Search
× Search
První Jules Verne Trophy
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

První Jules Verne Trophy

V roce 1985 poprvé zazněla myšlenka, vytvoření absolutního rekordu v plavbě kolem světa. Poprvé se začalo mluvit o plavbě kolem světa za 80 dnů. Znamenalo by to obeplout svět průměrnou rychlostí těsně pod 13 uzlů…

Byla to revoluční myšlenka, přišla však příliš brzy. Účastníci schůzky v čele s Yvesem Le Cornecem měli v té době za sebou plavbu z Quebecu do Saint Malo a dosáhli průměru 13 uzlů. Plavba přes Atlantik a plavba kolem světa však jsou něco jiného.

Myšlenka ještě musela uzrát. K tomu došlo 29. ledna 1991, kdy vynikající jachtařka a vítězka Route du Rhum Florance Arthaud a Titouan Lamazou, první vítěz sólového závodu kolem světa Vendée Globe, založili organizaci „Tour du Monde en 80 Jours“.

Meta byla stanovena. Omezení nebyla žádná. Žádné limity pro délku lodě, pro počet trupů, pro počet členů posádky. Nic. Jednoduchá pravidla. Start a cíl mezi majákem Ouessant v Bretani a Lizard Point ve Velké Británii. Všechny velké mysy nechat po levé ruce. Mys Dobré naděje, mys Leeuwin i neblaze proslulý mys Horn. Vznikla skulptura pro vítěze, jejímž autorem byl americký umělec Tom Shannon.

Titouan Lamazou vsadil na jednotrupý škuner Tag Heuer. Byl dlouhá 44 metry. Florance Arthaud sháněla finance na 40 metrů dlouhý katamaran. Startovní čára byla oficiálně otevřena 20. října 1992.

V té době byl teprve spuštěn na vodu škuner Titouana Lamazou. Florance Arthaud byla bez lodi. Svůj pokus však oznámilo duo Peter Blake a Robin Knox-Johnston. A Bruno Peyron. Ten se sice slavnostního zahájení nezúčastnil, ale dal na vědomí, že na začátku roku 1993 vypluje.

Závod kolem světa

Na cestu kolem světa se vydaly hned 3 týmy. První vyplul Olivier de Kersauzon na trimaranu Charal. Za ním novozélandsko-britský tým Enza New Zealand vedený Peterem Blakem a Robinem Knox-Johnstonem. Sedm hodin za Enza New Zealand protnul startovní čáru katamaran Commodore Explorer pod vedením Bruno Peyrona.

Commodore Explorer byl 26 metrů dlouhý katamaran, na palubě byli vedle Peyrona další 4 členové posádky. Šlo na svoji dobu o superrychlý a lehký katamaran, jehož plováky měly být schopny v případě nehody poskytnout posádce útočiště na desítky dní. Nikdo však nevěděl, jak se bude lehká loď chovat v bouřlivém Jižním oceánu.

Enza New Zealand vsadila na trasu podél Afriky, Peyron plul dnes běžnou cestou dále mna západě. Dostal se do čela a již na rovníku vytvořil první rekord.

První bouře divokého jihu

Na jihu se sráží s ledovcem trimaran Charal a musí odstoupit. Enza New Zealand se drží dále na severu, ale Peyron se vydává do řvoucích čtyřicítek. Nemá detailní předpovědi, nefunguje mu komunikační zařízení a setkává se s brutálními podmínkami, ve kterých hrozilo překlopení. Bez plachet se nakonec podařilo projet první bouří.

UFO

Po 23 dnech je Commodore Explorer u mysu Dobré naděje a Peyron znovu začíná věřit, že je rekord možný. 466 mil zvládnou za jediný den. O dva dny později se sráží s UFO Enza New Zealand a odstupuje. Ve vře zůstává jen Peyron a jeho muži. I oni řeší opravy, ale provizorní opravy se daří.

70 uzlů u Hornu

33 dnů trvá plavba k mysu Leeuwin na jihozápadě Austrálie. Před mysem Horn se Commodore Explorer dostává do bouře. Vítr v poryvech dosahuje až 70 uzlů. Posádka je stále připravena na nejhorší. Katamaran je nesen větrem bez plachet a blíží se k nebezpečnému pobřeží, ke kterému zbývá méně než 100 mil.

53 dnů po startu se daří obeplout mys Horn. Vítr vál rychlostí jen 45 uzlů.

Nevlídný Atlantik

Atlantik nachystal těžce zkoušeným mužům další překážky. Stoupačka 10 dnů. První zkouška. U Brazílie při rychlosti 17 uzlů se katamaran sráží s dvojicí velryb. O 6 dnů později je tu kolize s plovoucím kmenem a poničená příď. Zdá se, že hranici 80 dnů se nepodaří překonat.

Šťastný konec

Tři dny před cílem se Commodore Explorer rozletí k závěrečnému sprintu. Během 24 hodin upluje 507 mil a podobnou rychlostí se nakonec řítí do cíle. Hranice 80 dnů byla prolomena. Commodore Explorer vedený Bruno Peyronem obeplul svět za 79 dnů, 6 hodin a 15 minut. Pětice francouzských jachtařů se stala 20. dubna 1993 prvními držiteli Jules Verne Trophy.

Foto Christian Février

Vytisknout
2948

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu