat plyn. Nebudeme se muset rozhodovat, jestli dopředu, nebo dozadu. Toto důležité rozhodnutí budeme dělat v relativním klidu, nikoli v poněkud panické poslední fázi u mola. Malé klap dopředu zpomaluje loď, ale jen minimálně…

V poslední fázi brzdíme plynule. Vyvarujeme se panického konání. Jako za volantem, plynulé brzdění, lehká ruka na řadící páce. Nechceme děsit lidi v přístavních kavárnách, přístavní pomahače, ani svoji posádku.

Je tu vlastně ještě jedna fáze. Kontrola. Zkontrolujeme, že loď stojí. A že řadící páka je na neutrálu. Velmi důležitý prvek. Jinak jachta začne odjíždět, případně vrážet do mola. Pak by zase došlo na paniku a panika má velmi blízko ke zkratkovitému jednání.

Plynulé brzdění a jeho uklidňující efekt

Klidné plynulé brzdění má uklidňující efekt také na vaše okolí.

Posádka vidí, že máte loď pod kontrolou a důvěřuje vám.

Přístavní pomahač vidí, že máte loď pod kontrolou a důvěřuje vám. Proto nemá tendenci převzít kontrolu nad lodí za vás a nemá tendenci úkolovat vaši posádku. Tu jste již sice zaúkolovali vy, ale protože ve vás při jiném než klidném brzdění rychle ztratila důvěru, začne naslouchat autoritativnějšímu hlasu. A veškerá vaše strategie je v p….i.

Image
A návštěvníci v kavárně? Ti mohou být také důležití… Při kávě již stihli shlédnout deset dalších představení na podobné téma. Často s prvky situační i tragické komiky. Pak připlujete vy. Klidné zajetí, plynulé brzdění, vyvázání jachty, kontrola a odchod na kávu. Pokud je mezi hosty princezna Bonjella, z úst jí sklouzne jen: To je frajer!

Vytisknout
937

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 29.3. do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2025 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 29.3. do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2025. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 29.3. do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě ze Stockholmu do Dalsbruku ve Finsku od 24. do 31.5.2025 dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 15.3. 2025.

Na horu