Search
× Search
Z Evropy do Jižní Ameriky na Global Surveyor
Tomáš Maďar Zima
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Z Evropy do Jižní Ameriky na Global Surveyor

Ve druhém díle článku od Tomáše Maďara Zimy budeme pokračovat v plavbě kolem brazilského pobřeží z Recife dále na jih.

Posádka odletěla. My s Alešem musíme pokračovat dál. Antarktida čeká a míle je třeba polykat. Další doporučený cíl je město Salvador vzdálené pouhých 370 NM… jak jsou v kontextu oceánského cestování vzdálenosti relativní…

Salvador

Foto archiv Tomáš Maďar Zima

Foto archiv Tomáš Maďar Zima

Salvador
Salvador nás vítá milou marinou, ve které je několik restaurací, obchodů a má veskrze evropský ráz. Jediná potíž, ostatně problém celé Brazilie, je komunikace. V marině je pouze jeden kluk jménem Jurij, který vládne angličtinou.

Město se rozkládá ve dvou polohách. Část u moře je veskrze moderní, staré město je na kopci a vede k němu monumentální elevátor. Toulání ve starých uličkách plných turistů, hospod a prodejců suvenýrů i náměstí s paláci a kostely působí velmi evropsky.

Dostáváme se do opětovného kolečka úřadů, kde hlava neví co noha. Jejich siesty ani nemožnost práce v pátek odpoledne známá u státních úřadů, ovšem nebrání tomu, aby na nás místní mindrák z policie neposlal kohortu maníků. Kupodivu byli dokonce tři. Zkontrolovali pasy, důrazně nás požádali, ať se dostavíme na kapitanát a odešli. Opakem byl zážitek na celnici, kde se nám milý chlapík omluvil za své kolegy v Recife. Vše udělali špatně, ale napravíme to. Kdy že odjíždíte? V neděli? Rozdal úkoly a příjezdový formulář nakonec vyplňuje sekretářka s pomocí Google překladače a Aleše posazeného za klávesnicí počítače. Do toho neustále někam volá a ptá se. Co budu psát, byl to veselý zážitek. Mimo jiné se nakonec celník ještě podivil, že nás v Recife nepřepadli.

1100 mil do Itajaí

Foto archiv Tomáš Maďar Zima

Foto archiv Tomáš Maďar Zima

Příprava na další plavbu na jih.
  V neděli nakoupíme potraviny včetně spousty ovoce a zeleniny. Dáme poslední oběd v marině a vyplouváme. Další, pro nás v této etapě poslední zastávka bude Itajaí. Čeká nás dalších krásných 1100 NM. Počasí neslibuje nic pěkného, ale máme vjet do protivětru až druhý den, a tudíž si chceme najet kus od pobřeží, abychom následně měli vítr aspoň kapku z předoboku a nejeli čistou stoupačku.

Stojí za zmínku, že předpověď se za celou cestu ani jednou neshodovala se skutečností. Což nás čekalo i nyní. Pro ujasnění jsme za 24 hodin ujeli pouhých 50 NM. Po prvním dni, fronta byla rychlejší nežli předpověď, se počasí začalo pomalu uklidňovat a naše rychlost úměrně zvyšovat.

Velkým překvapením pro nás bylo množství naftových polí v oceánu podél pobřeží. Kupodivu Brazílie je nezávislá na dovozu ropy. Čilý dopravní ruch kolem těžebních věží vás při proplutí rozhodně nenechá v klidu a zbystří váš jemnocit. Původní plán byl stavit se v Riu podívat se na Ježíše, ale čas nás tlačil, tudíž máváme z dálky a plujeme dál.

Únava ve dvou

Snažíme se aspoň trochu vyspat. Ale tyto velké vzdálenosti ve dvou vám moc klidného spánku nedopřejí a únava se střádá. Taktéž vždy děláte kompromis mezi sailingem, motorováním a motorsailingem, abyste polykali potřebné míle. Ani velké nádrže však nejsou bezedné. Velkou bolestí Atlantiku jsou velké vlny, které zůstávají i při bezvětří, kdy se následně loď houpe nejen podélně, ale i napříč. A tak přesto, že v nádrži bylo ještě cca 300 litrů, si motor natáhl vzduch a chcípl. Pro jistotu přelejeme kanystry s naftou do nádrže. Přečerpáme ze tří nádrží na topení a také nalijeme do nádrže. Motor se rozeběhne a máme dostatečnou rezervu na přistání a případnou nouzi, ale máme v zátylku problém s houpáním. S blížícím se cílem slábne i vítr a prodlužuje se čas doplutí.

Itajaí

Foto archiv Tomáš Maďar Zima

Foto archiv Tomáš Maďar Zima

Ještě jednou kapybary.
Stále kalkulujeme na jistotu. Kolem poledne nastává úplné bezvětří a panorama břehu na obzoru vábí. Startujeme a delta řeky s marinou v Itajaí začínají nabírat reálných kontur. Ač máme stažené mapy hloubky, v deltě jsou spíš orientační.

Blížíme se velmi opatrně a voláme marinu. Jazyková bariera portugalština versus angličtina je zde věčné téma. Přijíždí marineros a něco stále žvatlají. Snažíme se říkat hlavně náš draft. Chlapci vesele mávají z gumového člunu a snaží se nás navigovat hluboko do mariny mezi lodě.

Deklarované bezvětří se vplutím do laguny rázem mění, nabývá na síle a atakuje 35kt. Blížící se černý mrak nás nenechává na pochybách o příčinách a následcích. Chlapci nejspíš pochopili naivitu svého počínání a my konečně míříme na krajní molo, které má dostatek místa na podélné přistání. Globál jako vždy a všude vzbudil zájem a na náš přistávací manévr čeká prakticky celé osazenstvo ze všech lodí na mole. Aleš elegantně navede Globál bokem a přistáváme jak do peřinky.

Déšť se blíží. Bereme doklady a jdeme na recepci. A pak už následuje nezbytný drink v podobě piňacolády. Restaurace jsou opět velmi kvalitní. Kupodivu je zde trendy japonská kuchyně a tak si dáváme velmi lahodné sushi.  Po pozdním obědě jdeme ještě na místní policejní stanici se přihlásit.

Jediný člověk, který umí anglicky, je překvapen, že jedeme z Recife a opět se diví, že nás nepřepadli. Prý se snaží ty opice na severu vychovat, ale že je to marná práce a že odsud na jih je již Brazílie bezpečná a daleko víc evropská. Je to vtipné, neznám jinou zemi, která je tak multikulturní, že tu nikdo rasista být nemůže. Holt sem evropská korektnost ještě nedorazila a přiznávám, že na mě to působí velmi osvobozujícím a osvěžujícím dojmem.

 Po týdnu údržby bude Global s další posádkou pokračovat směr Ushuaia, aby byl připraven podniknout antarktické dobrodružství. Držme jim palce ať se v pořádku a zdraví vrátí.

Vytisknout
2259

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu