Seascape 27 - víceúčelová volba
Začátkem prosince jsme měli možnost otestovat zajímavou sportovní jachtu Seascape 27 ve slovinském městě Izola.
Jenom pro pořádek některé základní údaje o lodi. Jedná se jachtu z dílny S. Manuarda, známého hlavně svými závodními stroji. Sám uvádí, že při konstrukci Seascapů vycházel hodně z filozofie uplatňované právě při vývoji závodních speciálů.
Protože se jedná o plavidlo přepravitelné za automobilem, je jeho šířka pouhých 2,54 m. Při délce (LOA = LWL) 7,99 m působí loď na pohled jako poměrně úzká a ani výrazná hrana outoru jí nepřidává na ladném vzhledu. Prázdná hmotnost s hydraulicky sklopným kýlem o váze 600 kg je 1250 kg. Převážná část hmotnosti kýlu je soustředěna v jeho rozšířené spodní části, což ze Seascape při ponoru 1,95 m činí velmi stabilní loď s přihlédnutím k její malé šířce.
Bohatá sada plachet
Foto Seascape
Jachta ochotně přechází do skluzu.
Po sklopení kýlu je ponor 0,95 m. To umožňuje přístup do velmi mělkých kotvišť, popřípadě k městským molům. Co se týká plachet, nabízí sedmadvacítka širokou možnost výběru. Hlavní plachta se 3 refy má 27,5 m2 a základní gena 21,5 m2. Na odpojitelný vnitřní stěh můžeme vytáhnout kosatky o 18,5 m2 nebo 14 m2. Na 1,5 m dlouhý čelen můžeme použít vrcholový genakr o ploše 81 m2, částečný genakr 61 m2 nebo Code0 s 41,5 m2. V nabídce je také bouřková hlavní plachta s 5 m2 a kosatka se 3 m2. Ještě doplním že stěžeň měří 11 m a ráhno 3,7 m. Včetně čelenu je vše z karbonu.
Co se týká plachet byla testovaná loď vybavena triradiálními laminátkami Elvstøm o poněkud vyšší gramáži, vhodnými spíše ke cruisingu než k plnohodnotnému závodění. Při testu jsme použili pouze nerefovanou hlavní plachtu, základní genu a vrcholový genakr – na ostatní plachty nepřišlo, protože na Code0 foukalo příliš a zmenšovat plochy nemělo v daném větru smysl.
Na motor
Foto Seascape
Přívěsný motor je skryt pod podlahou kokpitu na důmyslném mechanizmu, který umožňuje jeho jednoduché vyklopení.
Pro manévrování v přístavu je loď vybavena přívěsným motorem Tohatsu 9,8hp umístěným v šachtě pod příklopem v podlaze kokpitu. Po otevření příklopu motor jednoduduše vyklopíte do vody (je připojen na důmyslném kování) a ovládáte pákou na motoru (základní verze) nebo řadící pákou na boku kokpitu jako u vestavěného motoru. Existuje i možnost vestavěného benzinového nebo elektrického pohonu. Musím říci, že při silnějším bočním větru není manévrování na motor úplně bez problémů.
Sportovní paluba
Foto Seascape
Na uspořádání paluby je znát velká péče věnovaná optimalizaci.
Co se týká vybavení na palubě, jeho uspořádání odkazuje na závodní jachty. Běžné je uspořádání čtyř vinšen, v našem případě dvou Andersenů ST12, na střeše nástavby vedle hlavní lukny a dvou ST18 na palubě v přední části kokpitu. Dvě menší se používají na výtahy a dvě větší na otěže. Prostor kokpitu umožňuje značnou variabilitu ve vedení lan. Velikost vinšen je zcela odpovídající.
Outhaul, cunningham a kiking jsou vedeny do záseků na střeše nástavby před hlavní luknou. Jsou dostatečně zpřevodovány, jejich ovládání rukou nepůsobilo žádné problémy ani v plné zátěži. Otěže kosatky jsou vedeny stylem inhaul/outhaul pomocí oka, jehož poloha se ovládá z přední části kokpitu. Otěž hlavní plachty má kladkostroj s poměrem 6:1 uchycený na vozíku, jehož kolejnice využívá celou šířku kokpitu, a dále vede pod ráhnem a přes kladku k ráčnové kladce na podlaze kokpitu před hlavní luknou. Odtud si ji bere do ruky kormidelník. Ovládání vozíku hlavní plachty je přes kladky do klem v přední části kokpitu. Kování je běžně Ronstan a Spinlock.
I pro sólo plavbu
Foto Seascape
Zvládne na moři i divoké podmínky, počítejte však s mokrou plavbou.
Dva kormidelní listy jsou uchycené v knihách umístěných na zrcadle. Dlouhá kormidelní páka vede až doprostřed kokpitu a spolu s nastavitelnou pínou umožňuje kormidelníkovi velký rozsah pohybu a možnost dosáhnout na všechny ovládací prvky v případě sólové plavby. Podle mého názoru stačí na plné ovládání lodě dva lidé a v případě použití autopilota i jeden (Seascape má přípravu na instalaci autopilota pod podlahou kokpitu).
