Search
× Search
Roboti na vodě
petr tresnak
/ Kategorie: Zajímavosti

Roboti na vodě

Autonomní systémy nezadržitelně vstupují do našich aut i domovů. Není proto divu, že se prosazují stále častěji i na vodě. V posledních týdnech se urodilo několik zajímavých zpráv o vývoji samočinných plavidel. Jen od začátku prosince média informovala o úspěšném testu "robotické" lodě v Tokiu a podobných iniciativách ve Švédsku a v Brazílii.

Japonský "Roboship Joint Value Creation Project" vzniká pod hlavičkou konsorcia e5 Lab, které sdružuje průmyslové giganty jako Mitsubishi Engineering, Asahi Tanker, Exeno a MOL. Konsorcium si při svém vzniku dalo za cíl vývoj velkých lodí s elektrickým pohonem a nulovými emisemi. To ale není jediný předmět jeho zájmu. S tím, jak se lodě zbavují závislosti na fosilních palivech, na palubách naopak přibývá moderních technologií a místo paliva do lodí tečou data. Jedním z "vedlejších" produktů e5 Lab tak je takzvaný Roboship box, tedy systém, který integruje telekomunikace, technologie spojené s internetem věcí a software.

 

Image
Právě takový systém je mozkem autonomního plavidla, jehož pilotní testování se odehrálo v Tokijském zálivu. Loď vyhlížející jako obyčejný malý otevřený motorák během testu poslušně plula jak na dálkové ovládání, tak čistě autonomně. Akce se stala jakousi manifestací japonské technologické vyspělosti, neboť do projektu se kromě firem zastoupených v e5 nakonec zapojilo 22 společností. Loď během testu splnila očekávání svých tvůrců, kteří jsou proto přesvědčeni, že se jejich řešení prosadí v každém segmentu námořní dopravy.

 

Švédská AI

Doménou švédské společnosti Lean Marine je optimalizace pohonu lodí. Nyní svůj záběr zúžila na výzkum a vývoj v oblasti umělé inteligence a její implementaci do lodního stavitelství. V rámci projektu Via Kaizen spojila síly s vývojářskou společností Molflow, která se zaměřuje na umělou inteligenci, a s vědci z Technologické univerzity v Göteborgu.

Cílem jejich snahy je semi-autonomní systém ovládaný umělou inteligencí, který přispěje k efektivitě plaveb. Hlavní díl práce odvedou technologie FuelOpt a Fleet Analytics od Lean Marine a Slipstream od Molflow. FuelOpt umí dynamicky reagovat na pokyny umělé inteligence a v reálném čase optimalizovat činnost pohonného systému. Veškeré informace, které FuelOpt za provozu sesbírá, posílá do cloudové správcovské platformy Fleet Analytics, kde se sloučí s modelačním systémem Slipstream.

Projekt zajímá mimo jiné i Švédskou asociaci majitelů lodí a o tom, že ve Švédsku se dost možná rodí něco většího, svědčí fakt, že do projektu jsou vedle námořních architektů z Technologické univerzity v Chalmers zapojeni dokonce i sociální antropologové z univerzit v Göteborgu a Linneausu, kteří provádějí výzkum dopadů zaváděných technologií na zaměstnanost na lodích i na souši. Projekt financuje švédský dopravní úřad Trafikverket - velmi zhruba obdoba tuzemského Státního fondu dopravní infrastruktury, který v souvislosti s digitalizací zazářil především projektem elektronické dálniční známky. 

Tupan na obzoru

Image
Čelem se k budoucnosti staví i Brazílie. V tomto případě jde ale zatím spíše o stádium úvah. Tamní lídři lodního průmyslu společně vytvořili klastr s cílem vyvinout software pro autonomní lodě řízené umělou inteligencí. Klastr chce jednak rozproudit "tok" inovací v tomto oboru na národní úrovni, jednak podporovat možnosti vzniku mezinárodní spolupráce. Soustředit se bude i na lobbing ve prospěch nové námořní legislativy, a to opět na národní i nadnárodní úrovni.

Nemusí jít přitom o sci-fi, i v Brazílii totiž již "chytré lodě" plují: společnost Tidewise stvořila víceúčelové autonomní plavidlo Tupan, které se plavilo po moři téměř dva měsíce. Loď pohánějí dva propellery s elektromotory. Zmínit lze i loď Iracema Robotic Boat, autonomní plavidlo s elektrickým náhonem a solárními panely, které slouží environmentálnímu monitoringu a sběru dat. Institut Senai pak v rámci projektu Cimatec pracuje na autonomní ponorce (s pracovním názvem Flatfish), která by měla být užitečnou pomocnicí při údržbě ropných plošin. Stále jsme ale v Jižní Americe, tradiční kuriozitu tedy nemůžeme zamlčet - institut Senai je údajně schopen nabídnout řešení integrace vlastních nanosatelitů, autonomních lodí a budoucích dronů brazilské armády.  

 

 

Vytisknout
1850

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu