Search
× Search
To nevypadá dobře. Pro závod...
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

To nevypadá dobře. Pro závod...

V centrále The Ocean Race nemůže být už druhý den veselo. Nejdelší etapa historie závodu ztrácí náboj. Poškozený Guyot se vrací do Kapského Města, na Malizia proběhne oprava praskliny stěžně vysoko v oblacích, 11th Hour Racing trčí v bezvětří a čeká na další systém a Biotherm bude hledat vítr daleko na jihu.

Stalo se, co jsme před pár dny avizovali. Vedoucí jachta celkového pořadí Holcim – PRB se udržela v systému tlakové níže, který se pohybuje relativně pomalu na východ. Holcim – PRB je na jeho méně vhodné zadní straně, ale drží se v něm a pokračuje na východ. Takhle z křesla u počítače to vypadá na vítr mezi 20 a 30 uzly od jihozápadu. Stav moře nejspíše nebude přát příliš rychlé plavbě. Tým je na zadní straně níže, kde může být moře poněkud chaotické. Navíc před sebou má vítr o rychlosti 40 uzlů. Výška vln by se mohla pohybovat kolem 7 metrů. Na klidném moři a s větrem, který vane, by jachta letěla vpřed rychlostí 25 uzlů. Nyní ale je její rychlost jen 17 uzlů.

Důvodů pro nižší než možnou rychlost je více. Již jsme zmínili stav moře. Na divokém moři je třeba zvolnit, riziko poškození jachty se zvyšuje. Druhým důvodem je pomalý pohyb níže. Pokud by Holcim – PRB plula rychleji, dostávala by se do bouřlivého počasí blíže středu. To nikdo nechce. Třetím důvodem jsou soupeři, respektive jejich absence. Druhý tým v pořadí 11th Hour Racing ztrácí 250 mil a stojí uprostřed tlakové výše.

Delaminace

O delaminaci na jachtě Guyot jsme již psali.  Pro ty, co nemají představu, o co se jedná, malá exkurze do konstrukce lodě. Trup jachty je sendvičové konstrukce. Představte si dva tenké krajíce chleba a pořádný flák masa mezi nimi. U jachty IMOCA jsou to dvě tenké vrstvy karbonu, to jsou ty krajíce, a nomexová voština představující flák masa. Vrstvy karbonu dodávají trupu formu. Jsou ale tenké a proto nestabilní. Stabilitu tvoří tlustá voština. Vypadá jako včelí plástev. Něco podobného vidíte u pevných kartónových krabic. Dvě tenké vrstvy kartonu nahoře a dole a vlnovka uprostřed. Jakmile se střední vrstva zhroutí, ztratí celek stabilitu.

A k tomu došlo na GUYOT. Nevíme proč, ale vnitřní nomexová vrstva se zhroutila a tenký karbon se nyní pohybuje. Je jen otázkou času, kdy se poškození rozšíří. V této fázi závodu nebyla jiná možnost, než se vrátit.

Poškození stěžně

Image
Týmu Malizia se lepí smůla na paty. Přišel o plachtu Code 0 a nyní Rosalin Kuiper na vrcholu stěžně objevila podélnou prasklinu dlouhou asi 30 cm. Vážné poškození. Po konzultaci s techniky bylo nalezeno řešení. Na místo je třeba nalepit záplatu. Jednoduchá oprava. V přístavu, nebo v zátoce na kotvě. Nikoli v Jižním oceánu. V místě, kde Malizia pluje, jsou vlny vysoké 4 metry. I když nefouká. Stěžeň je 28 metrů vysoký. Pokud jste někdy byli na oceánu (i relativně klidném) na vrcholu stěžně, tak si dovedete představit, že broušení povrchu stěžně a následné lepení záplaty tam nahoře je na hraně lidských možností.

Co dál?

Z pěti startujících jachet je Holcim – PRB jasně vpředu a jako jediná pokračuje k cíli. Druhá 11th Hour Racing je přilepená k hladině v bezvětří. Ztrácí 250 mil a ztráta každou hodinu narůstá o 10 mil. Třetí Malizia opravuje a momentálně se vzdaluje od cíle. Pluje na jihozápad, aby se dříve dostala do nového větru.

Na jihovýchod směrem k hranicím Ice Exclusion Zone míří Biotherm, která ztrácí na vedení přes 400 mil. Jako první dostane nový vítr. Potřebuje se však dostat daleko na jih, aby se vyhnula bezvětří, ve kterém se trápí 11th Hour Racing.

To není situace, která by přála dramatickému a divácky atraktivnímu závodění.

Polohu lodi najdete zde.

Vytisknout
555

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu