Search
× Search
Redakční test Sun Odyssey 380
Martin Rohovský
/ Kategorie: Testy

Redakční test Sun Odyssey 380

Moderní jachty svou prostorností výrazně zastiňují starší modely stejné velikosti. Jeanneau má v nabídce novou 380, která i díky velmi široké přídi na úrovni paluby zase posunula vnímání vnitřního prostoru na docela jinou úroveň.

Jedním z nových modelů firmy Jeanneau pro rok 2022 je Sun Odyssey 380. Společným úsilím Marka Lombarda, Jean-Marc Piatona a domácího týmu Jeanneau vznikla loď dnes moderních tvarů, tedy se širokou zádí, výrazným outorem a integrovaným čelenem. Designéři přidali dokonce negativní sklon přídě, ten má ale pouze estetický účel.

Walkaround

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Boční paluba se plynule snižuje až do kokpitu.
Na první pohled si všimneme, že je zde uplatněn koncept „walkaround“, typický pro větší modely řady Sun Odyssey. Někdo na něm oceňuje komfort při pohybu mezi přídí a zádí, pro mne osobně je jeho přidanou hodnotou možnost, pořádně se postavit k ovládání vinšen.  Jde o nezvykle řešenou boční palubu, která se k zádi snižuje a bez jediného schodu přechází v podlahu kokpitu. Výhoda pro pohyb po palubě, nevýhoda ve chvíli, kdy na palubu vlétne vlna. Na druhou stranu kdo dnes pluje v podmínkách, kdy na palubu létají vlny? 

Co také odlišuje SO 380 od ostatních lodí této kategorie je absence zadního stěhu, která umožňuje používání square top hlavní plachty. Stežeň je dostatečně stabilní s bočními vanty a sálingy do V a zadní stěh není proto třeba. 

V kokpitu

Foto Martin Rohovský

Foto Martin Rohovský

3D vedení otěže geny.
Jinak je opticky vše více méně ve standardu dnešní doby. K němu patří velká sklápěcí plošina s integrovaným skládacím žebříkem, ze které vstoupíme do rozměrného kokpitu. Ten má pro dnešek opět tradiční uspořádání se dvěma menšími kormidelními koly, která ovládají dva kormidelní listy. Hned na zádi najdeme úložný prostor, do kterého se pohodlně vejdou třeba fendry. V jeho pravé části, otevřené do zrcadla se nachází záchranný ostrůvek. Samozřejmostí je skládací stůl.

Po obou bocích kokpitu jsou poměrně dlouhé a široké lavice. V dosahu kormidelníka jsou primární vinšny, ke kterým jsou vedeny otěže geny (popřípadě Code 0) a hlavní plachty. Kvůli nutnosti v některých připadech používat jednu vinšnu pro obě otěže zároveň, jsou na nich stopery.  Není tomu tak při použití samoréčkovací kosatky, ale k tomu se ještě vrátíme později.

Foto Martin Rohovský

Foto Martin Rohovský

Otěž hlavní plachty.
Na střeše nástavby po obou stranách hlavní lukny nalezneme pár servisních vinšnen ovládajících běžnou sadu výtahů, kiking, refy atd. Před nimi jsou samozřejmě stopery. Počet závisí na konfiguraci oplachtění. Pokud budeme pokračovat na příď, najdeme zde rolfok geny nebo kosatky a čelen s tack line a kotvu. Drobnou zajímavostí je, že příďová kajuta má dvě lukny, ze kterých je ta menší umístěna nesymetricky na levé straně nástavby a šňůra rolfoku se kolem ní pomocí průvlaků trochu klikatí. Obecně je třeba poznamenat, že na lodi bylo mnoho kladek nahrazeno průvlaky nebo kluznými očky. Osobně to považuji za plus. Podobná řešení lze najít i na závodních jachtách.

Podpalubí

Foto Bertrand Duquenne

Foto Bertrand Duquenne

Pohled do salonu.
Z paluby a kokpitu se teď přesuneme do interiéru. Uspořádání podpalubí je klasické. Salon má tradiční uspořádání s kuchyní a U lavicí na levoboku. Dále je zde prostorná koupelna se záchodem. Navigační stolek je zády ke směru jízdy a navazuje na něj rovná lavice na pravoboku. Protože trup si zachovává mimořádnou šířku ještě daleko na příď, je salon vzhledem k velikosti jachty velmi široký. Skládací stůl se dá snížit a vytvoří se tak skromné dvoulůžko. Spolu se sedačkou na pravoboku se mohou vyspat v salonu až 3 osoby, na lodi celkem 9 osob (v případě tříkajutové verze).

Foto Bertrand Duquenne

Foto Bertrand Duquenne

Kajuta na přídi.
Kajuty jsou nabízeny ve čtyřech konfiguracích. Mohou být dvě nebo tři, s jedním nebo dvěma záchody. V případě dvou kajut je záďová kajuta na levoboku, na pravoboku najdeme sklad. Pokud se rozhodnete pro variantu se záchodem také v příďové kajutě, přijdete o velkou skříň v kajutě. Pod lůžkem vpředu se nachází nádrž. V záďových kajutách na levoboku jsou baterie a na provoboku opět nádrž. Ve všech kajutách jsou samozřejmě dvoulůžka o velikosti, kterou lze v této kategorii očekávat. V případě dvoukajutového uspořádání získáme v záďové kajutě ještě větší lůžko.

