Rychlík na jih a jídlo na cestu kolem světa
Závod Arkea Ultim Challenge má za sebou první týden. Vedoucí dvojice je v pasátu jižní polokoule a letí na jih. Dva dny do Jižního oceánu. Ale jsou tu i první potíže. Jeden z favoritů Armel Le Cléac´h zastavil v brazilském Recife k opravám.
Ještě včera pluly v čele závodu dvě dvojice. Nejmladší Tom Laperche na SVR Lazartigue ve vedení. Na něj ztrácí jen 30 mil největší favorit Charles Caudrelier na prověřeném trimaranu Maxi Edmond de Rothschild. Tato dvojice se začala stáčet k jihovýchodu, z pasátu kolem tlakové výše nad Svatou Helenou. Jde o meteorologicky náročnou tranzitní oblast, ze které je třeba se dostat do silných západních větrů jižně od čtyřicáté rovnoběžky.
Druhá dvojice Thomas Coville na Sodebo a Armel Le Cléac´h na Banque Populaire včera ztrácela 400 mil, Le Cléac´h 30 mil za Covillem. To je překvapivé, očekávalo se, že Banque Populaire bude bojovat o první místo. Armel Le Cléac´h však měl potíže s největší přední plachtou J0, kterou není možné použít. Navíc utrhla přední koš a jakákoli práce na přídi je teď extrémně nebezpečná.
To je důvod proč Le Cléac´h ztrácí. A nejen to. Oznámil také zastávku v Recife k opravám. Podle pravidel musí zastávka trvat nejméně 24 hodin. Protože Sodebo nyní pluje rychle v pasátu, je možné očekávat, že ztráta Banque Populaire, pokud bude zastávka trvat jen den, bude zítra 700 – 800 mil.
V Recife již na Banque Populaire čekal pozemní tým, který vedle plachty a předního koše bude opravovat také hydrauliku, která má na starosti trim foilů. Armel, který je známý tím, že o svých problémech na palubě mlčí, přiznal i tento problém.
Trimaran Actual plující na 5. místě ztrácí 900 mil a poslední Adagio 1800 mil na prvního.
Jak je to s jídlem
Na závodních jachtách se řeší každý kilogram hmotnosti. Také proto je často používaná freeze dried strava, která je lehká a stačí zalévat teplou vodou. Jenomže…
Nemusí chutnat každému. A zde jde o francouzský závod, francouzské skippery. O muže, kteří mají rádi dobré jídlo a nemíní se ho zříci jen proto, že se zrovna vydali na závod kolem světa.
Počítá se, že závod bude trvat nejméně 40 dnů. Proto s sebou závodníci vezou cca 150 kg jídla. Již od vítězství ve Volvo Ocean Race se ví, že Charles Caudrelier nemá rád jídlo z pytlíku… Prý špatné vzpomínky na školní jídelnu (že by francouzské školní jídelny mohly konkurovat školní jídelně ZŠ Hauptova v osmdesátých letech, se mi nechce věřit). Při Volvo Ocean Race mu strava tak zatěžovala mysl, že klesla jeho výkonost. Jídlo pro Charlese Caudreliera připravuje šéfkuchař s michelinskou hvězdou Eric Guerin (La Mare aux oiseaux). Ze standardních produktů spoléhá na Nomads Kitchen.
Ani Tom Laperche nepodceňuje důležitost správné a chutné stravy. Jeho tým vychází ze zkušeností s Francoisem Gabartem. Časté jsou těstoviny, tuňák, sušené maso. Dále klobásky ze Savojských Alp a od švýcarského jachtařského dua bratří Ravussinů. A k tomu si ještě jako lahůdku veze 3 x 6 vajíček, pečlivě zabalených, aby vydržely plavbu kolem světa.
Sponzorem Thomase Covilla je firma Sodebo, výrobce obložených baget a dalšího rychlého občerstvení. Laboratoř firmy pracuje na vývoji lyofilizované stravy pro Thomase. Vše je přizpůsobené chutím skippera. Coville již má za sebou 8 plaveb kolem světa, proto ví, co chce. Ovoce a zelenina z Brestu, dvakrát pečené bagety, aby déle vydržely, hodně čokolády, čaj a sladkosti. Na to si potrpí.
Vytáhlý Armel Le Cléac´h vypadá na asketu, ale není to pravda. Je velmi dobrým kuchařem. Na palubě má oblíbený italský sýr scamorza, sušené maso ze Španělska a rillette z mořského vlka s yuzu z lahůdkářství Albert Ménès.
Všichni startující mají velké zkušenosti s offshore jachtingem. Vědí, že podobná plavba je extrémně náročná. A chutná strava, je to, co v těžkých chvílích zvedne morál. Dobrá nálada je důležitější než pár kilo navíc.
Polohu lodí najdete zde.
471