Samozřejmě na opravdové závodění (pokud je toto vaším cílem) je potřeba tří lidí. Jako každá lehká loď je Seascape hodně citlivý na rozmístění váhy. Pokud se vyvažování příliš nevěnujete, nic zásadního se nestane, jenom nevyužíváte potenciálu lodě. Už zde bylo řečeno že Seascape27 je na svoje rozměry a váhu velmi stabilní.
Plavba
Foto Seascape
Seascape je především o požitku z jízdy.
V době testu se rychlost větru pohybovala mezi 8 – 15 uzly. Z důvodu blízkosti pobřeží byly malé a krátké vlny do 30 cm.
V těchto podmínkách nevyžaduje vytažení hlavní plachty do drážky na stěžni ani geny na přední stěh přílišné usilí, vše funguje zcela hladce. Pro všechny „přední“ plachty je nabízena také varianta s rolfokem.
Jenom co se trochu vzdálíme od vjezdu do maríny, jde nahoru vrcholový genakr. Tuto akci pohodlně zvládají dva lidé, včetně obsluhy čelenu. Testovaná loď je vybavena velkým displejem Sailmon na stěžni a plným balíčkem elektroniky, takže máme všechny údaje neustále na očích. dále uváděná čísla jsou skutečným větrem a rychlost lodě je nade dnem (COG).
Protože nemáme žádný cíl, ani vyznačenou trať, snažíme se dosáhnou co nejvyšší VMG. Dle pokynů majitele je to při daných podmínkách kurs kolem 130° k větru. Když se nám daří tento kurs držet, plujeme skoro stále ve skluzu. Naše rychlost hodně záleží na rychlosti větru, ale dá se říci, že v rozmezí 10 – 12 uzlů TWS se jedná o 8 – 10 uzlů. Při vyostření rychlost samozřejmě dále stoupá.
Pro ovládání genakru jsou ideální dva lidé, ale jeden by to byl schopen zvládnout i sám. Na palubě je šest poctivě nabalených jachtařů, takže se nejedná o žádnou plavbu v lehkém trimu. Velmi rychle se dostáváme k Piranu a otáčíme proti větru. Ggenakr dolů je bezproblémová akce pro dva lidi.
Při plavbě na stoupačku osciluje naše rychlost kolem 5 uzlů při úhlu 39° – 40° k větru. Opět nečiní žádný problém udržovat kurs v rozmezí jednoho – dvou stupňů. Na tomto kursu jsme informace o ideálním úhlu pro optimální VMG nedostali, tak jsme se snažili co nejvíce stoupat.
Během prvního silnějšího poryvu jsem trochu povolil otěž hlavní plachty a hned jsem byl upozorněn, že to není v tomto větru třeba, že stačí jenom vyostřit. Opravdu to třeba nebylo. Díky dvěma kormidelním listům se loď dobře ovládá i ve větším náklonu a nemá tendenci dále vyostřovat.
Při občasném zeslábnutí větru se loď na vlnách citelně zpomalovala. Přeci jenom se zde projevovala její nízká hmotnost. Vlny byly tak krátké, že se nedalo najet na rytmus vyostření/odpadnutí. Po nepříliš dlouhé době jsme začali nakukovat do přístavu v Koperu a tak jsme se opět otočili po větru a tohle kolečko si několikrát zopakovali.
Závěrem
Foto Seascape
Sklopný kýl umožňuje kotvení na velmi mělké vodě.
Výrobce představuje Seascape 27 jako loď orientovanou na výkon ve velmi „user friendly“ provedení. Lepší popis by se těžko hledal. Pokud si chcete vyjet s rodinou, tak si užíváte její stability a ovladatelnosti a pokud chcete závodit, tak přitvrdíte. A máte, co jste chtěli. I v tomto případě je ale na vás hodná. Například mezi poryvem a možným spinoutem je vždy dost dlouhá prodleva na patřičnou reakci, což se zdaleka nedá říct o mnohých i méně výkonných sportovněji laděných lodích. V uvedeném větru nečinilo ovládání žádné problémy a nevyžadovalo nijak speciálně silné jedince. Závěrem bych uvedl, že se jedná o výjimečně zdařilý design, který v sobě spojuje to nejlepší ze světů výkonostního i cestovního jachtingu. Ať už na moři nebo na jezeře, Seascape 27 vám určitě přinese krásné zážitky a jeho marínou může být třeba vaše zahrada.
Parametry
Délka
|
7,99 m
|
Šířka
|
2,54 m
|
Ponor
|
1,95 / 0,95 m
|
Výtlak
|
1380 kg
|
Balast
|
610 kg
|
Délka stěžně
|
11 m
|
Hlavní plachta
|
27,5 m2
|
Kosatka
|
21,5 m2
|
Genaker
|
80 m2
|
Design
|
Manuard YD
|
Cena
|
64 000 EUR bez DPH
|
Více
|
www.proyachting.cz
|
8663