Takeláž a kýl

Foto Gilles Martin Raget

Foto Gilles Martin Raget

Absence zadního stěhu umožňuje použití hlavní plachty typu square top.
Vraťme se ale k oplachtění, tedy k tomu, co je alespoň pro některé na plachetnici tím nejdůležitějším. Opět se nabízí v několika variantách. Od nejméně výkonné se samoréčkovací kosatkou a rolovací hlavní plachtou až po nejvýkonnější s genou a squaretop hlavní plachtou. Na méně ostré kurzy je samozřejmě možné přidat Code 0 nebo genakr.

Zatím jsem se nezmínil o tom, že v nabídce jsou tři kýly – standardní s ponorem 2 metry, mělkým s ponorem 1,56 metru a sklápěcím s ponorem 2,7 – 1,29 metru. U poslední zmiňované varianty se počítá s možností „beachingu“ tedy stání při pomoci dvou bočních opor na sklopeném kýlu na dně při odlivu. Tato dovednost bude atraktivní v oblastech s rovným dnem a citelnými přílivy a odlivy, ale v nejčastějších „českých“ oblastech plavby Chorvatsku nebo Řecku se příliš neuplatní. Přesto i na těchto místech sklápěcí kýl nabízí značnou výhodu. Ponor 1,29 metru umožní kotvení nebo vyvázání se tam, kam už se valná většina jiných nedostane.

Rychlé, velmi rychlé

Image
Polární diagram Performance verze
Podle programů na predikci rychlosti je sklápěcí kýl pro SO 380 tou nejvýkonnější a nejrychlejší variantou. Výrobce udává, že v 25 uzlech by na zadoboční kurz měla loď  s výkonnou verzí oplachtění dosáhnout rychlosti přes 11 uzlů. Na první pohled se zdá tento údaj být poněkud optimistickým ale je pravdou, že testovaná loď s rolovací hlavní plachtou a genakrem dosahovala při větru kolem 20 uzlů rychlosti přes 9. Na stoupačku 45° na vítr to bylo k 7 uzlům, na bočák jsme přesahovali 8,5 uzlu. Je znát, že Marku Lombardovi se opět povedl velmi jezdivý trup. 

Ovládání plachet se trochu liší dle použité konfigurace. U samoréčkovací kosatky vedou její otěže k servisním vinšnám na střechu nástavby a na primární vinšny vede pouze otěž hlavní plachty. Ta je vedena „německým“ stylem tedy je průběžná a po obou stranách. Bohužel, jak je běžné u lodí podobné kategorie, její kladky jsou na ráhně uchyceny cca. 20 cm za kikingem, takže manipulace s hlavní plachtou bude obtížná a nedovolí příliš jemné vyladění. Jedná se samozřejmě o úlitbu volnému kokpitu, ale podle mne je to při parametrech této lodě škoda.

Foto Rick Tomlinson

Foto Rick Tomlinson

Ráhno je u stěžně poměrně nízko.
Jak jsem uvedl dříve, otěže geny vedou na primární vinšny, takže bude někdy potřeba jednu z otěží geny nebo hlavní plachty zaseknout do stoperu. A abych nezapoměl, hlavní plachta se roluje na stěžni. Otěže kosatky nemají kladky ale prochází skrz tzv. low friction ring a je tedy možné jejich 3D ovládání. Jde o řešení, které je běžné na závodních jachtách. Otěže Code 0 nebo genakru vedou také přes low friction ring na primární vinšny. A jak bylo uvedeno dříve, na primární vinšny dosáhne i kormidelník, takže může sám zabránit třeba případnému spinoutu.

Závěrem

Foto Rick Tomlinson

Foto Rick Tomlinson

I z tohoto pohledu je patrné, že příď je nezvykle široká.
Sun Odyssey 380 je příjemnou lodí s velmi dobrými výkony. Nabízí komfort odpovídající své třídě, hodně prostoru a snadné ovládání. V „nejnižší“ konfiguraci ji bez problémů zvládne i nezkušený jachtař, v „nejvyšší“ nad ní neohrne nos ani bývalý závodník. Je otázkou, jestli se v nějaké ostřejší verzi prosadí i do charterů a jestli si ji bude moci vyzkoušet širší jachtařská veřejnost. Loď by si to určitě zasloužila a věřím, že by si našla spoustu příznivců.

 

 

Parametry

Délka s čelenem              11,75 m

Délka bez čelenu             11,22 m

Délka na vodorysce        10,71 m

Šířka      3,76 m

Výtlak   6896 kg

Ponor standardní kýl      2,00 m

Ponor mělký kýl                1,56 m

Ponor sklopný kýl            2,7 – 1,29 m

Motor Yanmar  29 Hp

Nádrže na naftu               130 l

Nádrže na vodu 330 l

Plocha plachet  63,40 m2      

Kategorie            A8/B,C,D/10

Cena     171 900 € bez DPH

Více zde.

 

 

 

Vytisknout
2283

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu