Search
× Search
Proč vozit bouřkovou kosatku
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč vozit bouřkovou kosatku

Většina dnešních turistických jachet je vybavena rolovací genou. V různém stádiu zmenšení je tato plachta používána za všech podmínek. Již nenajdeme na palubách menší kosatky, nebo dokonce kosatku bouřkovou. Je to správně?
Již dávno jsou pryč časy, kdy bylo nutné při zesílení větru poslat někoho z posádky na příď, aby stáhl velikou genou, sbalil jí a místo ní na přední stěh nacvakal menší kosatku. Každá jachta sebou dříve vezla několik kosatek, které byly schované v podpalubí. Na přídi byly často instalovány dva stěhy a na nich nacvakané dvě z nich. Jedna byla zrovna vytažena na stěžni a druhá sbalena na relingu. Zásoby plachet byly veliké a často doplňované již vyřazenými plachtami z jiných jachet finančně lépe zabezpečených majitelů. Potom se objevil rolfok a situace doznala veliké změny. Zásoby plachet začaly mizet z palub moderních jachet a vše nahradila plachta jediná. Vše, včetně kosatky bouřkové.

Co je to bouřková kosatka

Bouřková kosatka je plachtou, která je ušita speciálně do bouřlivého počasí, jak již nasvědčuje i její název. Vše na plachtě je uzpůsobeno náročným podmínkám v silném větru. V první řadě musí být vyrobena z dostatečně pevného materiálu, který by měl být výrazné oranžové barvy. Oranžová barva proto, aby byla malá plachta na hladině vidět. Ve chvíli kdy bouřkovou plachtu používáme, bývají již na moři dlouhé pruhy bílé pěny a bílá jachta s bílou plachtou se v nich ztratí.

Další specifika dobré bouřkové kosatky jsou zesílení materiálu v místech předního lemu, kde jsou uchyceny karabiny. To je hlavně proto, že při vytahování v silném větru plachta prudce flatruje a snadno mohou být místa uchycení poškozena. Mohutně zesílené by měly být také všechny tři rohy plachty. Plocha zesílení by měla být větší, než je běžné u normálních plachet. Bývá také doporučováno mít na bouřkové kosatce permanentně instalované otěže. To proto, že ve chvíli použití máme nejméně času na hledání ideálních lan na otěže.

Výhodou je, pokud máme v předním rohu plachty (tack) vpletený provaz s oky, díky kterému plachtu posuneme na stěhu výše. Důvodem pro to jsou vlny. V bouřlivém počasí se přelévají přes palubu. Pokud je bouřková kosatka zvednuta výše nad palubu, je menší pravděpodobnost, že bude vlnami poškozena. Také z toho důvodu je tato kosatka střižena tak, že její zadní roh (clew) je umístěn vysoko nad palubou.

Posledním specifikem bouřkové kosatky je plochý profil, který je sice méně výkonný, ale také má menší klopnou sílu.

Proč není srolovaná genoa ideální do bouře

Jak již je zřetelné z minulé části, kde jsme vyjmenovali specifika dobré bouřkové kosatky, zarolovaná genoa pro tuto funkci není ani zdaleka ideální. Jediné čím se může bouřkové kosatce rovnat, je velikost po zmenšení. To je vše.

Prvním nedostatkem genoy v bouři je materiál, ze kterého je ušita. Není určen do namáhání, kterému plachtu v bouři vystavujeme. Rohy plachty nejsou navíc dostatečně zesíleny.

Každá plachta je prostorový útvar. Genoa je střižena tak, aby byl její profil ideální ve chvíli, kdy je celá rozbalená. Jakmile ji začneme rolovat, ideální profil se ztrácí. Čím více je zmenšena, tím horší je tvar, který plachta má. Hluboký pytel, který vzniká za předním stěhem, má mnohá negativa. Nedovolí jachtě stoupat proti větru, navíc vyvíjí mnohem větší klopnou sílu, než plachta s plochým profilem.

Další nevýhodou srolované genoy je její umístění daleko na přídi. Plachta pak nespolupracuje s plachtou hlavní a vedení lodi je obtížnější. Čím menší je zarolovaná genoa, tím výše je zbytek plachty na stěhu. Ačkoli určitá výška je dobrá kvůli vlnám, toto již bývá příliš.

Poslední potíží pak může být závada na rolfoku. Pokud se nám při plavbě v silné bouři přetrhne lano, které drží genou srolovanou, celá plachta se vymotá a to může mít nepříjemné následky. Nejspíše přijdeme o plachtu, v horším případě na své cestě sebere i radar a světla upevněná na stěžni a v případě nejhorším to může být i samotný stěžeň. Sám jsem na lodi již dvakrát řešil za silného větru závadu na rolfoku Furlex od firmy Selden. V obou případech se podařilo sice vše zachránit, odnesla to však posádka ulámanými nehty na rukou a drobnými šrámy.

Kam upevnit bouřkovou kosatku

Ideální pro vytažení bouřkové kosatky je vnitřní přední stěh, který však na většině moderních jachet nenajdeme. Tento stěh nemusíme mít instalovaný na přídi na stálo, může být jednoduše demontovatelný s napínákem. Pokud není použit, máme ho stažený k vantům a vyvázaný na boku. Místo na palubě kde je stěh uchycen, musí být náležitě vyztuženo, nejlépe přepážkou. Stěh je chycen k přepážce, nikoli jen do paluby. Na stěžni je stěh uchycen na vrcholu stěžně, nebo v místě uchycení sálingů. Není-li na samém vrcholu, bývá nutností použití pohyblivých zadních stěhů. Na palubě je lepší, pokud není stěh instalován na samotné přídi, ale blíže ke stěžni. Díky tomu je bouřková kosatka blíže k hlavní plachtě a středu lodě a je zajištěna lepší funkčnost plachet a lepší ovladatelnost lodě.

Instalace demontovatelného vnitřního pevného stěhu není úplně jednoduchá a je dobré nechat tuto práci odborníkům, kteří se dokáží vyvarovat hloupých chyb.

Ne každý však bude nadšen tímto řešením. Je zde však ještě jedna možnost, která však není zcela ideální. Jde o bouřkovou kosatku s rozpínacím rukávem na předním lemu, která se vytahuje spinakerovým výtahem přímo na srolovanou genou. Není to však ideální řešení, protože vytažení plachty nemusí být snadné a bouřková kosatka zůstává stále na samé přídi lodě. Přesto je množné říci, že v nouzi je to lepší řešení, než plavba na zmenšenou genou.

Vytisknout
9386

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu