Search
× Search
Ve světě největších trimaranů 1. díl
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Ve světě největších trimaranů 1. díl

Více než 30 metrů dlouhý trimaran Maxi Edmond de Rothschild je považován za hlavního favorita transatlantického závodu Transat Jacques Vabre. Při přípravě ale došlo ke kolizi…

Měsíc před startem Transat Jacques Vabre (závod startuje 7. listopadu) došlo při tréninku před Port la Foret ke kolizi. Trimaran Maxi Edmond de Rothschild se v rychlosti kolem 20 uzlů srazil s neidentifikovaným předmětem. Nehodu popsal jeden ze dvojice skipperů Franck Cammas a později se vyjádřil k další situaci ve světě velkých trimaranů. .

„Něco jsme trefili foilem na pravoboku. V té chvíli jsme nepluli příliš rychle, stoupali jsme proti větru rychlostí 22 uzlů. Šlo však o tvrdou kolizi. Jednu z nejtvrdších, jakou jsem v posledních dvou letech zažil. Konec foilu byl poškozen v délce cca 30 cm až na vnitřní strukturu. Zároveň explodovaly vrstvy ve svislé části foilu, které byly namáhány na krut. Počítali jsme, že na opravu budeme potřebovat cca 3 týdny. Dobrou zprávou bylo, že vnitřní struktura byla porušena jen trochu. Pokud by byl náraz ještě prudší, mohli jsme přijít o celý foil, nebo jeho část.“

Jak taková kolize v závěrečné části přípravy ovlivní favorizovaný tým?

„Nepříjemné pro nás je, že jsme nestihli rychlostní srovnání na zadní vítr s novými loděmi. Poškození také znamená práci pro celý tým 7 dnů v týdnu až do 25. října. Ani tento problém nás ale nezastaví. Naše příprava je prakticky hotová. Jediné, co nám schází, jsou drobná vylepšení v nastavení autopilota.“

Mají týmy pro takové příležitosti náhradní foily?

„Máme foily V2. Již jsme testovali levý foil. Na pravém máme ještě trochu práce. V2 však ještě nejsou vyladěné. Potřebují ještě drobné detaily. Chceme vše dokončit dříve, než na nich začneme závodit. Proto budeme rádi, když se podaří opravit V1.“

Jaký je rozdíl mezi foily V1 a V2?

„Tvar foilů je podobný. Co se liší, je aspect ratio, poměr mezi délkou a šířkou. Důležité pro nás bylo omezit kavitaci. U foilů V1 začíná kavitace těsně pod 40 uzly a výrazná je mezi 43 a 44 uzly. U nových foilů jsme ji posunuli o 3 – 4 uzly. Dále jsme snížili hydrodynamický odpor. Tím se zvyšuje průměrná rychlost. Poslední, o co jsme se snažili, bylo vzlet na foily v nižších rychlostech. Podle výpočtů bychom měli vzlétat o uzel až dva dříve.“

Jak ničí foily kavitace?

„Kavitace je velký nepřítel, protože ničí povrch foilů kvůli vibracím, které při ní vznikají. Vnější vrstvy karbonu degradují.“

Jak jsou na tom nejnovější trimarany Banque Populaire XI a SVR Lazartigue?

„Co se týče designu, jsou velmi povedené. Jsou dobře vyvážené a velmi snadno dosahují vysokých rychlostí. Co se týče aerodynamiky, udělaly proti minulým modelům velký pokrok. Foily, kormidla a další podvodní profily jdou stejnou cestou, jako my. Když vzlétnou, mají velmi dobré postavení nad hladinou, alespoň na klidné vodě. Těžiště mají vzhledem k foilům postavené trochu lépe než my. Uvidíme, co bude na vlnách. My máme pocit, že s naší lodí již nemůžeme jít o mnoho dále, než jsme teď. Nové trimarany jsou o krůček dále. Co se týče výkonu, nemyslím si, že by někdo z nás tří výrazněji vynikal.“

Sodebo a Actual?

„Sodebo je trochu jiné co se týče vyvážení a oplachtění. V silném větru na zaďák patří k nejrychlejším, ale cokoli podobající se stoupačce je naopak jeho slabina. Má kratší plováky a to se ukazuje být slabinou než vzlétne. Actual je spolehlivá loď bez výrazných negativ. Jen není tak pohodlná na stoupačku a na bočák.

Pokračování o budoucí Jules Verne Trophy přineseme zítra.

Článek byl zpracován dle rozhovoru časopisu Tip&Shaft. 

Vytisknout
1799

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu