Search
× Search
Revoluční změny 888
Jan Koukal

Revoluční změny 888

Foil. Křídlo pod lodí, které při rychlejší plavbě vyvíjí vztlak a snižuje výtlak jachty. Katamarany a trimarany je znají již pár let. Pronikají ale i do jednotrupých jachet.

Jednou z lodí, která na atraktivní novinku vsadila, je Mini Eight Cube Simona Kostera ze Švýcarska. Jachta byla spuštěna na vodu na začátku loňské sezóny a má za sebou i jeden závod přes Atlantik. Unikátní na ní nejsou jen foily, které používá. Je toho mnohem více. Simon spolu s Julienem Marceletem z firmy Mer Forte Michela Desjoyeaux se při navrhování nové lodě rozhodli, že půjdou až na samou hranu pravidel.

Vytvořili jachtu, která na první pohled připomíná žabí hlavu. Také je jí přezdíváno frog. Pokud nesledujete třídu Mini, bude pro vás příď jachty překvapivá. Kulatá příď. Žádná špička. Na první pohled sice patrné, ale nic nového. První lodí s tímto designem byla Magnum Davida Raisona v roce 2011. David na ní vyhrál Transat 6,50 ve stejném roce. V porovnání s klasickými designy byla extrémně rychlá.

Proč je Magnum rychlá?


Pojďme se nejprve podívat na to, proč je jachta typu scow s kulatou přídí rychlá. Žádný zázrak nehledejte. Jde o šířku lodi. Šířka dodává stabilitu. Podívejte se na to, jak je stabilní úzký kajak a jak široká pramice. Širší loď je stabilnější. Je to i princip vícetrupých lodí. A co znamená vyšší stabilita? Přeci také vyšší výkon. Jachta uveze více plachet a může jet rychleji.

Má to samozřejmě jeden háček a tím je větší smáčená plocha, nebo také větší tření. Pramice přeci pluje pomaleji, než již zmíněný kajak, ne? Ano, ale to platí, jen pokud není v náklonu. Jakmile se široká loď nakloní, postaví se na „hranu“ a její smáčená plocha (tření), se zmenší.

To je tedy princip lodí typu Magnum. Jsou velmi výkonné (něco mezi jednotrupou lodí a katamaránem). Slabší jsou pro ně kurzy na zaďák, kdy je třeba více odpadnout, aby nabraly rychlost.

Žába Simona Kostera

Simon Koster, který měl za sebou úspěšná léta v Classe Mini na sériové jachtě, si přál podobnou loď. Chtěl ale zajít ještě dále. Designér David Raison, který v té době pracoval na jachtě Flexirub Davyho Beaudarta, neměl na inovativní Kosterův přístup čas.

Zastání Simon našel u Juliena Marceleta z firmy Mer Forte Michela Desjoyeaux. Ten byl ochoten do nové Mini zakomponovat nejmodernější poznatky. Bylo možné začít, bylo možné hledat vše nové.

Tvar trupu jachty byl tedy jasný. Maximální možná šířka od zádě k přídi a kulatá příď. Na rozdíl od designů Magnum je příď Eight Cube mnohem vyšší. Tvarem připomíná příď jachty žábí hlavu. Magnum je mnohem hlubší, kulatější.

Foily

Další inovací jsou již zmíněné foily. Daggerboardy do L, jejichž spodní část vyvíjí vztlak, snižuje výtlak jachty a zvyšuje její stabilitu a tedy i výkon. Proč výkon? Představte si, že zvedáte závětrný bok jachty. Je to podobné, jako když na návětrný bok posadíte celou posádku. Zvyšuje se stabilita, uvezete více plachet.

Ideální by bylo, mít křídlo zvyšující stabilitu vysunuto vedle trupu jachty. To by zvýšilo stabilitu ještě více. To však pravidla v Classe Mini nedovolovala (letos to bude jiné). Proto bylo nutné, otočit L daggerbordy pod loď. Uložit je co nejdále na boku a směrovat spodní část směrem dovnitř.

Foily mají asymetrický profil. Vyvíjejí vztlak ve vertikálním (snížení výtlaku) a horizontálním směru (zlepšení stoupavosti). Ideální úhel náběhu se však mění podle rychlosti. Protože nejde změnit tvar profilu, jako u letadla, je třeba změnit jeho sklon. Horní část daggerboardu je možné šroubem v úrovni paluby posouvat dopředu a dozadu. Tím se změní úhel náběhu horizontální části křídla vůči vodě. Úhel náběhu je možné optimalizovat. Změna náběhu foilů je v rozmězí 3°.

