Search
× Search
(Skoro) každý může mít svou jachtu IMOCA
Jan Koukal
/ Kategorie: Novinky

(Skoro) každý může mít svou jachtu IMOCA

Jachting není jedinou oblastí, v níž technologie použité v top levelu postupem času propadávají i do segmentu pro obyčejné smrtelníky, v tomto případě tedy ze závodního jachtingu do turisticky-rekreačního. Dobrým příkladem této praxe je jachta Finot-Conq 56 postavená loděnicí Knierim Yachtbau.

Zkrácené označení lodi FC 56 může sloužit nejen jako zkratka bretaňské kanceláře Finot-Conq, která navrhla design, ale také jako zkratka spojení Fast Cruiser. Jde totiž o velmi rychlou loď, alespoň podle tvrzení redaktorů německého Yachtu.

Foto RBK-Yachting

Foto RBK-Yachting

Oplachtění slibuje dechberoucí výkony
Francouzské studio Finot-Conq z města Vannes je dobře etablovaným jménem ve světě závodního jachtingu. Tamní inženýři právě pracují na dvou nových jachtách třídy IMOCA, konkrétně pro Thomase Ruyanta a Yoanna Richomma. A leccos z nápadů a řešeních, dříve těžko představitelných mimo závodní profi jachting, se objevilo i na této šestapadesátce.

Podle redaktorů Yachtu se jedná o skutečné zjevení a pro toho, kdo vstoupí na palubu, už svět nikdy nebude stejný jako předtím. Vše ostatní bude ve srovnání s touto jachtou blednout.

V zásadě byla loď postavena podle stejných premis jako moderní IMOCA. Jediný podstatný rozdíl je ve snazším ovládání - přeci jen se bavíme o cruiseru.

Jako pírko

Foto RBK-Yachting

Foto RBK-Yachting

Vnitřní uspořádání
Nikoho asi nepřekvapí, že nejde o lacinou záležitost. Vývoj a stavba první jachty stály zhruba tři miliony eur. U druhé lodi, kterou má stavět finská Baltic Yachts, se kvůli inflaci počítá již se čtyřmi miliony eur. Redaktoři Yachtu upozorňují, že například špičková plachetnice Nautor Swan 55 stojí zhruba polovinu. Jenže FC 56 váží jen 11,9 tuny, tedy polovinu toho co Swan 55.

Za nízkou hmotností je celouhlíková sendvičová konstrukce s pěnovým jádrem Corecell vyznačující se vysokou pevností. Uhlík je použitý všude, včetně kormidel, vinšen, batyst či garáže na člun. U stěžně, ráhna, záďového koše, držáků bimini či kormidelních kol je to samozřejmost. U obzvlášť namáhaných dílů, jako je pata stěžně je použit dokonce high modulus karbon. Co už působí jako dekadence, je použití karbonu na zábradlí, umyvadla a toalety.

Od speciálů určených pro oceánské závody se trup liší tím, že nemá foily a kýl není naklápěcí do stran, pouze sklopný dozadu kvůli zmenšení ponoru v přístavech. Příď je plná a zaoblená, což zajišťuje veliký vztlak a neboří se do vln. Boky se směrem vzhůru zužují, čímž se zvyšuje tuhost trupu. Záď je rovná a usnadňuje přechod do skluzu.

Vedle náležitostí pocházejících ze světa závodního jachtingu pak jachta přirozeně skýtá řadu praktických řešení pro turistický provoz. Designér David de Premorel například obětoval zadní stěh, aby nepřekážel hlavní plachtě typu square top. Loď nepotřebuje ani pohyblivé zadní stěhy, pouze napínatelné boční stěhy.

Výkon za všech okolností

Foto RBK-Yachting

Foto RBK-Yachting

Ovládací prvky jsou staženy ke kormidlům
Zmenšit plochu plachet bylo nutné až při větru o rychlosti 18 uzlů. Stabilita byla totiž tím nejvýraznějším dojmem, který si redaktoři Yachtu odnesli, a to platilo za jakýchkoli podmínek. Přitom loď nikdy neubrala na výkonu. Přeci jen má jachta se spuštěným kýlem ponor 4 metry.

Zážitek je i plavba pod genakerem o ploše 250 metrů. Plně obsazená loď s plnými nádržemi si razí cestu vlnami se zdviženou přídí bez potíží 16uzlovou rychlostí.

Podobný adrenalin lze zažít i na palubách jiných jachet, tady je ale dojem umocněn komfortem a prostorem. Výkon je tu sklouben s luxusem způsobem, jenž lze těžko nazvat kompromis - neubíralo se totiž z ničeho. I v interiéru je znát posedlost výkonem - například palubní pračka sice pojme jen zhruba polovinu toho, co pračka v běžné domácnosti, váží však třetinu.

Parametry

Celková délka 18,90 m

Délka trupu     17,10 m

Šířka    5,24 m

Ponor  4/1,65 m

Plocha plachet (zadobok)       357 m

Plocha plachet (předobok)     197 m

Výtlak 11,9 t

Motor  Yanmar 80 hp

Více zde

Vytisknout
934

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu