Záchrana zmatkující posádky na Makarské
Včera v noci došlo k dramatu v Makarské. Bóra po půlnoci utrhla jachtu z kotvy a odnesla ji i s celou posádkou na skály u majáku Sv. Petara.
Podle chorvatských médií se jednalo o deset cizinců na palubě. Kotva v bóře jachtu neudržela a velkou rychlostí ji odnesla na skály. Co se týče dalšího postupu, zvolíme poutavý doslovný googlepřeklad: „Vyděšení a bezradní turisté z plachetnice kvíleli, volali o pomoc, ale nakonec jim pomohli Makarani Goran Vranješ a Joze Kumrić, kteří jako první přiskočili k vyděšeným cizincům a vytáhli je na břeh.“
Posádku se tedy díky aktivním místním záchranářům podařilo spasit. Jachta zřejmě dopadne hůře.
Chtěl bych se zde pozastavit nad celou situací a nad bezradností posádky jachty. Na místě jsem samozřejmě nebyl, ale pokusím se o odhad situace a případné poučení z ní.
Jak byla jachta zakotvena
Zátoka Donja Luka v Makarské vypadá na první pohled jako vhodná na kotvení pro běžné jachty. Jistě to bude platit na jaře, v létě však už to bude horší. Velkou část zátoky zabírá zóna vymezená bójemi určená plavcům, kde není možné kotvit. Uvidíte zde. V celé jižní části zátoky pak ji není pro kotvení menších jachet vhodné místo, protože je zde příliš hluboko na bezpečné kotvení s 50 metry kotevního řetězu. Na bezpečné kotvení pak zbývá severní část zátoky u pobřeží.
Vzhledem k tomu, že bóra fouká od severovýchodu (chorvatské zdroje uvádějí, že v noci foukala bóra) nemohla jachta kotvit v severní části zátoky, protože by ji vítr neodnesl na skály k majáku, ale na volné moře.
Je tedy možné, že jachta kotvila na hloubce 20 metrů v jižní části zátoky. V takovém případě se není čemu divit, že kotva nedržela. Uvádí se navíc, že jachta v silném větru splouvala velmi rychle. To znamená, že nebyla dobře zakotvená a měla vypuštěný krátký kotevní řetěz. Je-li vypuštěna dostatečná délka řetězu a kotva nedrží, splouvání je bržděné kotvou.
Nakonec ještě bezradné kvílení a volání posádky o pomoc. Zdá se, že se jednalo o nezkušenou posádku, která byla připravená jen na to nejlepší, řekněme slapské počasí. Bóra, navíc noční bóra, ji zaskočila, zastihla ji v nedbalkách. Místo řešení situace došlo na kvílení…
Vyhnout se noční krizi
Každá noční krizová situace je na jachtě dvacetkrát horší než ve dne. Proto je třeba se snažit takovým situacím předcházet. Dvojnásob, pokud nám chybí zkušenosti. Znamená to pozorné sledování předpovědi, konzervativní styl plavby, pečlivý výběr vhodných míst k nočnímu stání. Mnohokrát jsme již o tom mluvili.
Z jachtingu se stal široce rozšířený způsob trávení dovolené. Bohužel s tím souvisí i to, že se na moře dostává stále větší množství méně a méně zkušených skipperů a naprosto nezkušených posádek.
Je třeba si uvědomit, že jachta není karavan, který ráno najdeme až na naprosté výjimky tam, kde jsme ho večer zaparkovali. Vedení jachty vyžaduje znalosti a zkušenosti. Vyplouvám-li na moře, nemohu spoléhat na to, že počasí bude vždy jen takové, jaké si přeji. Musím být připraven na nepřízeň počasí a osudu, musím být schopen to řešit. A kvílení není řešení…
Proto by se každý měl zamyslet nad tím, jestli jsou jeho zkušenosti k vedení jachty dostatečné, jestli zvládne i něco jiného, než je běžné letní počasí a jestli je schopen zajistit bezpečnost své lodě a posádky. Své rodiny, dětí, přátel. Pokud ne, je lepší a klidnější sáhnout po profesionálním skipperovi a ještě se od něj něco naučit. Nebo se zamyslet nad pokračovacími kurzy, které samozřejmě my nabízíme.
2708