Foily v přední části trupu mají ještě jednu vlastnost. Při vysokých rychlostech na zadobok přizvedávají příď, ta tak nemá tendenci se bořit do vln.

Kormidla

Aby se podařilo zmenšit výtlak lodi, jsou na Eight Cube horizontální nosná křídla i na kormidlech. Kormidla jsou navíc vyklápěcí, ve vodě je jen závětrné kormidlo. Úhel náběhu nosných křídel na kormidlech se nedá za plavby měnit. Jejich jemné nastavení by mohlo být upraveno vymezením spodního čepu kormidla před vyplutím.

Kýl

Kýl na Eight Cube je kapitolou samou pro sebe. My známe kýl pevně připevněný k trupu. Zde je vše jinak. Dalo by se mluvit o 3D kýlu, protože se pohybuje ve třech rovinách.

Kýl u prototypů Mini je samozřejmě naklápěcí. Pro zvýšení stability se kýl naklopí na návětrnou stranu. V Mini není hydraulika, vše se řeší kladkostrojem. Kýl Eight Cube se naklápí o 37°.

Pravidla v Classe Mini říkají, že ponor nesmí být více, než 2 metry. Pokud ale kýl naklopím na bok, ponor se mi sníží. To je škoda, protože ztrácím stabilitu. Proto kýl na Eight Cube Simona Kostera při naklopení zajíždí hlouběji, aby využil maxima, které dovolují pravidla. V podstatě je uložen na vačce. Zasune se do vody o dalších více než 20 cm.

No a pak je tu ještě jeden směr, ve kterém se kýl pohybuje. Je možné ho mírně natáčet. Měnit úhel náběhu. Stejně jako u daggerboardů. Změníme-li úhel náběhu kýlu, získáme při vyšších rychlostech na kýlu vztlak a zmenšíme výtlak lodi. Také zde se pohybujeme při změně nastavení v rozmezí 3°.

Podivná nástavba…

Při pohledu na fotografie Eight Cube vás jistě zaujala krabicovitá nástavba. Je ošklivá, ale má svůj význam. Jachty třídy Mini musí projít dvěma testy stability. Při tom prvním se nakloní kýl do krajní polohy, naplní se na stejném boku nádrž na vodní balast a náklon lodi nesmí být větší než 10°.

Při druhém testu stability se kýl nakloní do krajní polohy a loď se začne naklánět za stěžeň na stejný bok. Nakonec se stěžeň dotkne hladiny, zavěsí se na jeho vrchol 45 kg a jachta se musí vrátit do vzpřímené polohy.

Právě při druhém testu je tvar nástavby velkou výhodou. Krabice na boku trupu zvyšuje výtlak a jachta má samozřejmou tendenci se z krajní polohy náklonu vrátit zpět.

… a pár dalších blbostí

To samozřejmě není ještě zdaleka všechno. Ostatní prvky jsou ale v Classe Mini již dlouho běžné. Stěžeň typu wingmast je například natáčecí a naklápěcí v předozadním směru. Natáčení stěžně zlepšuje obtékání, naklápění trim lodě. Stěžeň je karbonový, stěhy syntetické. Hmotnost takeláže je minimální.

Výsledek foilů?

Kladné vlastnosti foilů se projeví při rychlosti od 10 uzlů. Ve 14 uzlech je výkon optimální. V té chvíli vyvíjí foil vztlak odpovídající 500 kg. To jsou dvě třetiny výtlaku lodi. Pokud k tomu přidáme vztlak vzniklý na kýlu, něco se musí dít!

Simon při závodu přes Atlantik několikrát zaznamenal, že Eight Cube měla chuť vzlétnout z vody. Jenže zde je zakopaný pes. V té chvíli se jízdní vlastnosti výrazně mění a na to je třeba reagovat. To není snadné. Zvláště ne ve chvíli, kdy jste na lodi sám a vyčerpaný, jak je při sólových regatách běžné.

Eight Cube je zajímavým krokem vpřed. Její nastavení však vyžaduje mnoho času, testů, srovnávacích zkoušek. Zde může být zakopaný pes. Stačí na to malý Simonův tým v Classe Mini?

Fotografie poskytl Simon Koster, o technické detaily se s námi podělil Milan Koláček, který Eight Cube dokončoval.

Vytisknout
6795

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu